Одна з небагатьох будівель у Львові яка за понад 100 річну історію не змінювала профілю та виду діяльності – Дирекція Львівської залізниці ( нині – Управління ), на розі вул. Міцкевича та Зигмунтовської, тепер Листопадового Чину – Гоголя.
Відкриття чи не найбільшої споруди тогочасного Львова стало важливою подією передвоєнного 1914 року.
Цей будинок став третім приміщенням дирекції від др. пол. XIX ст., відтоді коли у Львові з’явилось залізничне сполучення. Перша дирекція працювала у Львові за адресою вул. Маєрівська, 3 ( тепер вулиця Січових стрільців ), однак вже через кілька років залізничникам стало затісно, і в 1897 р. дирекція переїжджає на вулицю Огієнка, 5 ( сьогодні там функціонує клінічна лікарня магістралі ).
Напередодні I Світової війни місто готувало до реалізації три грандіозні будівельні проекти : нову будівлю ратуші, споруду університету та дирекцію залізниць. Проягом декількох років готувались і розглядались численими комісіями понад 10 проектів будівлі … З трьох запланованих будівель кошти на реалізацію — кредит на 8 млн. крон — отримала лише дирекція залізниці.
Несподіванкою для багатьох стає рішення директора залізниць у Львові Рибіцького відмовитись від реалізації проекту – переможця … План краківського архітектора Яна Завейського у співавторстві з Романом Бандурським виявився … затісним, оскільки, на думку Рибіцького, більше площі мало бути відведено під житло залізничників – службовців.
Переможцям виплатили премії, і почали виконувати масштабний проект архітектора Збігнева Брюховича – Левицького.
Залізничники розпочали свою роботу у нових стінах вже навесні 1914 року. Цікавий факт – вхід в управління Львівської залізниці колись був з боку собору Юра, де зараз ” чорний вхід “. Теперішнім парадним входом, що на нин. вулиці Гоголя, 1, залізничники розпочали користуватися значно пізніше. Годинник на високій центральній вежі сповіщав про час, а шпиль дирекції було видно практично з будь-якої частини у місті.
Хоч із втратами, але будівля пережила війни і часи лихоліть, незмінно працюючи за призначенням. Виконує вона свою функцію і у наші дні … У повоєнні роки прибудовували приміщення, намагаючись зберегти стиль споруди.
Саме під час перебудов виявлено черговий цікавий факт … До приміщення дирекції від головного вокзалу було прокладено вузькоколійну залізницю. Нею за австрійських та польських часів курсував маленький паровоз, що транспортував п’ять — шість вагонеток з вугіллям, яким опалювали всю споруду.
Протягом 2004 – 2005 рр., до 90 – річчя будівлі, стару дирекцію ” омолодили “, провівши низку реставраційно – будівельних та ремонтних робіт. Давня Дирекція продовжує прикрашати Львів і вірно служити місту і людям …
Використані джерела :
http://uk.wikipedia.org/ , http://postup.brama.com/ , http://ru.magistral-uz.com.ua/