Малі архітектурні форми Львова початку ХХ століття

1037
Панорама міста Львова, 1865 р.
Панорама міста Львова, 1865 р.

У художньо-пластичному збагаченні міського середовища Львова активну роль відігравали твори “малої” архітектури – кіоски, павільйони, громадські туалети, афішні тумби,фонтани, ліхтарі, металеві огорожі, лавки і т. п., що проектувались спеціально. Часто використовувались і рекламно-інформаційні елементи: магазинні вітрини, рекламні щити, надвхідні вивіски і вивіски-кронштейни (найвідоміші – стилізований півень будинку Т. Балабана, 1909, і “Архангел Рафаїл” аптеки М. Еттінгера за проектом М. Ольшевського, 1913).

Кіоск біля Міського театру. Фото поч. ХХ ст.
Кіоск біля Міського театру. Фото поч. ХХ ст.

 

В. Садловський в 1904 виконав проект входу до крамниці І. Старка на пл. Галицькій, 1, 3. Піотрович там же у 1909 змонтував на даху велику металеву рекламу з нічною підсвіткою. А. Захаревич в 1913 запроектував вивіску-емблему з нічною підсвіткою кінотеатру “Фрашка” на вул. Академічній, 8. Світлові електричні реклами у 1910-1914 активно розповсюджувались у Львові. Оформленням сецесійних вітрин та вивісок (наприклад, для ресторану Тепферів), розробкою рекламних об’яв, етикеток, товарних знаків, упаковок багато займався С. Дембіцький.

Пасажирський павільйон на Гетьманських валах
Пасажирський павільйон на Гетьманських валах

 

Найцікавішими творами «малої архітектури» були торгівельні й трамвайні павільйони та газетно-журнальні кіоски. У 1903 на пл. св. Духа (І. Підкови) постав літній павільйон «Віденської кав’ярні» розмірами 16х12 м, зроблений повністю з металу (конструкції виконала фірма «3. Піотрович і Я. Шуман». В 1905 спочатку на Гетьманських валах (просп. Свободи), а потім в інших місцях з’явились нові павільйони на трамвайних зупинках – простої геометричної форми з елементами сецесії в оздобах, з електричним освітленням та годинником. Пізніше, в 1909-1910, було встановлено павільйони з відділенням для пасажирів і туалетами (проект інженера Б. Вишневського). Утилітарна функція цих споруд добре поєднувалась з лаконічним зовнішнім виглядом у стилі раціональної сецесії.

Газетний кіоск на пл. Галицькій, 1906 р.
Газетний кіоск на пл. Галицькій, 1906 р.

 

Газетно-журнальні кіоски бюро С. Соколовського, виконані з дерева, металу, скла і кольорової кераміки у загальній сіро-блакитній гамі, зі стилізовано-бідермеєрівським завершенням, у 1906 були поставлені на площах Марійській і Галицькій, Гетьманських валах, на площі біля залізничного вокзалу і на початку вул. Личаківської. За планами А.Захаревича у 1909-1910 були виконані кіоск, ліхтарі й огорожа в сквері на пл. Галицькій. Проекти двох типових міських павільйонів (трамвайного і для продажу фруктів), з відгомоном орнаментального модерну в лініях дахів, виконали у 1912 В. Мінкевич і В. Дердацький, ескізи таких споруд робили Т.Обмінський і В. Долинський. Невідомий архітектор поч. ХХ ст. залишив проекти торгових павільйонів у закопанському стилі, з підкресленими характерними елементами народного дерев’яного будівництва і черепичним дахом.

Ліхтарі на початку вул. Сапіги (Бандери), 1909 р.
Ліхтарі на початку вул. Сапіги (Бандери), 1909 р.

 

Центральну частину міста, особливо вул. Карла-Людвіга, Гетьманські вали, площі Марійську, Галицьку та Бернардинську влітку 1909 прикрасили сталеві електричні ліхтарі у вигляді великих стилізованих канделябрів на опорах висотою близько 5 м, зроблені в Чехії. Водночас проекти вуличних ліхтарів у сецесійному стилі запропонував майстер виробів з художнього металу Войцех Косіба.

Джерело: Бірюльов Ю. Архітектура Львова: Час і стилі. XIII—XXI ст. — Львів : Центр Європи, 2008.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.