Фотографії Старого Львова продовжують публікувати матеріали із історії розвитку автобусного транспорту міста Львова. У сьогоднішній частині циклу розказуємо про чвертьсторічну історію комунального автобусного перевізника – Львівського комунального АТП № 1.
Львівське комунальне АТП № 1 – від ЛАЗів до «Електронів» та МАЗів
Як ми уже згадували, у 1991 – 1995 році у Львівській міській раді обговорювалася потреба створення муніципального автобусного підприємства. Пропонувалося перевести Львівське АТП № 14630 із державної форми власності у комунальну. Таким чином, влада міста хотіла отримати контроль над основним автобусним перевізником міста, який до 1997 року входив у систему Міністерства транспорту України. Переговори про переведення Львівського АТП № 14630 у комунальну власність виявилися невдалими – у 1997 році це підприємство було приватизовано. Натомість виконком Львівської міської ради 7 листопада 1995 року приймає рішення № 652 про створення Львівського комунального автотранспортного підприємства № 1. Підприємство отримує територію площею 0,523 гектари за адресою вул. Грунтова, 1б. На цій території розташовані виробничі та господарські споруди загальною площею 1666,9 кв. метри. Львівське комунальне АТП № 1 отримало свідоцтво про державну реєстрацію 21 грудня 1995 року.
На початках на балансі Львівського комунального АТП № 1 перебувало 26 автобусів ЛАЗ-42021, які обслуговували два маршрути сихівського напрямку: № 2 Залізничний вокзал – вул. Сихівська та № 9 пл. Липнева – вул. Сихівська. Пізніше автобусами ЛАЗ – 42021 ЛК АТП № 1 почало обслуговувати маршрут № 55 вул. Личаківська (АС№6) – завод «ЛОРТА». На початку 2000-х трасу автобусного маршруту № 2 було продовжено із Сихова до вул. Личаківської (АС № 6). Відомо, що рішення міськвиконкому № 731 від 29 грудня 1998 року Львівське комунальне АТП № 1 отримало 54,5 тис. грн. в якості поповнення статутного капіталу на закупівлю автобуса ЛАЗ-695Н.
У кінці 1995 р. за кошти бюджету міста Львова було придбано 11 мікроавтобусів «Peugeot J9 Karsan». Цей транспорт було передано ЛК АТП № 1, мікроавтобуси навесні 1996 р. почали курсувати від пл. Галицької до вул. Наукової в режимі «маршрутне таксі». Вартість проїзду становила 50 тис. карбованців (після реформи 1996 р. – 50 коп.), в той час як проїзд у автобусах, що курсували у звичайному режимі тоді вартував 30 тис. крб., а у електротранспорті – 20 тис. крб. Автобусний маршрут № 50 ЛК АТП № 1 обслуговувало до кінця 2011 р. – Договір № 24-04 на перевезення пасажирів на автобусному маршруті № 50 між Управлінням транспорту і зв’язку ЛМР та АТП було підписано 12 листопада 2004 р.
Окрім мікроавтобусів «Peugeot J9 Karsan» на маршрутах № 50 і № 51 Краківський ринок – Сихів у 2000-х роках курсували також мікроавтобуси на базі «Газелі» (ГАЗ-3302) – «Рута СПВ-15», виготовлені Часов’ярським авторемонтним заводом на Донеччині. У салоні цих мікроавтобусів було 14 сидінь для пасажирів. Довжина мікроавтобуса – 5,4 метри, кузов мав каркасну будову, пасажирські двері – із ручним приводом. Висота машини – 2,5 метри. Мікроавтобуси оснащені бензиновим двигуном ЗМЗ-4026.10 потужністю 100 кВт. У другій половині 2000-х років на автобусному маршруті № 50 працювали мікроавтобуси БАЗ-2215 «Дельфін» виробництва корпорації «Еталон».
