В історії кожного виробника бувають вдалі і невдалі моделі. Сьогодні ми розповімо про одну з найбільш невдалих моделей Львівського мотозаводу (ЛМЗ), через яку довелося навіть змінити бренд.
До 1981 року – це пік хлоп’ячої моди на мопеди. Вже вийшов фільм «Пригоди Електроніка», в якому Сергій Сироїжкін хвацько їздить на мопеді «Верховина». І починаючи вже років з 12 тепер кожен серйозний пацан починав пресувати батьків проханнями: «Купи, купи». І саме на цей період припав і дебют Верховина-7.
Вона приходила на зміну одній з найвдаліших моделей львівських мопедів – ЛМЗ-2.158 Верховина-6, яка стала справжнім хітом продажів. Саме на Верховину-6 припав випуск 2-мільйонного мопеда ЛМЗ і без істотних змін вона випускалася з 1977 по 1981 рік. Але до кінця конвеєрного життя об’єктивно потребувала легкого рестайлінгу.
І в квітні 1981 року ЛМЗ запускає у виробництво Верховина-7, яка була покликана підтримати затихаючий попит до моменту переходу заводу на повністю нову модель ЛМЗ-2.160, яка вже розроблялася.
ЛМЗ-2.159 «Верховина-7» отримує нову фару, а спідометр був винесений на кермо. На боковинах бака зникли силумінові написи «Верховина», які були замінені на наклейки.
Головним же нововведенням став двигун Š-62 з електронним запалюванням і генератором збільшеної потужності (45 Вт). Крім того, на ньому кік-стартер отримав правильний напрямок обертання за годинниковою стрілкою, як у дорослих мотоциклів, а не проти неї, як було на Верховині-6.
Мокікі Верховина-7 були пофарбовані в яскраві кольори і ледь потрапивши в продаж в магазини «Спорттовари» – тут же були розкуплені. Був, правда, один нюанс: ціна на Верховину-7 виявилася під 260 рублів, проти 220 рублів за попередню модель. В якості морального розради покупцям, правда, обіцяли безпроблемне електронне запалювання, а отже теоретично було за що доплатити.
Але була й інша сторона. Масове захоплення підлітків мопедами неминуче призводило до збільшення числа ДТП з їх участю. Цю проблему в СРСР вирішили адміністративно і кардинально – наказали виробникам обмежити максимальну швидкість мопедів до 40 км\год.
Більшого розчарування для хлопчаків важко було придумати. Ви тільки уявіть, виїжджає щасливий володар новенької Верховини-7 у двір. Його мопед весь сяє, заводиться з півоберта за допомогою системи електронного запалювання, сам він на сьомому небі від щастя, але в першому ж спарингу він програє всім. Як? Ну як таке пережити? І ще цей регіт і глузування від власників найбільш “вбитих корит”.
А на додаток, після декількох сотень кілометрів у Верховини-7 просто розсипалася коробка передач. Виною всьому був “сирий” Шауляйський двигун Š-62, але всі репутаційні ризики довелося нести Львівському мотозаводу.
ЛМЗ-2.159 Верховина-7 почали здавати назад, потік рекламацій на завод був просто величезний. Писали в обкоми партії і в міністерство. Розгорався неабиякий скандал. Львівський мотозавод був змушений вже в 1982 році зняти з виробництва Верховину-7 і в спішному порядку запускати нову модель – ЛМЗ-2.160.
Спочатку новинку планували назвати Верховина-8. AvtoExport навіть встиг надрукувати рекламні плакати з назвою Верховина-8. Але скандал з рекламаціями був такий, що в союзному міністерстві хтось сказав: Щоб я більше навіть не чув назви “Верховина”.
На Львівському мотозаводі цю фразу зрозуміли буквально і вирішили від гріха подалі виводити новий бренд – «Карпати». Новинку на перших порах навіть комплектували старим перевіреним мотором Ш-58, і тільки потім почали ставити вже модернізований Š-62m і V50.
Тим, кому не вдалося здати Верховину-7 по рекламації, доводилося самостійно модернізувати свої мопеди. Міняли зірочки, шестерні, а врешті-решт і цілий двигун.
Наталка СТУДНЯ
Джерело: autoconsulting.com.ua