Фотографії Старого Львова продовжують публікувати цикл матеріалів із історії міського тролейбусного транспорту Львова.
У сьомій частині циклу матеріалу мова піде про розвиток львівського тролейбуса напередодні Чемпіонату Європи із футболу «Євро – 2012»: про будівництво тролейбусних ліній по пр. Червоної Калини та вул. Науковій, а також про нереалізовані плани оновлення тролейбусного парку міста.
XVI. Львівський тролейбус напередодні «Євро-2012»
У квітні 2010 року стало відомо, що ЛКП «Львівелектротранс» увійшло в трійку кращих підприємств міського електротранспорту України за результатами першого кварталу 2010 року. Таке рішення прийняв конкурсний комітет корпорації «Укрелектротранс».
Із 20 травня 2010 року через ремонт ділянки вул. Кульпарківської від вул. Садової до вул. Володимира Великого тимчасово припинено курсування тролейбусів по маршруту № 2. В той же час змінено схему курсування тролейбусів маршруту №10 – в напрямку від вул. Ряшівської до Університету вони заїздили на кінцеву «Аеропорт», повертаючи направо із вул. Виговського на вул. Любінську, а із кінцевої «Аеропорт» прямували вул Любінською за трасою маршруту №9. У зв’язку із ремонтними роботами на кільці вул. Кульпарківська – вул. Виговського – вул. Володимира Великого призупинилася робота тролейбусного маршруту №3.
Під час ремонтних робіт – 21 – 27 травня 2010 року тимчасово не працювали тролейбусні маршрути №№ 2, 3, 6, 7, 9, 10, 12, всі вони відновили роботу після 27 травня, окрім тролейбусного маршруту №2. Рух тролейбусного маршруту №2 за трасою Університет – вул. Симоненка було відновлено 10 серпня 2010 року. Раніше, із 14 липня 2010 року відновив рух за усталеною схемою тролейбусний маршрут №10 – до центру він почав курсувати по вул. Кульпарківській.
3 червня 2010 року внаслідок негоди, яка супроводжувалася зливами та мікросмерчем, було призупинено роботу трамвайних і тролейбусних маршрутів. Частина вулиць була підтоплена, буревій завалив багато дерев та пошкодив контактні мережі електротранспорту.
12 липня 2010 року через ремонт вулиці Стрийської на ділянці від вул. Наукової до вул. Чмоли було припинено курсування тролейбусного маршруту № 5. На час ремонту тролейбусний маршрут № 3 курсував до тролейбусного депо. 20 липня 2010 року через ремонт вулиці Стрийської припинили курсувати тролейбусні маршрути №№ 11 і 24. 24 липня 2010 року було відновлено курсування тролейбусного маршруту № 3 до автовокзалу, а 23 серпня 2010 року відновили курсування маршрути №№ 5, 11 і 24.
18 серпня 2010 року через ремонтні роботи на вул. Любінській було змінено схему курсування тролейбусних маршрутів №№ 9 і 10. Тролейбуси маршруту №9 курсували за схемою Університет – вул. Кульпарківська – вул. Виговського – вул. Любінська – вул. Окружна – Університет, а тролейбуси маршруту №10 курсували у дві сторони по вул. Кульпарківській. У вересня 2010 року рух тролейбусів по маршруту № на час ремонту вул. Любінської припинився. 21 вересня 2010 року було відновлено рух тролейбусів по вул. Любінській в повному обсязі.
У вересні 2010 року тимчасово припинився рух тролейбусів на маршруті № 7 через ремонт ділянки вул. Городоцької від в’їзду в місто до вул. Ряшівської, а також на маршруті № 13 через ремонт пр. Чорновола. 2 жовтня 2010 року відновив роботу тролейбусний маршрут № 13 – було змінено схему його розвороту на протилежну – тепер в напрямку кінцевої «вул. Зернова» тролейбуси рухалися по вул. Куліша, а в напрямку кінцевої «вул. Грінченка» – по пр. Чорновола.