На початку 2000-х років ЛК АТП № 1 експлуатувало перший низькопідлоговий автобус Тур А181 (висота підлоги 360 мм.), виготовлений ВАТ «НДІ Укравтобуспром» в єдиному екземплярі в 1998 році. Журнал «За рулем» у 2001 році повідомляв про те, що автобус-прототип Тур А181 був куплений львівською мерією. Проте із невідомих причин цей автобус із номером кузова 226-Е (експериментальльний) та державним № 026-58 ТА був переданий Львівському аеропорту і експлуатується там досі в якості перонного автобуса із державним № Т 3166 ЛВ.
Львів міг стати першим в Україні містом, де на міських маршрутах експлуатувалися б низькопідлогові автобуси великого класу. Про це Любомир Крайник (керівник ВАТ «НДІ Укравтобуспром») писав у своїй статті «ЛАЗ у пошуках виходу» в газеті «Поступ» (№ 181 від 22 грудня 1999 року). У статті зазначалося, що 1 жовтня 1998 року Львівська обласна рада прийняла рішення № 62, яке передбачало замовлення в 1999-2000 роках промислово-дослідної партії автобусів нового покоління типу Тур А181, які забезпечують безпроблемне перевезення інвалідних і дитячих візків для двох маршрутів у Львові та Дрогобичі. Нажаль, це рішення так і не було реалізоване. Львівському автобусному заводу узагалі не вдалося налагодити виробництво нових українських низькопідлогових автобусів «Тур А181» великого класу, отож їх виробництво вирішили перенести на Південний машинобудівний завод до Дніпропетровська – про це писав «Поступ» в замітці «Південмаш» виготовлятиме львівські ТУРИ», яка вийшла у числі 152 від 5 жовтня 2001 року. Проект низькопідлогового автобуса середнього класу «Тур А143», розроблений НДІ «Укравтобуспром» на зламі століть узагалі залишився тільки на папері.
В середині 1990-х років за кошти бюджету міста Львова було придбано 24 автобуси великого класу ЛАЗ-52523 виробництва Львівського автобусного заводу. Ці автобуси належали Управлінню транспорту і зв’язку Львівської міськради. 18 автобусів ЛАЗ-52523 до 2002 року перебували в оренді і експлуатувалися ВАТ «Львівське АТП № 14630» на міських маршрутах Львова. Протягом 2002 року підприємство повернуло місту спочатку 14 автобусів ЛАЗ-52523, а потім іще 4. Всі автобуси були передані на баланс Львівського комунального АТП № 1 як поповнення статутного капіталу. У 2002 – 2006 році було розпродано із аукціонів 19 із 24 автобусів ЛАЗ-52523.
30 вересня 2002 року виконком Львівської міськради своїм рішенням № 336 дозволив ЛК АТП № 1 реалізувати через аукціон 2 автобуси ЛАЗ-52523 із державними номерами 85-60 ЛВС та 87-49 ЛВС 1995 року випуску із формулюванням «враховуючи економічну недоцільність подальшої експлуатації автобусів ЛАЗ 52523». Наступне аналогічне рішення за № 389 виконком приймає 8 листопада 2002 року – ним дозволено реалізацію із аукціону двох автобусів ЛАЗ-52523 із номерами кузовів №№ 482 і 533 (державні номери не вказані, але вочевидь це машини 64-83 ОНА та 88-68 ЛВС) теж 1995 року випуску. За кілька днів до нового 2003 року – 27 грудня 2002 року виконком приймає рішення № 607, яким знову надає комунальному перевізнику право на продаж іще двох автобусів ЛАЗ-52523 – із кузовами № 277 та 281 1995 року випуску (державні № ймовірно 85-62 ЛВС та 85-61 ЛВС). Розпродаж автобусів продовжується і 2003 року – згідно рішень міськвиконкому № 171, 952 та 1044 від 7 березня, 7 листопада та 5 грудня 2003 року ЛК АТП № 1 отримало дозвіл на реалізацію іще 7 автобусів ЛАЗ-52523. 19 березня 2004 року виконком ЛМР своїм рішенням № 250 дозволив ЛК АТП № 1 продати іще 3 автобуси ЛАЗ-52523. Продаж іще 3 автобусів ЛАЗ-52523 погодила Львівська міська рада своєю ухвалою № 454 від 14 грудня 2006 року. Таким чином, було погоджено продаж 19 автобусів ЛАЗ-52523 великого класу, які станом на 2002 рік були чи не найдосконалішими українськими автобусами.
На балансі ЛК АТП № 1 після 2006 року залишилося 5 автобусів ЛАЗ-52523. Із них 3 автобуси із державними номерами 88-67 ЛВС, 64-82 ОНА і 85-57 ЛВС були списані ухвалою № 2763 Львівської міськради від 18 червня 2009 року, а останні два автобуси списано уже у 2021 році – це машини ВС 29-12 АА і ВС 29-50 АА 1995 року випуску. Ці машини у 2009 – 2010 рр. іще встигли попрацювати на автобусному маршруті № 5, який поєднав проспект В. Чорновола із Сиховом.
Як склалася доля 26 автобусів ЛАЗ-42021, які теж перебували на балансі ЛК АТП № 1 встановити не вдалося – серед документів Львівської міськради не вдалося знайти документів про їх списання чи дозвіл на продаж. Щодо інших автобусів, які належали ЛК АТП № 1, вдалося знайти рішення міськвиконкому № 413 від 6 серпня 1999 року про дозвіл на реалізацію автобуса ЛАЗ-695Н із номером кузова 173899. У рішенні йшлося, що автобус «економічно невигідний підприємству у зв’язку з відсутністю відповідної ремонтно-технічної бази, великими витратами палива, зменшенням пасажиропотоку на маршрутах №№ 2, 9». В той же час, 7 листопада 2003 року із балансу Управління транспорту і зв’язку ЛМР на баланс ЛК АТП № 1 було передано автобус ЛАЗ-695Н 1995 року випуску із кузовом № 173811 вартістю 6168,33 грн., який раніше перебував в оренді і експлуатувався ПАП «Ряснянське АТП».
У 2004 році в місті Львові практично зникли автобусні маршрути, які курсували в звичайному режимі і перевозили пільговиків усіх категорій. Як констатувалося в ухвалі № 1057 від 12 лютого 2004 року «Про першочергові заходи Комплексної програми розвитку транспорту у м. Львові на 2004-2006 рр.», в місті курсувало тільки 3 автобусні маршрути, які перевозили усі категорії пільгових пасажирів: № 1 пр. Червоної Калини – пл. Св. Юра; № 3 Рясне – 2 – пр. Чорновола та № 7 Автовокзал – Майорівка – пл. Митна. Загалом у місті на той час було 89 автобусних маршрутів, які обслуговувалися 29 перевізниками різних форм власності на підставі укладених із міською радою договорів. Вартість проїзду на той час становила 50 коп. в автобусах, що працювали у звичайному режимі, а в автобусах «маршрутне таксі» 60 коп. і 80 коп. в мікроавтобусах «маршрутне таксі». З метою вирішення транспортних проблем міста депутати планували виділення бюджетних коштів на закупівлю нових автобусів, які мали б працювати на автобусних маршрутах у звичайному режимі. В реальності жодних заходів із збільшення комунального автобусного парку вжито не було.
Станом на 2009 рік автопарк комунального ЛК АТП № 1 складався практично із одних орендованих транспортних засобів. Відповідно до рішення міськвиконкому № 322 від 26 березня 2010 року було рекомендовано: «За підсумками діяльності 2009 року ЛК АТП № 1 провести економічні розрахунки щодо переходу від оренди автобусів до самостійних перевезень пасажирів та забезпечити беззбиткову діяльність підприємства». Станом на 2009 рік комунальний перевізник обслуговував тільки три автобусні маршрути – № 2 (Залізничний вокзал – вул. Сихівська), 50 (пл. Галицька – вул. Наукова) та 51 (Краківський ринок – пр. Червоної Калини).
