Щодня ми бачимо в новинах чи навіть стаємо очевидцями ДТП, які через дурнів за кермом та халатній роботі поліції стали чи не звичним та буденним явищем. Але, якщо наземною аварією вже нікого не здивуєш, то негаразди з повітряними суднами ніколи не залишаються без уваги, адже, якщо ДТП може трапитися без жертв, то наслідки авіакатастроф завжди набагато серйозніші. Ще досі в пам’яті львів’ян зберігаються болісні спогади про жахливу Скнилівську трагедію, яка через банальну людську халатність відібрала багато десятків людських життів, а ще сотні скалічила. Та озираючись в історію, виявляється, що авіакатастрофа 2002 року була не єдиною в історії нашого міста.
17 грудня 1903 відбулась подія, яка кардинально вплинула на хід людської історії. Саме цього дня брати Райт здійснили свої перші польоти на власноруч сконструйованих літаках і цей момент вважається народженням сучасної авіації. А вже 16 квітня 1910 року відбувся перший політ апарату, важчого за повітря, над містом Лева. Політ цей завершився не найкраще – через поломку двигуна апарат впав та зазнав значних пошкоджень, хоча пілот, на щастя, не постраждав. Однак, ця подія стала немов символом-попередженням, що Львів буде не надто сприятливим місцем для польотів.
Пройшло якихось 4 роки з часу першого польоту над Львовом, як тут трапилась перша летальна авіакатастрофа. Її жертвою став військовий австрійський пілот, чиє судно впало на територію Стрийського парку. Деякий час його могила знаходилась на місці падіння – поблизу Палацу мистецтв (сучасний спорткомплекс «Львівської політехніки»), аж поки 1918 року її не перенесли на австрійський військовий цвинтар на Личаківському кладовищі.
Наступних авіакатастроф у Львові теж не довелося довго чекати. Перша з них відбулась у 1919 році під час святкувань поляками, так званої річниці звільнення Львова, тобто витіснення українських військ з міста під час війни 1918 року. Частиною урочистостей було першев історії Львова авіашоу, яке здійснювали американські пілоти, котрі служили в ескадрильї Костюшки. Один з них, Едмунд Грейвс, вирішив виконати фігури вищого пілотажу. Однак при цьому він переоцінив можливості власного літака, який через перевантаження почав розвалюватися в повітрі. В результаті судно впало на палац Потоцьких та вибухнуло завдавши таким чином великої шкоди як самій будівлі, так і експонатам, що в ній зберігалися. А сам пілот, випавши з літака розбився на смерть. Ще один американець, з тієї ж ескадрильї, загинув менш ніж за рік, улітку 1920 року. Пілот Мак-Калум здійснював на Левандівському летовищі випробування літака після ремонту. Очевидно той був проведений не найкращим чином, оскільки судно зазнало краху та впало поруч летовища, забравши з собою життя молодого пілота. До речі, відновлений пам’ятник американським літунам можна сьогодні побачити на Личаківському кладовищі.
Перша авіапригода за участю цивільного літака відбулась у Львові в 1928 році. Під час польоту судна «Юнкерс» Ф-13 відмовив двигун. Пілоту дивом вдалося посадити машину на полях тодішнього села Рясне Польське (тепер Львів). Посадка була не найм’якішою, оскільки літак навіть перекинувся, однак пасажири зазнали лиш легких ушкоджень та відбулись сильним переляком.
Ще одна, достеменно не підтверджена авіакатастрофа мала місце десь в 1930-х роках. Якщо вірити розповідям, то тоді в районі Залізничного п’ятого парку розбився літак Військової школи льотчиків, члени екіпажу якого загинули.
До речі, вулиця Городоцька тісно пов’язана з авіакатастрофами, оскільки одразу кілька таких мало місце чи на самій вулиці, чи біля неї. Наприклад, одразу після Другої світової війни радянський військово-транспортний літак Лі-2 розбився на згаданій вулиці у районі будинків офіцерського складу. Весь екіпаж судна загинув.
Ще одна халепа з літаком марки Лі-2 трапилася на початку 1950-х років. Тоді, пролітаючи над вул. Окружною судно зачепило крилом радіовежу. Літак від зіткнення впав та вибухнув, а пілот загинув. На місці падіння літака утворилася величезна яма, яку з часом заповнила вода й виникло озерце. Тепер на цьому місці розташовані гаражі.