У 2010 році Управління капітального будівництва Львівської міськради провело тендер на будівництво тролейбусної лінії по пр. Червоної Калини від кінотеатру ім. Олександра Довженка до кінцевої ТЦ «Зубра» («Санта-Барбара»). Переможцем тендеру стає ЛКП «Львівелектротранс». Вартість робіт із будівництва тролейбусної лінії довжиною біля 1,1 км. – біля 1 млн. грн. Про перемогу ЛКП «Львівелектротранс» тендері на будівництво тролейбусної лінії по пр. Червоної Калини 23 листопада 2010 року заявив керівник підприємства Володимир Карпа. За його словами, підприємство має достатньо техніки і фахівців для будівництва нової тролейбусної лінії.
Роботи із будівництва тролейбусної лінії по пр. Червоної Калини від вул. Сихівської до вул. Дарагана проходили в грудні 2010 – січня 2011 рр. Курсування тролейбусів маршруту № 24 по пр. Червоної Калини розпочалося із 15 січня 2011 року.
Протягом 2010 року львівський електротранспорт перевіз майже 75,5 млн. пасажирів, у тому числі тролейбуси – 25,876 млн. пасажирів. Середній випуск тролейбусів на лінію у 2010 році становив 67 машин при 85 тролейбусах на балансі ЛКП «Львівелектротранс». Порівняно із 1991 роком пасажиропотік львівського тролейбуса скоротився у майже 4 рази.
У середині січня 2011 року у Львівській міськраді повідомили про плани закупівлі громадського транспорту до Чемпіонату Європи по футболу «Євро-2012». За 275 мільйонів гривень планувалося закупити 60 нових тролейбусів та 92 нових автобуси виробництва Львівського автобусного заводу. На початку квітня 2011 року про плани закупівлі до «Євро-2012» 757 нових тролейбусів і автобусів для міст України, у тому числі для Львова – 60 тролейбусів та 76 автобусів. Закупівля нового транспорту повинна була відбутися в рамках меморандуму, підписаного між Урядом України і Львівським автобусним заводом. В реальності Львів отримав напередодні «Євро-2012» лише 1 тролейбус – його було передано на баланс ЛКП «Львівелектротранс» від Львівського комунального АТП №1.
На початку лютого 2011 року в ЛКП «Львівелектротранс» знову виникли проблеми із виплатою заробітної плати працівникам. За словами керівника підприємства Володимира Карпи, держава у 2010 році заборгувала підприємству 1 мільйон 600 тисяч гривень відшкодування за безкоштовне перевезення пасажирів-пільговиків. Відповідно виникли проблеми із виплатою заробітної плати, отож колектив підприємства готується до страйку. Володимир Карпа зазначив, що на початок 2011 року водії електротранспорту отримували 2900 – 3100 грн.
Із 30 березня 2011 року розпочався ремонт вулиці Городоцької на ділянці від вул. Виговського до вул. Ряшівської, відповідно припинив роботу тролейбусний маршрут №7. Від 26 квітня 2011 року припинили роботу тролейбусні маршрути №№6 і 12 – через початок реконструкції вулиці Городоцької на ділянці від пл. Кропивницького до вул. Чернівецької.
22 квітня 2011 року в прес-службі Львівської міськради повідомили про те, що на тролейбусному маршруті №13 почав курсувати тролейбус, пристосований для користування незрячими. Маршрут №13 для випуску тролейбуса із зовнішньою озвучкою зупинок випустили тому, що вздовж його траси проживають люди із вадами зору.
29 – 30 червня 2011 року у Львові відбувся тролейбусний симпозіум. Участь у симпозіумі взяли фахівці із Європи та Азії. Роботу ЛКП «Львівелектротранс» на симпозіумі презентував керівник підприємства Володимир Карпа. Він, зокрема, повідомив, що станом на 1 червня 2011 року персонал тролейбусного депо складався із 379 працівників, в т.ч. 161 водія, 50 слюсарів-ремонтників, 22 електрослюсарів та 42 інженерно-технічних працівників. Середньомісячний пробіг тролейбусів тоді складав 277,2 тис. км., а середня експлуатаційна швидкість тролейбуса склалала лише 13,6 км/год. Середній вік львівського тролейбуса тоді становив 15,6 років.
Із 10 серпня 2011 року зросла вартість проїзду в трамваях і тролейбусах міста Львова до 1,25 грн. Вартість пільгового квитка для учнів і студентів – 60 коп. Вартість загальної місячної абонементна картки на один вид електротранспорту була встановлена на рівні 60 грн., а на трамвай і тролейбус – 85 грн. Вартість пільгових карток для студентів: на один вид електротранспорту – 30 грн., на два види – 42 грн. Рішення про підняття вартості проїзду в електротранспорті міськвиконком прийняв 5 серпня 2011 р.
Із 10 серпня 2011 року через ремонт вулиці Зеленої від вул. Луганської до межі міста тролейбуси маршруту №24 почали курсувати до вул. Луганської (кільце ДБК). Рух тролейбусів маршрутів №№11 і 24 за звичними схемами було відновлено 30 жовтня 2011 року.
У ніч із 29 на 30 серпня 2011 року в районі села Пасіки-Зубрицькі було викрадено біля 140 метрів контактного дроту тролейбусної лінії маршруту №11, який на той час не курсував у зв’язку із ремонтом дороги. Зловмисників не зупинило навіть те, що контактна мережа тролейбуса на час крадіжки була під напругою. В результаті крадіжки ЛКП «Львівелектротранс» зазнало збитків на суму біля 8 тис. грн. Контактну мережу тролейбуса було оперативно відновлено.
У 2010 – 2011 рр. Управління капітального будівництва Львівської міськради провело тендери на будівництво тролейбусної лінії по вул. Науковій від вул. Симоненка до вул. Стрийської із кабельною лінією від підстанції №21. За результатами тендеру переможцем стало ЛКП «Львівелектротранс».
Опори для контактної мережі вздовж вулиці Наукової від кінцевої «вул. Симоненка» до ювелірного заводу були встановлені вже до кінця квітня 2011 року. В Управлінні транспорту і зв’язку Львівської міськради повідомили, що роботи по продовженню тролейбусної лінії маршруту № 2 розпочато в кінці 2010 року. Станом на квітень 2011 року, окрім встановлення опор, за виділені на будівництво кошти придбано частину силового кабелю для живлення тролейбусної лінії. Для закінчення робіт було потрібно придбати спецчастини, контактний дріт та силовий кабель та решту опор. В Управлінні транспорту і зв’язку запевнили – як тільки на рахунок «Львівелектротрансу» надійдуть кошти, будівництво тролейбусної лінії буде продовжене. Головний інженер ЛКП «Львівелектротранс» Віталій Чаговець запевним, що після придбання необхідних матеріалів підприємству знадобиться біля одного місяця на монтаж контактної мережі. Він також зазначив, що у планах міста будівництво тролейбусної лінії по вул. Хуторівці до ринку «Шувар» та продовження траси тролейбусного маршруту № 5 до ТРЦ «Кінг-Кросс-Леополіс».
Із 19 жовтня 2011 року фахівці ЛКП «Львівелектротранс» почали монтаж контактної мережі на вул. Науковій із маневровою лінією по вул. Тролейбусній. 20 жовтня 2011 року головний інженер ЛКП «Львівелектротранс» Віталій Чаговець повідомив, що на вул. Науковій встановлено понад 100 опор контактної мережі тролейбуса, на той момент тривав монтаж кронштейнів для контактної мережі тролейбуса. По новій тролейбусній лінії мали курсувати до автовокзалу тролейбуси маршруту № 2.
«На вул. Науковій на сьогодні уже встановлено понад 100 опор. На об`єкті працює дві бригади по 4 чоловіки. В цілому, на будівництво тролейбусної лінії по вул. Науковій з міського бюджету виділено 3 млн. грн.», – розповідав про хід робіт Віталій Чаговець.
Наприкінці 2011 р. керівник ЛКП «Львівелектротранс» Володимир Карпа повідомив, що завершення будівництва тролейбусної лінії по вул. Науковій (із маневровою лінією по вул. Тролейбусній) буде завершено до 3 січня 2012 року, а на наступний день тролейбуси маршруту № 2 почнуть курсувати до нової кінцевої «вул. Підстригача» неподалік перехрестя вул. Наукової та Стрийської, а не до Автовокзалу, як було обіцяно.
Рух тролейбусів маршруту № 2 за продовженим маршрутом розпочався 6 січня 2012 року, кількість рухомого складу на маршруті № 2 було збільшено із семи до дев’яти машин. У перший час через проектні прорахунки тролейбусам було складно розвернутися на новій кінцевій «вул. Академіка Підстригача», відповідно було встановлено додаткову опору та змінено геометрію контактної мережі.
У 2011 році тролейбусним транспортом у Львові було перевезено 22,453 млн. пасажирів – це, за даними Головного управління статистики у Львівській області, найгірший показник у десятилітті. На балансі ЛКП «Львівелектротранс» станом на 1 грудня 2011 р. перебувало 85 тролейбусів, випуск на лінію становив біля 60 машин.
20 січня 2012 року стався кумедний випадок – біля 21:30 до міліції звернувся водій тролейбуса ЛАЗ Е183D1 №103, який повідомив про викрадення цього тролейбуса, який працював на маршруті №5. Як виявилося, викрадачами тролейбуса виявилися двоє львів’ян віком 21 і 23 років, мешканці вулиці Стрийської. Правоохоронцям вдалося затримати зловмисників по «гарячим слідам».
У лютому 2012 року на баланс ЛКП «Львівелектротранс» надійшов іще один тролейбус ЛАЗ Е183D1, який отримав №113. Ця машина була виготовлена іще у 2007 році, після цього відправлена до Санкт-Петербурга. Після нетривалої експлуатації в цьому місті тролейбус кілька років стояв, після чого повернувся до Львова і був проданий Львівському комунальному АТП-1, а потім переданий на баланс ЛКП «Львівелектротранс». Тролейбус було обладнано електронним маршрутовказівником.
Із 7 червня 2012 року зросла вартість проїзду в міському електротранспорті Львова – до 1,5 грн. Вартість пільгового квитка для учнів і студентів склала 0,75 грн. Відповідне рішення виконком Львівської міськради прийняв 1 червня 2012 року.
У зв’язку із розміщенням фан-зони Чемпіонату Європи із футболу «Євро-2012» на пр. Свободи і неможливістю використання маневрової лінії по пр. Свободи прийнято рішення про припинення роботи тролейбусного маршруту №13 вул. Зернова – вул. Грінченка із 2 червня 2012 року. Проте 6 червня 2012 року прийнято рішення про відновлення роботи маршруту №13 – чотири тролейбуси на маршрут доставлялося автомобілем-буксиром.
У ніч із 3 на 4 липня 2012 року на ділянці тролейбусного маршруту №11 до лікарні було викрадено біля 100 метрів контактного дроту. Рух тролейбусів на цьому маршруті було тимчасово призупинено.
7 липня 2012 року відновлено курсування тролейбусних маршрутів №№ 7 і 12 за звичними трасами – на ділянці від вул. Кульпарківської до вул. 8-го Березня тролейбусну контактну мережу збудовано заново. На ділянці від вул. Тобілевича до вул. Кульпарківської побудовано нову контактну мережу по непарній стороні вулиці. Зайва контактна мережа зі сторони Приміського вокзалу досі не демонтована. Курсування тролейбусного маршруту №6 пл. Кропивницького – вул. Суботівська відновлено не було (через брак рухомого складу).
Антон ЛЯГУШКІН, Юрій КАУКАЛОВ та Дмитро ЯНКІВСЬКИЙ
Автори висловлюють вдячність шанувальникам історії львівського електротранспорту Олександру Єрохіну та Андрію Дрималику за надання важливих матеріалів із історії львівського тролейбуса.