Раднарком СРСР ухвалив створити автоскладальний завод у Львові в квітні 1945-го. Перші машини зійшли з конвеєра в 1951- ому: 20 електромобілів НАМИ-750 для розвезення пошти.
Досвід виявився невдалим: наступні п’ять років завод виробляв лише причепи та автокрани.
Ідея випускати автобуси належить главі конструкторського бюро Віктору Осепчугову. Взявши за основу німецький Mercedes-Benz O 321 H, завод зібрав в 1959 році перший дослідний автобус ЛАЗ-695 «Львів». Його різні модифікації і стали візитною карткою підприємства.
Пік виробництва було досягнуто в 1988 році, коли ЛАЗ випустив 14 646 автобусів. Перехід до ринку боляче вдарила по заводу: у 1999-му було виготовлено тільки 234 автобуса. У 2001 році контрольний пакет ЛАЗу придбав росіянин Ігор Чуркін.
Сьогодні ЛАЗ не входить навіть до першої п’ятірки українських виробників автобусів. Втім, «радянського періоду» вистачило, щоб у 2008-му після складання 365-тисячної машини ЛАЗ потрапив до Книги рекордів Гіннесса як підприємство, що випустило найбільше автобусів у світі.
Фото з державного кінофотофоноархіву України ім.Г.С.Пшеничного.
“Успіх” ЛАЗу цілком належить до “радянського періоду”. Пострадянська доба – лише фейкові “рекорди”…