Із 2009 року парк Львівського комунального АТП № 1 починає поповнюватися новими низькопідлоговими автобусами виробництва Львівського автобусного заводу, того року куплено 2 зічленовані автобуси ЛАЗ А292 (вартість машини – біля 2,3 млн. грн. на той час) та один «одиночний» 12-метровий автобус ЛАЗ А183. Наступного 2010 року на баланс ЛК АТП № 1 було прийнято 11 автобусів ЛАЗ А183 та 3 автобуси ЛАЗ А292. У кінці 2010 року на підприємство надійшло 15 автобусів моделі ЛАЗ А191 та один автобус ЛАЗ А152. Таким чином, підприємство отримало 33 нові автобуси львівського виробництва. Окрім цієї техніки на маршрути випускалося 2 відремонтовані старі автобуси ЛАЗ-52523, а також два автобуси ЛАЗ-52528, які комунальний перевізник орендував.
Із 2009 року Львівське комунальне АТП № 1 починає обслуговувати маршрут № 5 у звичайному режимі. Цей маршрут сполучає пл. Соборну із Сиховом. Далі його було продовжено до проспекту В. Чорновола. У наступному 2010 році комунальний перевізник починає обслуговувати автобусні маршрути № 1 Університет – Сихів та № 3 із центру в Рясне-2. Також було запроваджено автобусний маршрут № 11, який сполучив площу Різні із ТЦ «Кінг-Крос-Леополіс». До літа 2011 року автобусні маршрути, які обслуговували машинами великого класу, працювали за соціальним тарифом в 1 грн., проте через нерентабельність їх було переведено у режим «маршрутне таксі», а вартість проїзду зросла до 2 грн.
На кінці лютого 2011 року керівництвом міста та ЛК АТП № 1 були озвучені плани переїзду підприємства на нову територію. Оскільки на той час планувалася закупівля на ЛАЗі 92 нових автобусів, стара територія ЛК АТП № 1 на вулиці Грунтовій, 1б просто не могла б їх вмістити. Отож було прийнято рішення про перенесення основного майданчика комунального перевізника на територію колишньої військової частини на вулиці Авіаційній, 1. Треба зазначити, що цей «переїзд» затягнувся і деякий час автобуси ЛК АТП № 1 утримувалися на території тролейбусного депо ЛКП «Львівелектротранс». У кінці серпня 2012 року виконком ЛМР приймає рішення про тимчасове розміщення автобусів ЛК АТП № 1 на території ЛКП «Шляхоремонтне підприємство Личаківського району» на вул. Пасіки Галицькій, 7.
До вересня 2011 року керівником ЛК АТП № 1 був Орест Гриньків. Із 20 вересня 2011 року очільником комунального перевізника став Андрій Тимчина. Він народився 5 червня 1970 року, у 1995 році закінчив ЛНУ ім. І. Франка за спеціальністю «Механіка». У 2000 році закінчив магістратуру в Міжрегіональній академії управління персоналом за фахом «Економіка і управління бізнесом». У 1995 році свій трудовий шлях почав програмістом Львівського заводу безалкогольних виробів, із 1996 році працював у Державній податковій адміністрації, а із 2000 року – спеціалістом із транспорту, а потім менеджером відділу доставки ВАТ «ПБК «Славутич», у 2007 – 2009 рр. працював у компаніях «Волиньхолдинг», «Агрокосм», «Вімм-білль-данн» та «Нео-трейд». Із вересня 2009 року працює на кафедрі «Транспортні технології» НУ «Львівська політехніка».
Із 1 січня 2012 року рішенням виконкому Львівської міськради змінено маршрутну мережу міських автобусних перевезень, а також кількість автобусних перевізників була скорочена до 4 компанія, в тому числі ЛК АТП № 1 і трьох приватних компаній, до яких у січня 2012 року додалася іще одна. Відповідно до проведеного конкурсу на перевезення, ЛК АТП № 1 дісталася найбільша кількість міських автобусних маршрутів. Проте власного рухомого складу в підприємства було замало навіть для обслуговування т.зв. «радіальних» маршрутів № 1А пл. Галицька – ринок «Галицьке перехрестя», № 2А пл. Галицька – вул. Городоцька (межа міста); № 3А пл. Різні – ТРЦ «Кінг-Крос-Леополіс»; № 4А пл. Різні – пр. Червоної Калини; № 5А пл. Різні – Винники та № 6А пл. Галицька – Рясне-2.
