Вчора, 31 травня 2022 року, львівському електричному трамваю виповнилося 128 років. Він пережив багато лихоліть, і у досить важкі для нашої країни часи невпинно продовжує свою роботу. Цей допис про роботу львівського трамваю (одного із найстаріших в Україні) у часи І та ІІ Світової війни.
3 вересня 1914 року до Львова увійшли російські війська. У період їхнього перебування в місті (до 22 червня 1915 року) трамвай продовжував свою роботу. На початках Першої світової війни велику кількість вагоноводів та кондукторів (усі вони тоді були чоловічої статі) було мобілізовано. В перші дні серпня 1914 року трамвайний рух у нашому місті був цілком дезорганізований. Але вже 5 серпня деякі кондуктори почали працювати вагоноводами, а на допомогу кондукторам прийшли добровольці – учні львівських шкіл. А з 18 вересня 1915 року вперше на Львівському трамваї кондукторами почали працювати жінки. У цей час був виданий спеціальний трамвайний путівник російською мовою «Як користуватися трамваєм» (рос. «Как пользоваться трамваем»). У ньому було написано правила користування, ціни та описувалися маршрути. Вартість проїзду становила 6 копійок або 20 гелерів (10 центів) у першому класі та 3 копійки або 10 гелерів (5 центів) у другому класі.
Працювало 10 радіальних ліній:
- KD – До головного вокзалу по вул. Городоцькій
- LJ – До Янівської рогатки (по вул. Шевченка)
- HZ – До Замарстинівської рогатки
- HG – До скотобійні на Габріелівці (вул. Промислова)
- UL – До Високого Замку
- LD – До станції Личаків по вул. Личаківській
- LJ – До Личаківського кладовища по вул. Зеленій
- KD – До Технічної школи(вул. Мушака)
- UL – До вул..29 листопада (вул.Коновальця)
- LD – До головного залізничного вокзалу по вул. Коперніка
1 вересня 1939 року під час нальоту німецької авіації на Другу Річ Посполиту в результаті бомбардування Львова були пошкоджені рейки і контактна мережа на вулиці Городоцькій. Рух трамваїв на цій ділянці був зупинений. З середини вересня його припинили по всьому місту. Регулярну роботу трамваїв було відновлено 25 вересня 1939 року після зайняття Львова Червоною Армією. У період радянської окупації були здані в експлуатацію нові ділянки — продовження наявних ліній: по вул. Городоцькій до залізниці на Богданівці, по вул. Шевченка до залізниці, по вул. Замарстинівській до вул. Городницького, по вул. Личаківській до вул. Пасічної.
Працювало 10 маршрутів:
- Головний залізничний вокзал – Личаківська рогатка
- Головний залізничний вокзал – Гетьманські вали
- вул. Янівська – вул..Петра (Мечнікова)
- вул. Томіцького (трамвайне депо на вул.. Вітовського – Високий Замок
- Богданівка, вул.Городоцька – центр – вул.. Зелена – вул.. Личаківська – пл..Бандурського (пл.Митна) – пл.. Бернардинська (пл..Соборна) – центр – вул..Городоцька – Богданівка
- вул.Янівська(вул..Шевченка) – вул.. 1 Травня (пр.. Свободи) – вул. Зиблікевича (вул.. Ів.Франка) – Технічна школа (вул. Мушака)
- вул. Енгельса (вул..Коновальця) – вул..Коперніка – вул. 1 Травня (пр..Свободи) – пл..Бернардинська (пл.Соборна)
- Богданівка, вул..Петра (вул..Мечнікова) курсує назустріч маршруту №5
- Головний залізничний вокзал – вул.. Пелчинська (вул..Вітовського) – вул. Зиблікевича (вул.. Ів.Франка) – центр – вул..Шпитальна – вул..Сонячна (вул..Куліша) – ст.. Підзамче – Габріелівка
- Стрийський парк – вул..Понінського (вул..Ів. Франка) – вул. Зиблікевича (вул.. Ів.Франка) – вул.. Баторого (вул..Кн.Романа) – центр – вул.. Жовківська (вул.. Б. Хмельницького) – вул..Замарстинівська – Торфяна
У період німецької окупації з 30 червня 1941 року львівський трамвай продовжував працювати. З 26 листопада того ж року на маршрутах№№1, 3 і 9 курсували вагони з написом «Тільки для німців», а в інших вагонах були створені окремі місця для німців, відмежовані ланцюгом. У 1940—1941 роках діяли Вагоноремонтні майстерні, які за час роботи в період окупації перебудували три вагони на моторні й дев’ять вагонів — на причіпні. Відомо, що під час окупації трамваї використовували для військових цілей, зокрема, до них робили причіпні вагони, в яких перевозили в’язнів концтаборів на примусові роботи.
У 1943 році у Львові функціонували наступні трамвайні маршрути:
- Головний залізничний вокзал – вул..Коперніка – Остштрассе (вул..Личаківська)
- Головний залізничний вокзал – Вінерштрассе (вул..Городоцька) – центр – Снопков (вул..Мушака)
- Янівська – Вестштрассе (вул..Шевченка) – центр – Грюнештрассе (вул..Зелена) – Петерштрассе (вул..Мечнікова)
- гілка Шлоссберг (Високий Замок) – від вул..Руської
- Вінерштрассе (вул..Городоцька) – Рінг (центр)
- Рінг (центр) – пл.. Краківська – ст.. Підзамче – Габріелівка
- Германенштрассе (вул..Коновальця) – центр – Грюнештрассе (вул..Зелена) – Петерштрассе (вул..Мечнікова) – Остштрассе (вул..Личаківська) – центр – Германенштрассе (вул..Коновальця) кільце проти годинникової стрілки
- Богданівка – Вінерштрассе (вул..Городоцька) – Рінг (центр) – Остштрассе (вул..Личаківська) – Петерштрассе (вул..Мечнікова) – Грюнештрассе (вул..Зелена) –центр – Вінерштрассе (вул..Городоцька) кільце за годинниковою стрілкою
- Рінг (центр) – Вермахтштрассе (кн..Романа) – Фіхтенштрассе (вул..Ів.Франка) – Гербстштрассе (вул..Дм.Вітовського) – Штауфенгассе – Головний залізничний вокзал
- Зоммерштайнштрассе (вул.. Замарстинівська) – Зонненштрассе (вул.. Куліша) – центр – Вермахтштрассе (кн..Романа) – Зофієнплац (пл..Франка) – Льойтенштрассе (вул..Франка) – Персенківка
Олександр АРІСТАРХОВ