“Бонді” львівського танго Богдана Весоловського, або “З них починалась естрадна пісня”

1034
"Бонді" львівського танго Богдана Весоловського, або "З них починалась естрадна пісня"
"Бонді" львівського танго Богдана Весоловського, або "З них починалась естрадна пісня"

Наступної неділі, 15 вересня 2019 року, в рамках “Знесіння Фест” в партнерстві з ГО “КонтрФорс” в приміщенні !FESTREPUBLIC (Старознесенська, 24-26) відома львівська музикознавиця Роксоляна Гавалюк прочитає лекцію про музичну культуру початку ХХ століття та “Бонді” львівського танго Богдана Весоловського “З них починалась естрадна пісня”.

Музикознавець Роксолана Гавалюк
Музикознавець Роксолана Гавалюк

В наш час львів’янам, і не лише львів’янам, вже добре відоме ім’я Бодана Весоловського – одного з перших професійних музикантів, які долучились до заснування української естрадної пісенної традиції в Галичині. У всіх на устах його славетне танго «Прийде ще час», яке стало своєрідним символом розважальної ретро-музики нашого краю. Однак його поява на обрії українського естрадного мистецтва була добре підготованою та закономірною, і творив його він не один.

Богдан Весоловський
Богдан Весоловський

У період міжвоєнного двадцятиліття Львів вже вирізняла сформована культура публічних аристократичних та загальноміських розваг (студентські та міські бали, фестини, карнавали), закладена іще у часи австрійського панування, у якої не було яскраво вираженого національного обличчя. Її важливою складовою була багатонаціональна танцювально-пісенна сфера, яка надалі залишилась панівною в естраді. З встановленням Польської республіки і посиленням польських впливів, в українській громаді Галичини особливо гостро постало питання конкурентоздатності своєї естрадної музики – музики, на якій виховувалась молодь – майбутнє нації. Такі цілі ставили перед собою тоді ще зовсім юні композитори-пісенники та виконавці, діяльність яких була пов’язана зі Львовом: Болгдан Весоловський, Володимир Балтарович, Ярослав Барнич, Степан Гумнілович, Євген Козак, Анатоль Кос-Анатольський та численні інші.

Концертний зал Музичного інституту ім. Миколи Лисенка, де навчались учасники «Ябцьо-Джазу»
Концертний зал Музичного інституту ім. Миколи Лисенка, де навчались учасники «Ябцьо-Джазу»

Ці славні музиканти в міжвоєнні часи були здебільшого студентами, для яких естрада була гарним засобом підробітку на прикарпатських курортах чи перед кіносеансами. Але найважливіше: їх діяльність загалом відрізняється високим музичним професіоналізмом, хорошою освітою, яка забезпечила їх композиторську та виконавську майстерність та широкий європейський світогляд. Так, наприклад В. Балтарович, поряд медичною кваліфікацією, отримав добру музичну підготовку у Вищому музичному інституті ім. Лисенка у Львові по класу фортепіано та скрипки, а далі ще й студіював вокал у Празі (в консерваторії та Українському Вищому Педагогічному Інституті), Б. Весоловський був випускником Стрийської філії ВМІ, а також юридичного факультету Львівського університету та Консульської академії у Відні, А. Кос-Анатольський окрім навчання на юридичному факультеті Львівського університету опановував музичний фах у філії ВМІ в Станіславові та Львові, Консерваторії ім. К. Шимановського у Львові по фортепіано та композиції, Є. Козак – також випускник Вищого музичного інституту ім. М. Лисенка (по класу флейти) та Консерваторії Польського музичного товариства, де навчався на вокальному і дириґентському відділах.

"Ябцьо Джаз"
“Ябцьо Джаз”

Водночас кожен з них мав великий практичний досвідом. В. Балтарович разом з Н. Нижанківським був співзасновником мистецької групи “Богема” та жіночого квартету (з тією ж назвою), співав у чоловічому квартеті “Ревелєрси” під проводом Є. Козака, Б. Весоловський разом з А. Кос-Анатольським був учасником “Капели Леоніда Яблонського”, Є. Козак був організатором та учасником кількох естрадних вокальних ансамблів, брав участь у створенні ревю для театрів “Веселий Львів”, “Золотий усміх”, театру мініатюр “Не журись!” з с. Сокільники і “Театру малих форм”, А. Кос-Анатольський аранжував зразки зарубіжної естради для “Квартету ревелєрсів” при трупі М. Тобілевича у Станіславові у співпраці з Я. Барничем та І. Недільським, грав у джаз-бендах, співпрацював з кількома театральними трупами, особисто керував театром “Золотий усміх” та ін.

"Ябцьо Джаз"
“Ябцьо Джаз”

Слухачі матимуть можливість ближче познайомитися з цими яскравими постатями та їх чудовими творами, сповненими щирих юних почуттів, мелодичним багатством і яскравим національним колоритом та переконатися, якими шедеврами нашої естрадної культури ми можемо і повинні пишатися.

Наталка РАДИКОВА

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.