Секрети Успенської церкви, або як загиблий митець змінив обличчя Львова у 1936 році?

125
Храмовий комплекс Успенської церкви
Храмовий комплекс Успенської церкви

Сьогодні хочемо познайомити читачів Фотографій Старого Львова із публікацією про вітражі Петра Холодного в Успенській церкві Львова, що була надрукована у газеті “Діло” (№256 від 12.11.1936). Правопис тексту, традиційно, залишаємо оригінальним.

Вітраж роботи Петра Холодного - Матір Божа - Покрова. Успенська церква, Львів.
Вітраж роботи Петра Холодного – Матір Божа – Покрова. Успенська церква, Львів.

Нова прикраса Успенської Церкви у Львові.

Парохіяни, приналежні до церкви Св. Успенія при вул. Руській, мають нову, радісну несподіванку. Ця церква збагатилась трьома новими вітражами по правому боці, які є продовженням пляну, початого парохом цієї церкви о. Д. Лопатинським. Петро Холодний, якого парох притягнув до цієї праці, зробив проєкт на 6 вітражів. Праця над кожним вітражем дуже довга і вимагає великих коштів; вітражі приготовляє єдина цього роду в Польщі краківська фірма, що робить такі вітражі для краківських костелів. Вітражеві образи складаються із кусків шкла природного коліру, немальованих, а приладжуваних довгим хемічним процесом.

Вітраж роботи Петра Холодного - Святі Антоній і Феодосій Печерські і Літописець Нестор. Успенська церква, Львів.
Вітраж роботи Петра Холодного – Святі Антоній і Феодосій Печерські і Літописець Нестор. Успенська церква, Львів.

П. Холодний умираючи, залишив три проєкти для церкви Св. Успенія ще невиконані. Перші три за життя артиста фундували три наші установи: «Дністер, «Земельний Банк» і «Центробанк». Дальші свіжо поміщені у церкві, фундували «Наук. Т-во ім. Шевченка» та «Народня Торговля», на останній пішли жертви складені ріжними громадянами з нагоди ювилею о. Д. Лопатинського.

Вітраж роботи Петра Холодного - Святі Володимир і Ольга, Борис і Гліб. Успенська церква, Львів.
Вітраж роботи Петра Холодного – Святі Володимир і Ольга, Борис і Гліб. Успенська церква, Львів.

Всі вітражі в Успенській церкві подумані як одноцільний цикль. Є це загальний поклін – від святих та янголів, почерез наших найчільніших представників народу – Богородиці. На першому з трьох нових вітражів бачимо Теодозія та Антонія Печерського, між якими стоїть Нестор Літописець, а ззаду галицькі князі Роман і Данило. Другий образ із Володимиром Великим та св. Ольгою, за якими стоять св. Борис і Гліб, третій із львівським міщанином Корняктом, фундатором Успенської вежі; за ним бачимо наших гетьманів та Гальшку Острожську.

Вітраж роботи Петра Холодного - Петро Конашевич-Сагайдачний, інші гетьмани, міщанин Корнякт, жіноцтво та козаки. Успенська церква, Львів.
Вітраж роботи Петра Холодного – Петро Конашевич-Сагайдачний, інші гетьмани, міщанин Корнякт, жіноцтво та козаки. Успенська церква, Львів.

Кожний, хто давно не був в Успенській церкві, а ввійде тепер до неї, здивується, яка вона стала ясна, яким новим настроєм надихана на темній вулиці. Нові вітражі мають не тільки чималу мистецьку вартість. Уже деякі чужинці, знавці, що мали нагоду їх оглядати, подивляли великий мистецький хист П. Холодного, що міг вийти так легко з такого важкого завдання. Вся композиція цих вітражів та їх кольори незвичайно гармонійно достроєні до всієї церкви, що аж тепер звертає увагу відвідувача своєю архітектурою та висотою. Чужинці, що вряди-годи відвідують Львів та оглядають найцікавіші зразки міської культури та мистецтва побуваючи в Успенській церкві напевно зупинять свій зір із радісним зворушенням на її вітражах.

Ще два вільні вікна невкриті вітражами по лівій стороні, чекають на своїх фундаторів.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються дані ваших коментарів.