Однією з найбільш неординарних постатей пов’язаних зі Львовом був Стефан Брила. Навряд чи хтось з сучасних львів’ян чи гостей міста зможе казати ким він був, а проте мова йде про одного з найбільш талановитих європейських інженерів ХХ століття. Вибірковість історичної пам’яті зумовила той факт, що ми схильні здебільшого пам’ятати широко відомих, приправлених пропагандою державних мужів, деколи – митців. Натомість ті люди, які певною мірою творили сучасний світ у його повсякденних дрібницях технологічного плану, здебільшого залишаються нам невідомими. То ж пропонуємо вам поглянути на одного з таких людей.
Народився Стефан 17 серпня 1886 року у Кракові, проте згодом його родина переїхала до Станіславова (теперішній Івано-Франківськ). Тут він закінчив реальну школу, після чого вступив на інженерне відділення Політехнічної школи у Львові (сучаний НУ “Львівська політехніка”), яку закінчив у 1908. Що цікаво, вже від 1907 року його залучали до викладацької роботи у цьому навчальному закладі. Він стажується та навчається у технічних школах та університетах Шарлоттенбурга, Парижа та Лондона.
У 1909 він захищає дисертацію і стає членом Політехнічного товариства у Львова, а у 1910 році стає доктором габілітованим. Після цього він продовжує навчання в Шарлотенбурзі поблизу Берліна, в Парижі та Лондоні. У цей час він здобуває і “практику” працюючи на будівництвах у Німеччині, Франції, Канаді, Великобританії, США. Під час російської окупації Львова від листопада 1914 року очолював міську поліцію, а в червні наступного року вивезений зі Львова як заручник у Росію. У 1915-1917 він викладач Польського університетського колегіуму в Києві. Протягом 1915—1918 років очолював Союз польських інженерів і техніків у Росії.
Від 1921 року професор другої кафедри будівництва мостів у Львівській політехніці. А у 1927 він видав підручник для інженерів («Podręcznik inżynierski w zakresie inżynierji lądowej i wodnej»), який, після двотомника Владислава Скварчинського, був другим у своєму роді, але значно повнішим польськомовним виданням.
Від 1934 — працював у Варшавській політехніці. Проектувальник першого в Європі зварного дорожнього моста на р. Слудва під Ловічем. Автор понад 150 наукових праць. Вперше у світі опрацював нормативи для спорудження стальних конструкцій. Він був також обраний до сейму від Львова від партії християнських демократів, очолюючи львівський осередок цієї партії. 1931 року входив до складу журі закритого конкурсу на проект будинку Школи будівництва у Любліні. Під час німецької окупації займався таємним навчанням молоді, за що був заарештований гітлерівцями і разом із родиною розстріляний. Поглянемо на деякі його творіння.
Хмарочос “Хмур” у Катовіцах
Будівля Головної пошти у Варшаві.
Міст над р. Слудва
Хмарочос Prudential
Віктор ГУМЕННИЙ
Джерела:
- Петрій І. Брила Стефан // Енциклопедія Львова / За редакцією А. Козицького та І. Підкови. — Львів : Літопис, 2007. — Т. 1. — С. 287.
- Aurelia Jermakowicz: Stefan Bryła (1886–1943). W: Sylwetki profesorów Politechniki Warszawskiej (http://bcpw.bg.pw.edu.pl/dlibra/doccontent?id=824&dirids=1)
- Stefan Bryła (http://www.warszawa1939.pl/osoba_obiekty.php?osoba_id=6)
- Bohater techniki i dydaktyki, pionier nowoczesnych konstrukcji Stefan Bryła (http://nowa.gazetaobywatelska.info/bohater-techniki-i-dydaktyki-pionier-nowoczesnych-konstrukcji-stefan-bryla)