Керівництво ЛК АТП № 1 не змогло орендувати відповідну кількість автобусів у приватних перевізників, відповідно виникли значні проблеми із обслуговуванням навіть «радіальних» маршрутів. Це призвело до зміни керівництва підприємства – директор ЛК АТП № 1 Андрій Тимчина звільнився із посади за власним бажанням. Посаду директора ЛК АТП № 1 обійняв Михайло Васильович Сидорович. Він народився 24 травня 1952 року в місті Стрию на Львівщині. Вищу освіту Михайло Васильович отримав в НУ «Львівська політехніка» за спеціальністю «Автоматизація теплоенергетичних процесів». У 1969 – 1987 рр. працював на різних інженерних посадах. У 1988 році став керівником Стрийського підриємства по забезпеченню нафтопродуктами. У 1998 році став генеральним директором ВАТ «Львівнафтопродукт», а із 2001 року працює заступником голови правління ВАТ «Галнафтогаз» із питань розвитку. У 2004 – 2009 рр. працює заступником генерального директора ВАТ «Екран». У 2009 – 2012 рр. очолював Західне і Закарпатське регіональне відділення компанії «Окконафтопродукт».
Михайлу Сидоровичу вдалося організувати співпрацю із приватними перевізниками і забезпечити більш-менш стабільну роботу всіх автобусних маршрутів, які обслуговувало ЛК АТП № 1. Для підсилення власного автопарку комунального перевізника, у 2012 році в приватних компаній закуплено 27 вживаних автобусів великого класу європейського виробництва. Поряд із ЛАЗами ці автобуси обслуговували «радіальні» автобусні маршрути. Також автобуси великого класу комунальний перевізник почав випускати на маршрути № 16 і 46. Треба зазначити, що вживані автобуси великого класу за часів Михайла Сидоровича ЛК АТП № 1 придбало за власні кошти без фінансових вливань із бюджету міста.
У січні 2014 року ЛК АТП № 1 придбало 2 автобуси великого класу «Mercedes-Benz O405N2». Таким чином, парк власних автобусів великого класу ЛК АТП № 1 склав уже понад 60 машин.
Хоча 2014 рік був кризовий для економіки України, завдяки вмілому керівництву підприємством Михайлом Сидоровичем, ЛК АТП № 1 вдається акумулювати власні кошти для закупівлі 18 нових українських автобусів середнього класу «Еталон» БАЗ А081.10 «Волошка» виробництва Чернігівського автозаводу корпорації «Еталон». Вартість нового транспорту склала біля 7 мільйонів гривень. Нові автобуси почали курсувати на автобусному маршруті № 46 на початку листопада 2014 року. На цьому маршруті експлуатувалося 10 автобусів.
Автобуси «Еталон» А081.10 «Волошка» мають довжину 7,7 метрів, їх виготовлення розпочалося у 2010 році. Автобус високопідлоговий, збудований на агрегатній базі індійської компанії «Ashok Leyland». У салоні автобуса розміщено 15 місць для сидіння, загалом автобус може перевозити біля 50 пасажирів. Після запровадження у Львові нічних автобусних маршрутів їх почали обслуговувати саме автобуси моделі А081.10.
Восени 2014 року директор ЛК АТП № 1 Михайло Сидорович повідомляв, що на той час підприємство експлуатувало загалом 186 автобусів, в тому числі 80 автобусів були у власності підприємства.
6 жовтня 2014 року прес-служба ЛМР, посилаючись на очільника ЛК АТП № 1 Михайла Сидоровича, повідомила, що комунальний перевізник розпочав облаштування власної транспортно-ремонтної бази на вулиці Авіаційній, 1. За словами Сидоровича, уже найближчим часом на територію на вулиці Авіаційній мали переїхати усі автобуси ЛК АТП № 1. На території АТП мали бути розміщені мийка для автобусів, ремонтна база, їдальня, гардеробна, адміністративні приміщення та ін. Михайло Сидорович пояснив, що всі ремонтні роботи проводяться коштом підприємства. Перший етап робіт мав бути завершений у 2014 році, У 2015 році мали продовжитися ремонтні роботи. Загальну вартість робіт було оцінено в 14 млн. грн.
