Чи бачили ви зображення Ісуса Христа в капелюсі? Можна бути впевненим, що небагато львів’ян відповість ствердно на це питання. Тим не менш у Львові є таке зображення Ісуса. Можна його побачити на одному з барельєфів на каплиці Кампіанів при Латинській катедрі. В представленій на ньому сцені Спаситель являється Марії Магдалині як садівник, з лопатою і в крислатому капелюсі.
Каплиця Кампіанів і барельєф “Христос-городник” (1619-1629 рр.). Джерело: Вікіпедія
Каплиця Кампіанів і барельєф “Христос-городник” (1619-1629 рр.). Джерело: Вікіпедія
У Львові є іще одне подібне представлення Ісуса-городника – в костелі св. Марії Магдалини. На вівтарному барельєфі Христос також стоїть з лопатою, але без капелюха.
Наразі в Україні я бачив цю сцену з Ісусом в головному уборі ще тільки на іконі серед музейних експонатів Збаразького замку.
Якщо ж задатись ціллю, то можна знайти подібні мистецькі твори в різних музейних збірках або костельних інтер’єрах. У західноєвропейському мистецтві вони називаються “Не торкайся Мене” (лат. Noli me tangere, грец. Μή μου ἅπτου). Хоча зустрічаються й інші назви творів, що ілюструють цю сцену:
– Явлення воскреслого Ісуса Магдалині у вигляді садівника,
– Христос як садівник перед Марією Магдалиною,
– Явлення Марії Магдалині,
– Явлення до Гробу,
– Христос садівник,
– Христос городник,
– Христос з лопатою.
Митці зображали в своїх творах сюжет з Євангелія, де описується явлення Ісуса Христа після Воскресіння. Марія Магдалина першою побачила воскреслого Спасителя і хотіла його торкнутися, але він зупинив її словами: «Не торкайся Мене, бо Я ще не зійшов до Отця. Але йди до братів Моїх та їм розкажи!».
Ця тема з’явилася в ранньому середньовіччі як у скульптурі, графіці, так і в книжковому, іконному та настінному живописі (фрески, поліхромії) тощо. Христа у цій сцені зображають у вигляді садівника, який тримає лопату або хоругву, а Марія Магдалина простягає до нього руки . Майже обов’язковим атрибутом творів є також стіни Небесного Єрусалиму і Гроб Господній. Голова Ісуса може бути непокрита, з німбом або ореолом, але головний убір зустрічається нечасто.
Отож, подивимось найбільш цікаві зображення Ісуса у капелюсі.
В сусідній Польщі можна побачити скульптурну композицію у Кальварії Пацлавській. Складно сказати про авторів і час створення скульптур, але цей монастирський комплекс було засновано у 1665 році. Тож, можливо, що вони створені в той самий період.
Також у Польщі, в місті Тучно у костелі Внебовзяття Богородиці є ікона авторства Германа Гана “Воскреслий Христос, що з’явився Марії Магдалині як садівник” (XVII ст.)
Решту художніх творів розташовано приблизно хронологічно.
Почнемо з чарівних у свої простоті малюнків з рукописів XV століття. В першому прикладі навіть важко здогадатись, що це за чоловік з лопатою, і тільки стигмати на руках і ногах дають глядачеві підказку. Можливо, саме тому в іншому рукописі автор малюнку додав до капелюха ще й німб.
Masters of the Dark Eyes (illuminator). “Christ appears to St. Mary Magdalene as a gardener” (1490) Національна бібліотека Нідерландів, Гаага. Джерело: manuscripts.kb.nl
Masters of the Dark Eyes (illuminator). “Christ appears to St. Mary Magdalene as a gardener” (1490) Національна бібліотека Нідерландів, Гаага. Джерело: manuscripts.kb.nl
Якщо в рукописах малюнки зазвичай бувають простенькі, то в той самий період видатні художники створювали досконалі картини. Італійський маньєрист Джуліо Романо у своєму творі додав до капелюха замість німба ореол.
Альбрехт Дюрер в своїй гравюрі з циклу “Страсті Христові” обмежився тільки стигматами…
Нідерландський живописець і гравер, представник нідерландського Відродження Лукас ван Лейден створив картину і гравюру дотримуючись традиційного ренесансного стилю.
Лукас ван Лейден “Не торкайся Мене” (XVI ст.), живопис і гравюра (1519). Британський музей
Лукас ван Лейден “Не торкайся Мене” (XVI ст.), живопис і гравюра (1519). Британський музей
Але не тільки в живописі і гравюрах можна побачити Ісуса Христа – садівника. Наступні приклади – це текстильні вироби XVI століття.
Гобелен з Фландрії вражає своїми розмірами – 268 × 210,3 см! Але капелюшок на голові Ісуса якийсь надто маленький…
І навпаки – на наступному дуже маленькому текстильному виробі Ісуса зображено у великому крислатому капелюсі. Цей предмет – це т. зв. малий покровець, який укладається поверх чаші або дискоса під час Євхаристії.
окровець “Christ Appearing to Mary Magdalene” (1520). Джерело: Музей Майєра ван дер Берга в Антверпені
окровець “Christ Appearing to Mary Magdalene” (1520). Джерело: Музей Майєра ван дер Берга в Антверпені
Італійська художниця Лавінія Фонтана, представниця стилю маньєризм, створила картину “Христос садівник. Не торкайся мене”, яка вважається однією з її найбільш знаменитих творів. Варто звернути увагу наскільки реалістично зображено селянський капелюх на голові Садівника.
Далі “підхоплює естафету” гравюра з картини Мартена де Вос, південно-нідерландського художника, також представника маньєризму.
Антверпенський художник Бартоломеус Шпрангер відзначився своїми картинами, виконаними в стилі ню. Але в даній темі він вирішив зобразити героїв сюжету досить традиційно, хоча не зміг уникнути манірних поз, якими наділив постать Ісуса.
Бартоломеус Шпрангер “Не торкайся Мене” (XVI ст.). Джерело: tuttartpitturasculturapoesiamusica.com
Бартоломеус Шпрангер “Не торкайся Мене” (XVI ст.). Джерело: tuttartpitturasculturapoesiamusica.com
Егідіус Саделер створив на взірець однієї з картин Шпрангера чудовий маньєристичний твір, але вже як гравюру на міді.
Фламандські художники епохи бароко Я. Йорданс і А. Янссенс придали усім постатям пишні та урочисті форми.
Насамкінець приведу два приклади пластичного мистецтва, старші за нашого львівського “Христа-городника”.
Горельєф “Christ appears to St. Mary Magdalene as a gardener” (XVI ст. Лорран, Франція). Джерело: Музей Метрополітен, Нью-Йорк. Джерело: metmuseum.org
Горельєф “Christ appears to St. Mary Magdalene as a gardener” (XVI ст. Лорран, Франція). Джерело: Музей Метрополітен, Нью-Йорк. Джерело: metmuseum.org
Львівські барельєфи з так популярним у середньовіччі сюжетом про зустріч Ісуса Христа і Марії Магдалини нагадують нам про часи, коли Львів жив і розвивався у середовищі західноєвропейського мистецтва.
Але мушу констатувати факт, що запит в інтернеті “Не торкайся Мене” (“Noli me tangere”) відкриває увесь світ: музеї і костели, колекції і аукціони, картини і ікони, скульптури і барельєфи… От тільки каплиці Кампіанів і костелу Марії Магдалини – не знаходить…