Сьогодні хочемо познайомити читачів Фотографій Старого Львова із публікацією про вітражі Петра Холодного в Успенській церкві Львова, що була надрукована у газеті “Діло” (№256 від 12.11.1936). Правопис тексту, традиційно, залишаємо оригінальним.

Нова прикраса Успенської Церкви у Львові.
Парохіяни, приналежні до церкви Св. Успенія при вул. Руській, мають нову, радісну несподіванку. Ця церква збагатилась трьома новими вітражами по правому боці, які є продовженням пляну, початого парохом цієї церкви о. Д. Лопатинським. Петро Холодний, якого парох притягнув до цієї праці, зробив проєкт на 6 вітражів. Праця над кожним вітражем дуже довга і вимагає великих коштів; вітражі приготовляє єдина цього роду в Польщі краківська фірма, що робить такі вітражі для краківських костелів. Вітражеві образи складаються із кусків шкла природного коліру, немальованих, а приладжуваних довгим хемічним процесом.

П. Холодний умираючи, залишив три проєкти для церкви Св. Успенія ще невиконані. Перші три за життя артиста фундували три наші установи: «Дністер, «Земельний Банк» і «Центробанк». Дальші свіжо поміщені у церкві, фундували «Наук. Т-во ім. Шевченка» та «Народня Торговля», на останній пішли жертви складені ріжними громадянами з нагоди ювилею о. Д. Лопатинського.

Всі вітражі в Успенській церкві подумані як одноцільний цикль. Є це загальний поклін – від святих та янголів, почерез наших найчільніших представників народу – Богородиці. На першому з трьох нових вітражів бачимо Теодозія та Антонія Печерського, між якими стоїть Нестор Літописець, а ззаду галицькі князі Роман і Данило. Другий образ із Володимиром Великим та св. Ольгою, за якими стоять св. Борис і Гліб, третій із львівським міщанином Корняктом, фундатором Успенської вежі; за ним бачимо наших гетьманів та Гальшку Острожську.

Кожний, хто давно не був в Успенській церкві, а ввійде тепер до неї, здивується, яка вона стала ясна, яким новим настроєм надихана на темній вулиці. Нові вітражі мають не тільки чималу мистецьку вартість. Уже деякі чужинці, знавці, що мали нагоду їх оглядати, подивляли великий мистецький хист П. Холодного, що міг вийти так легко з такого важкого завдання. Вся композиція цих вітражів та їх кольори незвичайно гармонійно достроєні до всієї церкви, що аж тепер звертає увагу відвідувача своєю архітектурою та висотою. Чужинці, що вряди-годи відвідують Львів та оглядають найцікавіші зразки міської культури та мистецтва побуваючи в Успенській церкві напевно зупинять свій зір із радісним зворушенням на її вітражах.
Ще два вільні вікна невкриті вітражами по лівій стороні, чекають на своїх фундаторів.