7 січня 2015 року стало відомо про пожежу на території ЛК АТП № 1 на вулиці Авіаційній, 1. Вогнем було пошкоджено два автобуси великого класу ЛАЗ А191. Керівник ЛК АТП № 1 заявив про можливість умисного підпалу автобусів, а також сказав, що транспорт можливо відновити. Пошкоджені вогнем автобуси простояли на території ЛК АТП № 1 більше 5 років і у 2021 році були списані ухвалою Львівської міськради.
У 2015 році було оголошено тендер на закупівлю 10 нових низькопідлогових автобусів довжиною 12 метрів. Переможцем цього тендеру стає ТзОВ «СНУП «Електронтранс», яке входить до складу ПАТ «Концерн «Електрон». Постачання нових автобусів заплановано на 2016 рік.
У кінці 2015 року неочікувано Михайла Сидоровича, який стабілізував роботу Львівського комунального АТП № 1, переводять на посаду керівника ЛКП «Львівелектротранс», виконувачем обов’язків директора ЛК АТП № 1 стає Ярослав Іванець, який до того працював заступником директора підприємства.
У січня 2016 року ЛК АТП № 1 оголошує тендер на закупівлю 55 нових автобусів великого класу із низькою підлогою. Під час розкриття тендерних пропозицій виявляється, що найнижчу ціну на 55 дванадцятиметрових автобусів із низьким рівнем підлоги пропонує компанія-дилер білоруського Мінського автозаводу. В той же час, тендерний комітет ЛК АТП № 1 відхиляє цю пропозицію і оголошує переможцем місцевого виробника ТзОВ «СНУП «Електронтранс», хоча його пропозиція виявляється на понад 60 млн. грн. дорожчою. Конкурент оскаржує це рішення в Антимонопольному комітеті України, який стає на сторону дилера білоруського автовиробника. Угоду на постачання 55 автобусів із «Електронтрансом» ЛК АТП № 1 укладає лише у вересні 2016 року. Між тим розгляд справ у судах різних інстанцій щодо цієї закупівлі тривав до 2020 року.
У кінці 2016 року через процедуру електронних торгів у системі публічних закупівель «Прозорро» Львівське комунальне АТП № 1 закуповує 20 нових автобусів середнього класу «Атаман» А092Н6 виробництва заводу «Черкаський автобус». Постачання автобусів відбувається до кінця року.
Автобуси «Атаман» А092Н6 пристосовані для перевезення осіб із інвалідністю, які пересуваються у візках і мають майданчик із низьким рівнем підлоги в задній частині автобуса. Вони побудовані на агрегатній базі компанії «Isuzu» і розроблені на базі популярного українського автобуса «Богдан А092», який виготовлявся заводами корпорації «Богдан Моторс» в Черкасах та Луцьку. Після того, як Черкаський автозавод вийшов із складу «Богдан Моторс» удосконалені автобуси моделі А092 почали виготовлятися під брендом «Атаман». У салоні автобуса «Атаман» А092Н6 встановлено 14 основних і 5 відкидних сидінь (на задньому низькопідлоговому майданчику). Загалом автобус може перевозити до 50 пасажирів. Особливістю автобуса є наявність двох двостулкових поворотно-розсувних дверей із пневматичним приводом італійської фірми «CAMOZZI». Довжина автобусів становить 8,2 метри. Також у 2016 році надходять перші 10 низькопідлогових автобусів «Електрон» А185.
За фінансовими результатами 2015 року Львівське комунальне АТП № 1 потрапило до рейтингу транспортних компаній України із найбільшим валовим доходом – комунальний перевізник зайняв в цьому рейтингу 20 сходинку, випередивши практично всіх приватних перевізників Львова, окрім ПАТ «Львівське АТП № 14630», яке в цьому рейтингу посіло 13 місце. Дослідження проводила компанія «Alliance Capital Management».
У 2017 році Львівське комунальне АТП № 1 отримує іще 55 нових автобусів «Електрон». 15 серпня того року відбувається зміна керівництва підприємства – замість Ярослава Іванця ЛК АТП № 1 очолює Орест Хамула, який із квітня 2016 року працює заступником директора підприємства із економіки та фінансів. Уже 5 вересня 2017 року Ореста Хамулу призначають повноцінним директором підприємства.
