Час невпинний і безжальний, а тому варто насолоджуватись кожним моментом, який дає нам життя – вдруге такого не буде. Ще давньогрецький філософ Геракліт говорив про плинність всього і неможливість вдруге відчути на собі воду тієї самої річки. Стосується це твердження як особистих переживань, так і відчуття та споглядання епох. Ми ніколи не знатимемо чи існував насправді Сократ, або про що мріяв Костянтин Острозький. Ці питання відгороджені завісою, яку людина не може зірвати. Але і впадати у песимізм не варто – є речі, які допомагають привідкрити цю завісу і якщо не побачити минуле, то хоча б відчути його атмосферу, вдихнути того казкового повітря. Однією з таких, є львівський колектив “King & Beggars”, музика якого допоможе всім і кожному відчути себе середньовічним королем чи дворянином, або ж жебраком (що кому ближче).
Нічого дивного, що в такому місті як Львів, зародилась ідея заснування гурту як “King & Beggars”. Місто славне своєю історією, а гурт характеризує тяга до виконання саме давньої музики, відтворення мелодій та текстів, якими супроводжувались розваги королів та гуляння бідняків у минулі епохи. В репертуарі колективу давня музика Європи як “придворного”, так і “народного” характеру. Звідси і назва “Kings & Beggars”, тобто королі та жебраки.
Гурт було засновано у 2008 році Анною Васильченко. Після деяких характерних для будь-якого гурту експериментів зі складом та стилем, було сформованою сталий колектив учасників та характерний напрямок розвитку, сценічний образ. На сьогодні, гурт виступає у наступному складі: Анна Васильченко, Євген Гриневич, Макс Кернер та Артур Темченко.
Крім багатого музичного репертуару, ансамбль може також похвалитись залученням широкого арсеналу інструментів, частина назв яких є вкрай оригінальними і незвичними для слухача, який “не в темі”. Якщо скрипка ніякого здивування не викличе, то фідель хіба радше асоціацію з іменем багаторічного “бацькі” Куби. Насправді ж, це є один із родичів скрипки – група струнних музичних інструментів, котрі мали широке поширення в середньовічній Європі. Серед інших назв інструментів, які звично використовує колектив, можна знайти такі “страшні” слова як блокфлейти, крумхорн, литвинський шалмей, галісійська гайта, поммер, бузукі (не плутати з базука), мандоліна, саз і ін.
“Kings & Beggars” виконують пісні, які датуються, починаючи від ХІІ століття, а зокрема це балади, танцювальні мелодії з XVI століття, народну музику різних народів Європи. Фактично, це є як придворна музика, котрою насолоджувались королі і знатні особи, так і веселі та жартівливі народні мелодії і танці, що прикрашали знедолене буття бідняків, супроводжували їхнє життя і розваги.
Дороговказом для музикантів, у такому не простому і ментально чужому нам світі музики середньовіччя, є матеріали та збірники, кодекси, де зафіксовано інформацію про той чи інший музичний твір далеких часів. Пригадаємо тут деякі з них. Перш за все, це кодекс “Cantigas de Santa Maria”, створений у XIII столітті в Іспанії, імовірно один з найбільших пісенних кодексів того часу, що присвячений Діві Марії.
Також варто назвати “Llibre Vermel de Montserrat”, рукопис XIV століття із бенедиктинського монастиря Монсеррат, що поблизу Каталонії. Крім того, до репертуару виконавців входить багато інших англійських, французьких і італійських творів XIII – XIV ст. та робіт анонімних композиторів з XVI століття.
“King & Beggars” проводять тісну та плідну співпрацю з багатьма колективами, виконавцями та організаторами різних культурних заходів. В контексті цього, варто виділити спільну роботу з молодим львівським фолк-метал гуртом “VITER”, який народився у 2010 році. Плодом цієї співпраці стала збірка під назвою “Diva Ruzha”, яку музиканти випустили разом у 2011 році. Таким чином, стилю ансамблю, зоорієнтованому на західноєвропейські середньовічні музичні зразки, була надано українського звучання.
Ансамбль проводить активну сценічну діяльність. На їхньому рахунку виступи на багатьох фестивалях середньовічної культури не лише в Україні, але й близькому зарубіжжі, країнах Європи. З концертів в українському просторі, можна пригадати про виступ на фестивалі Тустань, що мав місце на самому початку діяльності колективу у 2009 році.
Крім пісень 2009 року, які ансамбль виконував на фестивалі Тустань та спільної праці з гуртом “VITER” 2011 року, колектив випустив збірку “Irish Beggars”, того самого 2011 року, а також “Breve Regnum” 2014 року. З найсвіжішого і найновішого – це проект “Rota Fortunae” 2015 року. Цією глибоко символічною назвою, яка перекладається з латинської як колесо долі, гурт схиляє до роздумів над сенсами і значеннями, про які згадується у вступному абзаці цієї статті, а також над багатьма іншими проблемами, що виникають від співвідношення людини і долі, людини і життя.
На сам кінець, хвилинка гумору. На одній зі своїх сторінок у соціальних мережах, учасники гурту виклали кумедну інформацію про те, як перед виходом на сцену в Харкові, під час одного з виступів, на них напала сміхова істерика. Сміялись так, що в процесі цього в одного з учасників навіть розболілось серце, тоді і з’явилась фраза, яка повеселила інших учасників гурту ще більше: “Не вистачало померти в середньовічному костюмі”.
Доки rota fortunae крутиться, чекаємо від гурту нових альбомів та концертів. Адже прослуховування подібної музики допомагає позбуватись духовної бідності і стати справжніми королями життя. Тому вперед! Чи назад? А в який бік, взагалі, крутиться колесо долі?
Євген ГУЛЮК
Використані джерела:
- King & Beggars. Офіційний сайт [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.kings-and-beggars.com.ua
- King & Beggars. Група в контакті [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://vk.com/board5321065
- Viter / Вікіпедія [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/VITER