Над Львовом у хмарах, або перший у Польщі політ керованою повітряною кулею

3615
Над Львовом у хмарах, або перший у Польщі політ керованою повітряною кулею

Можливо, для багатьох стане відкриттям той факт, що на західноукраїнських землях, які перебували у складі Австро-Угорської імперії, головним осередком розвитку авіації був Львів. Саме тут наприкінці першого десятиліття ХХ ст. формуються громадські організації, що поставили своїм завданням сприяти розвиткові авіації у краї…

Запуск повітряної кулі у Львові, тер. нин. Стрийського парку, фото 1910 року
Запуск повітряної кулі у Львові, тер. нин. Стрийського парку, фото 1910 року

Там де є поступ, завжди знайдеться місце для сенсацій… Про це, з неабияким захопленням, розповідає нам тогочасна преса. «Nowosci ilustrowane» від 4 червня 1910 року розповіли львів’янам і цілому світу про чергове підкорення неба…

Старт повітряної кулі у Львові, тер. нин. Стрийського парку, фото 1910 року
Старт повітряної кулі у Львові, тер. нин. Стрийського парку, фото 1910 року

Влітку 1910 р.у Львові, завдяки старанням клубу “Awiata”, відбувся політ повітряної кулі з трьома пассажирами на борту: інженерами Е. Лібанським, К. Ріхтманом та військовим поручником Харнішем. Політ був призначений на 9 годину ранку ,але вже за годину перед тим пляц повиставовий (територія Виставки крайової, нин. верхні тераси Стрийського парку), звідки мав стартувати бальон, був заповнений ласими до сенсаційного видовища глядачами .

Бальон “Awiata”, виробництва фабрики “Vimpassing”, має об’єм 1300 метрів кубічних, вантажопідйомність 650 кг. Наповнення балону газом ,спеціально виготовленим львівською газовнею , відбулося вночі, то ж на ранок кулястий велетень був уже готовий до польоту .Жовніри тримали його на прив’язі міцними шнурами.

Одна з перших аеросвітлин Львова, 1910 рік
Одна з перших аеросвітлин Львова, 1910 рік

Серед численої публіки також перебували: намісник доктор Бобринський , міський голова Цючинський,представники війська ,міські урядники ,журналісти тощо. Нарешті подали команду приєднати бальон до гондоли, після чого прозвучала остання команда з вуст капітана відділу аеронавтики : “Пуск !” і велетенська куля повільно і урочисто піднялась вгору. За декілька хвилин вона зникла з очей тисяч людей за хмарами у височині…

Після вдалого старту аеронавтів на висоті близько 2000 метрів їх підхопив східний ,а потім північно-східний вітер і через неповних дві години польоту вони опинились за Золочевим. Під час польоту над Львовом було зроблено ряд безцінних фотознимків, перших аеросвітлин міста Лева…

Екіпаж та військові перед стартом повітряної кулі, 1910 рік
Екіпаж та військові перед стартом повітряної кулі, 1910 рік

Боячись, аби вітер не загнав їх за кордон Галичини в Росію, де поява чужого бальону могла причинити несподівані наслідки, аеронавти приземлились у селі Лука, що за 10 км. від Золочева. Там за допомогою патруля золочівського уланського полку і місцевих селян, запакували свій аеростат і вирушили до найближчої залізничної станції, звідки й повернулись до Львова потягом.

Використані джерела :

http://ena.lp.edu.ua/ , Гриць Совків

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.