У 2018 році керівництво міста оголошує про плани закупівлі для міста 150 нових автобусів великого класу. Оскільки бюджетних коштів на закупівлю такої кількості автобусів не було, їх вирішили придбати використовуючи процедуру лізингу, яка не передбачає проведення тендерних процедур. 23 березня 2018 року Львівська міська рада приймає ухвали № 3106 та 3107 «Про затвердження Програми закупівлі рухомого складу (автобусів) на умовах фінансового лізингу» та «Про надання ЛК АТП № 1 дозволу на закупівлю рухомого складу на умовах фінансового лізингу». Останнім документом було передбачено наступне: на умовах лізингу закуповується 150 автобусів пасажиромісткістю не менше 100 осіб, термін постачання автобусів – до 31 грудня 2018 року, строк лізингу – 36 місяців, від дати зазначеної в договорі, вартість предмету лізингу – не більше 800 мільйонів гривень. Відсоткова ставка за користування лізингом – не більше 18% річних у гривнях. На умовах фінансового лізингу було придбано 100 білоруських автобусів МАЗ 203 (їх ціна, за словами заступника директора департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міськради Андрія Білого – 122 тисячі євро за один автобус) та 50 українських автобусів «Електрон» А185 (ціна автобуса – 147 тисяч євро). Закуплені автобуси не мають кондиціонерів. Загальна вартість закуплених автобусів – 19,55 млн. грн. За курсом євро на середину літа 2018 року це біля 600 мільйонів гривень.
Після постачання 150 нових автобусів МАЗ 203 та «Електрон» А185, із автобусних маршрутів, які обслуговує ЛК АТП № 1, практично зникли автобуси виробництва Львівського автобусного заводу (зічленовані автобуси ЛАЗ А292 перестали курсувати іще у листопаді 2017 року після запуску трамвая на Сихів) – зараз на маршрутах курсує лише кілька автобусів ЛАЗ моделей А183 та А191, а також автобуси європейського виробництва. Частину старих автобусів великого класу ЛК АТП №1 вивезло на територію тролейбусного депо ЛКП «Львівелектротранс», а іще кілька автобусів – на стару територію підприємства на вулиці Грунтовій, 1б. Крім того у 2021 році експлуатувалося менше третини автобусів БАЗ 081.10 «Волошка», які були придбані у 2014 році.
Як свідчать матеріали аудиту ЛК АТП № 1, починаючи із 2017 року комунальний перевізник працює збитково. Як свідчать матеріали «Аудиторського звіту за результатами державного фінансового аудиту діяльності Львівського комунального автотранспортного підприємства № 1 за період з 01.01.2016 р. по 31.07.2019 р.», 2016 фінансовий рік ЛК АТП № 1 закінчило із валовим прибутком в 17,927 млн. грн., не дивлячись на це за результатами року збиток підприємства становив 3,93 млн. грн. У 2017 фінансовому році валовий збиток підприємства становив 38,96 мільйонів гривень, а загалом збиток підприємства – 40,897 млн. грн.
У 2018 фінансовому році ситуація із збитковістю підприємства тільки погіршилася – валовий збиток підприємства становив уже 51,835 млн., збиток за результатами діяльності підприємства у 2018 році склали 92,866 млн. грн. За даними «Звіту про управління Львівське комунальне автотранспортне підприємство № 1», чистий фінансовий результат (збиток) підприємства у 2019 році становив 190,645 млн. грн. У «ковідному» 2020 році чистий збиток ЛК АТП №1 становив 206,612 млн. грн.
Антон ЛЯГУШКІН та Юрій КАУКАЛОВ
Список джерел інформації
- Документи Львівської міської ради (ухвали ЛМР, рішення виконкому, розпорядження міського голови), розміщені на офіційному сайті Львівської міськради – https://city-adm.lviv.ua/;
- Новини прес-служби Львівської міської ради на офіційному сайті – https://city-adm.lviv.ua/news;
- Матеріали періодичної преси м. Львова за 2002 – 2021 рр.