Відомий на весь світ композитор, Войцех Кілар (Кіляр), народився у Львові 17 липня 1932 року. Дитиною займався грою на фортепіано, але як це характерно для дітей, з великою неохотою. Не зважаючи на це, вже в підлітковому віці Кілар почав писати власну музику.
Тому, не дивно, що коли перед Войцехом постав вибір своєї майбутньої професії, хлопець обрав музику. Можна багато говорити про те, де у свій час навчався, працював та які конкурси вигравав композитор. Та, всі ми розуміємо, що не через це його назвали найбільш відомою особистістю ХХ-ХХІ століття.
Він написав музику до більш ніж 130 фільмів. Зв’язок Кіляра з кіно розпочався 1958 року, коли він оформив звукову доріжку до фільму «Лижники» Н. Бжозовської. Співпрацював із багатьма режисерами: Богданом Порембою, Анджеєм Вайдою, Казімєжем Кутцем, Кшиштофом Зануссі (практично до всіх фільмів режисера), Кшиштофом Кєсловським, Станіславом Ружевичем, Войцехом Гасом, Тадеушем Конвіцьким, Марком Півовським, Романом Полянським, Френсісом Фордом Копполою, Джейн Кемпіон.
Успіх релігійних творів, створених в останні роки життя композитора, обмежуються польською публікою, а його музика до фільмів має світове визнання. Славу і визнання принесла Кілару музика до «Дракули».
Не менш популярним є фільм «Піаніст», де музика відіграє дуже важливу роль, саме тому велика відповідальність лягала на плечі композитора.
Войцех Кілар був також композитором до фільму «Дев’яті ворота», де музика підтримувала атмосферу містики і страху.
Він був також композитором таких фільмів як «Портрет леді», «Смерть і дівчина», «Випадок», «Хазяїни ночі» та багато інших.
Войцех Кілар прожив довге та насичене життя і відійшов у вічність 29 грудня 2013 року. Хоча, такі люди не помирають, адже частина душі завжди буде жити у створеній ним музиці, яка продовжує звучати.
У зв’язку із смертю композитора колишній (на той час чинний) президент Польщі Броніслав Коморовський написав: «Войцех Кілар записав прекрасний, абсолютно окремий, неповторюваний розділ в історії світової кінематографії. На протязі половини останнього століття його симфонічна, сакральна та фільмова музика товаришувала нам майже щодня. Часом ми навіть не усвідомлювали, що саме він був творцем добре відомого мотиву, розпізнавальної мелодії. Бо Войцех Кілар, співтворець дуже шанованого знавцями в цілому світі польської школи композиторів, мав в той же час велике щастя – став митцем, шанованим на цілому світі».
Роксана ТИМКІВ
Використані джерела: