Фотографії старого Львова продовжують знайомити своїх читачів із історією розвитку автобусного транспорту в нашому місті. Сьогодні мова піде про громадський автотранспорт Львова у 2010 – 2011 роках – напередодні Чемпіонату Європи із футболу «Євро-2012» та «Транспортної реформи – 2012».
XII. Автобусні перевезення у Львові напередодні транспортної реформи (2010 – 2011 рр.)
У 2010 році у Львові працювало 19 маршрутів міського електротранспорту (випуск 131 одиниця – 64 трамвая і 67 тролейбусів), 74 міських автобусних маршрути, на яких працювало в середньому 840 мікроавтобусів і автобусів переважно середнього класу.
Із 1 лютого 2010 року автобусний маршрут № 5 було продовжено до перехрестя пр. Чорновола та вулиці Варшавської, де та той час працював ТЦ «Бомба» (нині в цьому приміщенні – супермаркет «Рукавичка). У березні 2010 року Управління транспорту і зв’язку Львівської міськради повідомило про те, що автобусним маршрутом № 5 щоденно користується біля 2000 пасажирів. В тому числі 1200 пільговиків із правом безкоштовного проїзду. Інші пасажири оплачували за проїзд усього одну гривню.
Із 16 лютого 2010 року було відновлено курсування автобусного маршруту № 18 Залізничний вокзал – Автовокзал, який від його появи у 1980 році обслуговувало Львівське АТП № 14630. Тепер бслуговування маршруту № 18 перейшло до ЛК АТП № 1. На маршруті працювало 6 автобусів із 7 години ранку до 22:40. Загалом станом на березень 2010 р. у Львові курсувало 80 автобусних маршрутів.
24 березня 2010 року депутат ЛМР, голова постійної депутатської комісії інженерного господарства, транспорту та зв’язку Василь Попович повідомив, що у місті зростає кількість нелегальних перевізників. Крім того автобусні перевізники нерідко самовільно продовжують маршрути без будь-яких дозволів. Це порушення робить окремі маршрути нерентабельними.
Влітку 2010 року на ремонт було закрито пл. Галицьку, пл. Міцкевича та частину пр. Свободи до вул. Дорошенка. Відповідно для руху громадського автотранспорту було відкрито вул. Руську, Беринди та пл. Ринок та Катедральну.
У серпні 2010 року мешканці вул. Тракт Глинянський перекривали вулицю протестуючи проти продовження автобусного маршруту № 88 до с. Лисиничі. За словами протестувальників, маршрут продовжили від агрофірми «Провесінь», але кількість автотранспорту не збільшили. Протестувальника пообіцяли, що кількість транспортних засобів на маршруті № 88 вул. Городоцька – с. Лисиничі із 1 вересня 2010 р. зросте до 14 машин.
У вересні 2010 року нардеп-регіонал Петро Писарчук звернувся до Львівської обласної державної адміністрації із депутатським зверненням у якому він пропонував ЛОДА взяти під контроль ситуацію із міським громадським транспортом у Львові. Писарчук зокрема звертав увагу на катастрофічну ситуацію із забезпеченням громадським транспортом мікрорайону «Рясне»: скасовано «соціальний» автобусний маршрут № 3, кількість автобусів на маршрутах № 21, 28 та 42 є катастрофічно малою – зазначав депутат. Він зазначив, що міська рада відмовляється відкривати нові маршрути в Ряснянському напрямку.
Окрім Петра Писарчука із скаргою на міську владу Львова звернулося громадське об’єднання автомобільних перевізників Львівської області «Західавтотранс». У цій скарзі автобусні перевізники зазначили, що конкурси на перевезення пасажирів на міських маршрутах Львова не відбувалися із 2007 року, а договори на обслуговування маршрутів на 70% є протермінованими. «Замовник пасажирських перевезень у місті самоусунувся від виконання умов договору на маршрутах міста», – йшлося у зверненні.
У «Західавтотрансі» заявили, що міська маршрутна мережа, яку напрацювали перевізники разом із науковцями, не затверджена міською владою: «Це дало можливість окремим керівникам міста її змінювати як заманеться, ігноруючи наукові підходи та потреби громади міста».
7 жовтня 2010 року відновив роботу в звичайному режимі автобусний маршрут № 3 ТЦ «Магнус» – Рясне-2, який не курсував понад рік. Цей маршрут почав обслуговувати комунальний перевізник ЛК АТП № 1, на «трійку» вийшло 4 нових низькопідлогових автобуси ЛАЗ. Вартість проїзду в автобусах цього «соціального» маршруту становила 1 грн.
12 жовтня 2010 року у прес-службі управління ДАІ у Львівській області повідомили, що біля 20% маршрутних автобусів, які виходять у рейси у Львові та Львівській області, є технічно несправними. Зокрема, повідомили про результати перевірки міського перевізника ТзОВ «Інтерпост ЛТД», який обслуговував автобусні маршрути № 95, 96 і 97. Перевірку було проведено на місці «ночівлі» маршруток підприємства. В результаті із 38 автобусів на лінію виїхало тільки 20. Решта ухилилися від виїзду.
21 жовтня 2010 року було повідомлено про збільшення кількості рухомого складу на «пільгових» автобусних маршрутах № 3 і 5 на 8 нових автобусів. На той момент планувалося закупити коштом міського бюджету 92 автобуси великої і середньої місткості та 60 тролейбусів. У листопаді 2010 року закупівлю цього транспорту в одного учасника – Львівського автобусного заводу, погодило Міністерство економіки України.
У кінці жовтня 2010 року один із нових автобусів ЛАЗ для ЛК АТП № 1 було забрендовано символікою «Євро-2012». На початку цей автобус працював на маршруті № 3.
27 жовтня 2010 року прес-служба Львівської міськради повідомила про те, що начальник Управління транспорту і зв’язку ЛМР Микола Шкурган звільнився із посади за власним бажанням. В.о. начальника Управління транспорту і зв’язку став Олександр Першин, заступник директора Департаменту житлового господарства та інфраструктури ЛМР.
У грудні 2010 року ЛК АТП № 1 отримало іще 6 низькопідлогових автобусів ЛАЗ. Завдяки збільшенню кількості рухомого складу на маршруті № 3, його 16 грудня 2010 року було продовжено до площі Петрушевича.
13 грудня 2010 року на перехресті пр. Свободи та вул. Памво Беринди сталося зіткнення автобуса «Богдан» А092, що працював на маршруті № 39 (перевізник – ТзОВ «НВП «Веламіда») і трамвайного вагона «Tatra KT4SU» № 1121, який курсував на автобусному маршруті № 2. За інформацією ЛКП «Львівелектротранс», маршрутка поїхала на червоне світло, через це сталося зіткнення із трамваєм. Від зіткнення трамвай вибило із колії. В результаті аварії постраждало 8 осіб, в т.ч. водій трамвая.
На кінець 2010 року міські автобусні перевізники оновили 95% автобусного парку. Проте на низці автобусних маршрутів, наприклад № 64 та 97, все ще можна було зустріти переобладнані «маршрутки». На закупівлю автобусів для комунального перевізника із міського бюджету витрачено 25 мільйонів гривень. За ці кошти закуплено 14 нових великих низькопідлогових автобусів. Ці автобуси обслуговують автобусні маршрути № 3 і 5, що сполучають центр міста із Рясне та Сиховом.
26 січня 2011 року на прес-конференції депутат ЛМР від ВО «Свобода» Руслан Кошулинський заявив, що рух по місту автобусів маршруту № 38 (138), який курсує до села Лапаївка, є незаконним, оскільки цей маршрут обласного, а не міського значення. Кошулинський нагадав, що раніше міська влада вже приймала рішення про заборону руху вулицями Львова міжміських автобусних маршрутів. Крім того під час прес-конференції було зазначено, що на більшість міських маршрутів закінчилися терміни дії договорів і відповідно потрібно негайно проводити нові конкурси.
Із 1 лютого 2011 року зросла вартість проїзду в автобусному транспорті Львова – до 2,0 грн., хоча перевізники пропонували підняти вартість проїзду до 2,5 грн. В цей день відновив роботу автобусний маршрут № 1 Університет ім. Івана Франка – пр. Червоної Калини. Цей маршрут існував іще з радянських часів – тоді він курсував до пл. Св. Юра, його обслуговувало ПАТ «Львівське АТП № 14630». Автобуси на маршруті № 1 курсували із інтервалом в 12 хв, випуск автобусів на маршрут складав 8 машин.
У лютому 2011 року Львівське комунальне АТП № 1 отримало іще 11 нових автобусів ЛАЗ, але деякий час не могло ввести їх в експлуатацію через відсутність відповідних бланків у Львівському МРЕВ.
23 лютого 2011 року керівник ЛК АТП № 1 Орест Гриньків повідомив про те, що автобусний маршрут № 3, який курсував із Рясне-2 до ТЦ «Магнус», буде продовжено до автостанції № 2. Кількість автобусів на цьому маршруті зросла із 6 до 9 автобусів. Випуск автобусів на маршруті № 5 у лютому 2011 р. складав 8 машин. Починаючи із березня 2011 року «соціальні» автобусні маршрути № 1, 3 і 5 почали працювати і у вихідні дні.
Після продовження «соціального» автобусного маршруту № 3 до автостанції № 2, приватний перевізник Львівське АТП № 14631 призупинило роботу автобусного маршруту № 42 Рясне – 2 – вул. Польова.
Також 23 лютого 2011 року розпочав свою роботу іще один автобусний маршрут, який почало обслуговувати ЛК АТП №1. Це був маршрут № 11 пл. Різні – ТЦ «Кінг-Крос-Леополіс», який в перспективі мав бути продовжений до нового стадіону «Арена Львів».
Станом на кінець лютого 2011 року у Львові працювало 72 міських автобусних маршрути, які обслуговувалися 23 автоперевізниками. На маршрути випускалося 840 автобусів та 130 одиниць електротранспорту.
У 2011 році термін договорів на міські автобусні перевезення практично на усіх маршрутах Львова збіг. Це дало можливість виконавчій владі Львова ініціювати т.зв. «транспортну реформу – 2012», яка полягала у зменшенні кількості автобусних маршрутів, що обслуговуються приватними перевізниками та у зміні трас самих маршрутів. 11 березня 2011 року виконком ЛМР вирішив продовжити договори із автоперевізниками на існуючі маршрути до кінця 2011 року.
Вперше про розробку нової схеми автобусних маршрутів повідомила 17 січня 2011 року директор Департаменту житлового господарства та інфраструктури Наталія Павлюк. Нова схема автобусних маршрутів міста Львова була презентована у червні 2011 року. Її розробили компанія «Луїс Бергер» у співпраці із НУ «Львівська політехніка». Відчуваючи те, що низка автобусних маршрутів буде скасована в результаті «транспортної реформи», низка перевізників змогла перевести їх у статус приміських, договори на обслуговування яких укладає Львівська обласна державна адміністрація.
У квітні 2011 року влада Львова повідомила про створення нової автостанції на вулиці Збиральній (АС Західна). Ця автостанції мала розпочати роботу в жовтні 2011 року. У липні 2011 року було повідомлено, що в рамках впровадження нової транспортної схеми у Львові буде впорядковано 6 автостанцій. Автостанція Яворівського напрямку мала розміститися на вулиці Шевченка, Золочівського напрямку – на вулиці Личаківскій, Городоцького напрямку – на вулиці Збиральній, Сокальського напрямку – на вулиці Б. Хмельницького (АС № 2), Стрийського напрямку – на вул. Стрийській (Автовокзал) і напрямку на Бібрку – на вулиці Зеленій. Ці плани не реалізовані і сьогодні, 10 років по тому.
18 квітня 2011 року було оприлюднено результати соцопитування львів’ян щодо оцінки якості міських автобусних перевезень, яке проводив центр «Наше право». Лише 13% опитаних мешканців міста позитивно оцінили роботу міського громадського автотранспорту, а 67,5% респондентів заявили, що робота міського громадського автотранспорту потребує вдосконалення. Чисельність невдоволених якістю роботи міського громадського транспорту із 2009 року зросла на 9,5%.
Із 1 червня 2011 року «соціальні» автобусні маршрути № 1, 3 і 5 були переведені у режим «маршрутне таксі». Відповідно вартість проїзду в них виросла із 1 до 2 грн. Влада міста пояснила такий крок збитковістю комунального перевізника.
У середині червня 2011 року завершився конкурс на визначення найввічливіших водіїв маршруток. Його переможцями стали водії Микола Шевчук, який працював на маршруті № 50 та Юрій Лунів, який керував автобусом маршруту № 70. Цих водіїв нагородили подяками міського голови Львова та подарунками від асоціації «Львівський пасажирський транспорт».
5 липня 2011 року було призначено нового керівника Управління транспорту і зв’язку Львівської міськради. Цю посаду обійняв кандидат технічних наук, доцент кафедри «Транспортні технології» НУ «Львівська політехніка» Микола Миколайович Жук. Його заступником став теж науковець НУ «Львівська політехніка» Андрій Білоус. До 5 липня 2011 року обов’язки начальника Управління транспорту і зв’язку ЛМР виконував Ігор Собенко. Керівником Управління транспорту і зв’язку ЛМР Микола Жук працював до 28 січня 2013 року.
Із серпня 2011 року починається пофазова реалізація «транспортної реформи»: запущено «радіальні» автобусні маршрути, запроваджено дію трансферних квитків, які давали можливість пересадки між автобусами радіальних маршрутів.
Із 15 серпня 2011 року було запущено радіальний автобусний маршрут № 1а пл. Галицька – ринок «Галицьке перехрестя», натомість автобусні маршрути № 3 і 5 були вкорочені до площі Різні. У автобусах маршрутів № 1а, 3, 5 і 11 було запроваджено трансферний квиток, який дозволяв пересадку між «радіальними» автобусними маршрутами. 19 серпня 2011 року керівник ЛК АТП № 1 Орест Гриньків повідомив, що за чотири дні обігу трансферних квитків пересадками скористалося 4100 пасажирів.
19 серпня 2011 року відбулися громадські слухання, щодо нової транспортної мережі міста Львова, а 2 вересня 2011 року вона була затверджена міськвиконкомом. Відповідно до нової транспортної схеми незмінними залишилися лише маршрути міського електротранспорту. 23 вересня 2011 року прес-служба Львівської міськради повідомила про запровадження на вихідних курсування нічних автобусних маршрутів.
У кінці жовтня 2011 року Управління транспорту і зв’язку приймає рішення про заміну рухомого складу на автобусному маршруті № 50, який обслуговувало ЛК АТП № 1. Замість мікроавтобусів «Дельфін» БАЗ-2215 тут почали курсувати автобуси середнього класу «Еталон» БАЗ А079 та «Богдан» А092. У другій половині листопада 2011 року запроваджено роботу «радіального» автобусного маршруту № 5а пл. Різні – м. Винники.
У грудні 2011 року у Львові було розповсюджено біля 100 тисяч буклетів із інформацією про нову маршрутну схему руху автобусного транспорту. У кінці грудня 2011 року заступник начальника Управління транспорту і зв’язку ЛМР А. Білоус повідомив про те, що у «радіальних» маршрутах щодня трансферними квитками користується біля 2000 пасажирів, найбільше – на маршрутах № 1а і 3.
У грудні 2011 року було проведено конкурс на обслуговування міських автобусних маршрутів. Всі автобусні маршрути міста були поділені на чотири лоти. Розкриття конкурсних пропозицій відбулося 14 грудня 2011 року. Виявилося, що пропозиції надійшли від п’яти компаній-перевізників – ЛК АТП № 1, ПАТ «Львівське АТП № 14630», ТзОВ «Міра і К», ТзОВ «Фіакр-Львів» та ТзОВ «Успіх БМ». Найстаріше автотранспортне підприємство Львова – Львівське АТП № 14631 участі в конкурсі не брало.
За результатами конкурсу, які були оприлюднені 28 грудня 2011 року, автобусні маршрути №№ 1а, 2а, 3а, 4а, 5а, 6а, 9, 10, 16, 20, 28, 29, 32, 37, 45, 46 мало обслуговувати ЛК АТП № 1, маршрути №№ 15, 19, 21, 23, 26, 31, 36, 38, 42, 44 – ПАТ «Львівське АТП № 14630», маршрути №№ 13, 17, 18, 22, 24, 30, 34, 39, 41та 43 – ТзОВ «Фіакр-Львів», а маршрути №№ 7, 8, 11, 12, 14, 25, 27, 33, 35, 40 – ТзОВ «Міра і К». Із цими перевізниками були укладені угоди на обслуговування міських автобусних маршрутів терміном на 5 років.
Уже на момент впровадження нової схеми руху автобусних маршрутів, яка мала вступити в дію із 1 січня 2012 року, були очевидні значні недоопрацювання. Зокрема, творці нової транспортної схеми не передбачили курсування до смт. Рудне, яке із 10 січня 1963 року увійшло до складу Залізничного району міста Львова, жодного міського автобусного маршруту. Крім того, дуже мало автобусного транспорту було скеровано в напрямку житлових кварталів Майорівки, вул. Пасічної та Джорджа Вашингтона.
Антон ЛЯГУШКІН