В усіх згаданих вище катастрофах жертвами були лише пілоти та члени екіпажу. Однак, за якихось три місяці на рубежі 50-60-х рр. відбулося дві жахливі авіакатастрофи, що забрали життя 72 людей, більшість з яких була звичайними пасажирами. Перша трагедія сталася 26 листопада 1959 року, коли при заході на посадку розбився новенький літак Ан-10. Він впав поблизу села Зимна Вода і забрав з собою на той світ 40 осіб. А вже 26 лютого 1960 року за схожих обстави розбився, знову ж таки Ан-10 з 33 особами на борту. Судно впало поблизу Залізничного п’ятого парку, ставши вже другим по рахунку літаком, що розбився в цьому місці. Цікаво, що вижити вдалося лише одному пасажирові, котрий за свідченнями очевидців був п’яний як чіп, і міцно спав в момент катастрофи. Причинами обох трагедій став дефект конструкції літаків Ан-10, через що усю серію було знято з експлуатації. Замість польотів судна стали використовувати в якості оригінальних кінотеатрів, один із яких стояв і у Львові, в парку Боднарівка.
Справжнє жахіття, варте Голівудських блокбастерів, сталося у Львові в 1963 році з пасажирським літаком чеського виробництва Л-200 «Морава». Через погану погоду і практично нульову видимість літак, пролітаючи над містом, опустився надто низько та зачепив лівим крилом будинок і впав на дорогу вулиці Коновальця. Під час зіткнення літака з деревом поблизу середньої школи №5 один із двигунів відірвався та полетів вздовж вулиці. Лише дивом ніхто з перехожих під час цього жаху не постраждав. Однак, пілот і пасажири літака загинули.
Банальне піжонство пілота ледь не призвело до трагедії в травні 1977 року. Надто самовпевнений льотчик хотів посадити літак на першу плиту злітно-посадкової смуги. Однак, сталося не так як гадалося, тому судно плазом упало на землю. Лиш дивом ніхто не постраждав, а рятувальники, які прибули на місце аварії ще й потайки збирали «трофеї» у вигляді сувенірів та подарунків, що призначалися для паризького авіасалону, куди й прямував літак.
Менш серйозні інциденти сталися у Львові в 1977 і 1978 роках з літаками Ту-134. Під час старту у цих літаків двічі надломлюються передні стійки шасі. Причиною обох аварій була природна втома металу. Швидкість літаків була невисока, тому машини не отримали серйозних ушкоджень. Ну і, природно, обійшлося без жертв. У 1970-і роки відбулося кілька випадків виходу за межі злітно-посадкової смуги військових літаків МіГ-15 і МіГ-17. Ці випадки також обійшлися без жертв.
Останньою в нашому місті трапилася катастрофа на Скнилові під час авіашоу. Падіння винищувача Су-27 забрало тоді життя 77 людей. Дуже багато отримали травми і каліцтва різного ступеня тяжкості. Загальне число травмованих склало 292 людини, 136 з яких були діти. Однак, хочеться вірити, що після усіх трагічних інцидентів зроблені необхідні висновки і більше авіакатастроф у Львові не траплятиметься.
Володимир ПРОКОПІВ
Джерела:
- Енциклопедія Львова. Під ред. А. Козицького, І. Підкови. Львів: Літопис, Т. 1, 2007.
- Янчак Я. Авіакатастрофи Львова // masters.donntu.org/2013/frt/ushakov/library/article7.htm
- Янчак Я. Білан Б. Авіакатастрофи у Львові 1959-1960 рр. // http://ji.lviv.ua/n68texts/Aviakatastrofy_u_Lvovi.htm
- Білан Б. Едмунд Грейвс – жертва святкування річниці польської перемоги у Львові 1919 року // http://ji.lviv.ua/n68texts/Edmund_Grejvs.htm
Забыли про не менее значимую катастрофу Ту-134А над Золочевом 3 мая 1985 года!
нічого не забули, оскільки стаття стосувалася авіакатастроф у Львові, а катастрофа 1985 року, як Ви самі зазначили, відбулась над Золочевом. Та й не вона одна мала місце у Львівській області
чув історію, що десь у 50-60 на Скнилові, зразу за злітною смугою навпроти нового терміналу за парканом на цвинтарі стояла церква, і якийсь літак зачепив її та впав. церкву потім розібрати. там досі на цвинтарі видно сліди фундаменту від неї