Вчора, 23 жовтня 2015 року о 16.00 в приміщенні Національного музею у Львові ім. Андрея Шептицького (пр. Свободи, 20) відкрилася виставка ікон VII міжнародного іконописного пленеру Новиця – 2015 Притчі, V міжнародного пленеру іконопису на Волині Замлиння – 2015 Святі Миротворці.
Жанром, що став ключем для творчих пошуків на VII Міжнародному іконописному пленерi у Новиці, була притча. Термін «притча» має багато значень і дослідники довго можуть сперечатись, яке з них більш властиве. У Словнику літературознавчих термінів зазначено, що притча: „літературний твір повчального характеру, у якому персонажі та події є алегоричними образами і використані в якості прикладів універсальних правил людського існування, ставлення до життя та долі.” Хоча цей жанр був надзвичайно популярний у східній культурі: іудейській та буддійській, у Святому Письмі він пройшов значне перетворення.
Біблійні притчі мають свою специфіку та часто їх не вносять у класичну літературу. І знову на допомогу нам приходить дослідниця стародавньої Біблії, яка пригадала івритський термін maszal, що характеризується образною мовою, і може бути як притчею, так і прислів’ям, висловлюванням, загадкою, метафорою, алегорією. Про важливе місце, яке цей термін займав у стародавній культурі, свідчать багато рабіновських приказок, в яких він використовувався та нагадував про свою важливу роль, яку він відігравав при перекладі Святого Письма. Як писав Псевдо-Дионісій Ареопагит: „З любові до народу, як Письмо, так і ієрархічна традиція, скрила те, що зрозуміле, привабливе, та те, що надістотне в сутності, а в образах і формах – те, що без суті та форми, створюючи за допомогою багатих та різноманітних символів багатьом та складним те, що є надприродною та необразною простотою”.
Художники, які виховувались у різних традиціях та школах, спокусилися розповісти біблійні історії по-новому, за допомогою художніх засобів, близьких сучасній людині. Митці вважають що зустріч з представленими роботами відкриє в кожному своє бачення притчі Старого та Нового Завітів.
Роман МЕТЕЛЬСЬКИЙ
Усі 16 ікон на фото з Замлиння на Волині, а чому ні одної з Новіци не має, хоча увесь текст про Новіцу?