Реставраційні історії розкажуть експонати маленької експозиції

513
Експозиція виставки відреставрованих пам’яток
Експозиція виставки відреставрованих пам’яток

У Львівському музеї історії релігії (площа Музейна, 1) триває виставка відреставрованих пам’яток. Це невеличка лаконічна експозиція, але досить цікава і має свою, не менш цікаву історію.

Із фондової збірки «Тканини» художниці-реставраторці давніх тканин Оксані Гірняк надали єпитрахиль із розірваною бахромою, яку потрібно було зшити. Реставраторка, як хірург перед операцією, провела дослідження експоната, склала «історію хвороби» і зрозуміла, що у ньому приховується якась загадка. Адже як пояснити, чому до єпитрахилі з жакардової тканини з декоративними орнаментами дали шовковий підклад, що за хрести на ньому, чому різні горловини…?

Після копіткого процесу роздублювання пам’ятки було виявлено дві єпитрахилі, причому нижня, шовкова, набагато давніша і більш знищена. «На шовковій єпитрахилі збереглися два хрести у верхній частині з лівої сторони та посередині. До шовкової єпитрахилі була підшита тонка, легка марлева тканина.

Єпитрахиль з експозиції виставки відреставрованих пам’яток
Єпитрахиль з експозиції виставки відреставрованих пам’яток

Можна лише здогадуватись, чому стара знищена єпитрахиль не була за церковним звичаєм спалена, а збережена під іншою. Можливо, вона належала священникові, пам’ять про якого зберігали таким чином? Можливо, її використовували в роки підпілля УГКЦ? Можливо…», – зазначила в анотаційній статті до виставки завідувачка виставкового відділу Руслана Бубряк.

Привертає увагу ще один експонат – священничий нарукавник (поруч). Його реставраційна історія також сповнена загадковості й таємниць.

Нотний аркуш з експозиції виставки відреставрованих пам’яток
Нотний аркуш з експозиції виставки відреставрованих пам’яток

Демонтаж нарукавника показав, що підкладом слугував нотний аркуш. На ньому вручну розкреслений нотний стан, заповнений нотами, зроблено написи, позначки. «Під час дослідження вдалося озвучити записані ноти. Виявилося, що це два різні вальси, не складні за композицією. Можливо, вони написані рукою учня», – зазначила художниця-реставраторка документальних пам’яток Лідія Григель.

У майбутньому, щоб мати можливість доступу до аркуша з нотами, нарукавник зшили тільки з трьох сторін.

До експонатів на виставці додано світлини, які ілюструють процес початку і кінця реставрації. Це дозволить глядачу поринути в таємниці відновлення пам’яток нашої історії.

Оглянути цю міні-виставку відреставрованих експонатів можна протягом цілого літа.

Олена МАЛЮГА
науковий співробітник ЛМІР

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.