Палаци Волині: Гриців

1729
Проект палацу Грохольських в містечку Гриців. Зображення з сайту grocholski.pl
Проект палацу Грохольських в містечку Гриців. Зображення з сайту grocholski.pl

Містечко Гриців над красивою Хоморою, допливом Случі, належало до маєтностей Острозьких. В 1605 році містечко знаходиться у князя Януша Збаразького, а від його спадкоємців – переходить до Любомирських. Станіслав Любомирский в 1752 році продає Гриців разом з прилеглими селами Міхалові Грохольському (нар. 1704) з Грабова гербу Сирокомля, земському судді Брацлавського воєводства, одруженому на Анні Радзімінській.

Опісля Міхала, Гриців дістається його синові Марціну Грохольському (1727-1807), воєводі брацлавському, одруженому на Цецілії Мичка-Холонєвській. Марцін відписує Гриців наймолодшому з п’яти синів – Людвікові (1784-1869), одруженому на Марії Боворовській. Черговим дідичем грицівського ключа і містечка стає єдиний син Людвіка – Мечислав Грохольський (1812-1899) з дружиною Стефанією Гіжицькою гербу Годзава. Після смерті Мечислава добра грицівські, значно зменшені, припали молодшому з двох його синів Володимирові Грохольському (1857-1914). Старший син Мечислав Стефан (1850-1911) осів в Колодяжному, маєтку дружини Ольги Свейковської.

Палац Грохольських в містечку Гриців. Фото кінця ХІХ століття
Палац Грохольських в містечку Гриців. Фото кінця ХІХ століття

Міхал Грохольський, в місцині, де колись стояв замок Збаразьких, розпочинає будувати садибу. Її проект зберігся в давніх зібраннях Станіслава Августа, що знаходилися в кабінеті гравюр Варшавського університету. Згідно проекту, будівництво реалізовано частково; головний корпус палацу мав зв’язуватись критими галереями з двома бічними павільйонами. Але елементи паладіянського стилю – галереї, павільйони не були збудовані. Сам палац вибудований згідно проекту, дещо в спрощеному вигляді. Напевне, докінчити будівництво завадила смерть фундатора. Остаточно довершити розпочате зумів син Міхала -Марцін в 1782 році, відмовившись від багатьох авторських деталей.

Палац Грохольських в містечку Гриців. Фото кінця ХІХ століття
Палац Грохольських в містечку Гриців. Фото кінця ХІХ століття

Парковий фасад має також ледь виступаючий ризаліт, на якому троє дверей-вікон на першому поверсі і на другому – подібні до парадного ризаліту двері-вікна, що виводили на балкон з чавунною балюстрадою. Ризаліт парковий, як і парадний, мав стінку аттика й вази.

Замість багатого оздоблення, передбаченого проектом, вікна й двері отримали прості, гладкі обрамлення. Лише вікна першого поверху, де містилося більшість парадних залів, а звідси вищі ніж на другому поверсі, прикрашено горизонтальними наличниками. Поверхи розділялись на фасадах неширокою опаскою, а також мали профільований карниз.

Палац Грохольських в містечку Гриців. Фото кінця ХІХ століття
Палац Грохольських в містечку Гриців. Фото кінця ХІХ століття

За переказами, просторий передпокій (вітальня) з двосторонніми сходами, що вели на другий поверх, було декоровано фресками польських королів. На першому поверсі, знаходилось кілька парадних залів – бібліотека, їдальня, стіни якої покривали панелі. В залах – ліпні оздоби, підлога викладена дубовим паркетом; деякі – окрім грубок, мали каміни. Надзвичайно красивою, з багатою ліпниною була велика зала Бальна другого поверху, зі стелі якої звисала кришталева люстра. Меблі із магонію, виготовлялися місцевими майстрами.

Історичну й культурну цінність в палаці представляла книгозбірня, головно із-за геральдичної й історичної літератури, родинних архівів. Мистецьку цінність становила галерея польського живопису, колекція фігурок з порцеляни, кришталь і старі вироби з срібла.

Палац Грохольських в містечку Гриців. Фото кінця ХІХ століття
Палац Грохольських в містечку Гриців. Фото кінця ХІХ століття

Парковий фасад має також ледь виступаючий ризаліт, на якому троє дверей-вікон на першому поверсі і на другому – подібні до парадного ризаліту двері-вікна, що виводили на балкон з чавунною балюстрадою. Ризаліт парковий, як і парадний, мав стінку аттика й вази.

Замість багатого оздоблення, передбаченого проектом, вікна й двері отримали прості, гладкі обрамлення. Лише вікна першого поверху, де містилося більшість парадних залів, а звідси вищі ніж на другому поверсі, прикрашено горизонтальними наличниками. Поверхи розділялись на фасадах неширокою опаскою, а також мали профільований карниз.

Палац Грохольських в містечку Гриців. Малюнок Наполеона Орди
Палац Грохольських в містечку Гриців. Малюнок Наполеона Орди

За переказами, просторий передпокій (вітальня) з двосторонніми сходами, що вели на другий поверх, було декоровано фресками польських королів. На першому поверсі, знаходилось кілька парадних залів – бібліотека, їдальня, стіни якої покривали панелі. В залах – ліпні оздоби, підлога викладена дубовим паркетом; деякі – окрім грубок, мали каміни. Надзвичайно красивою, з багатою ліпниною була велика зала Бальна другого поверху, зі стелі якої звисала кришталева люстра. Меблі із магонію, виготовлялися місцевими майстрами.

Історичну й культурну цінність в палаці представляла книгозбірня, головно із-за геральдичної й історичної літератури, родинних архівів. Мистецьку цінність становила галерея польського живопису, колекція фігурок з порцеляни, кришталь і старі вироби з срібла.

Палац Грохольських в містечку Гриців. Родина біля палацу
Палац Грохольських в містечку Гриців. Родина біля палацу

Поблизу палацу, з правої сторони, Людвік Грохольський збудував в XIX ст. садибну каплицю в стилі неоготики за проектом Костянтина Броель-Платтера. Квадратна, висотою в палац, на всіх кутах виступали вежки, покриті гострокутними шоломами. Чільний фасад в горішній частині закінчувався вежею-дзвіницею із високою шпилястою главкою і хрестом.

Інтер’єр каплиці прикрашала скульптура із білого мармуру, яка стояла у вівтарі – непорочне Зачаття Найсвятішої Діви Марії знаного волинського скульптора Оскара Сосновського.

Палац Грохольських в містечку Гриців. Сучасне фото
Палац Грохольських в містечку Гриців. Сучасне фото

Навпроти палацу, на протилежній стороні великого партеру-травника стояла в’їзна брама із двох кількаметрових пілонів і двох нижчих крил з фіртками. Обидва пілони декорувалися з обох сторін парними колонами і вгорі на широких карнизах скульптурними фігурами. Огорожа садиби – дерев’яні штахети, вмонтовані в муровані обтиньковані кам’яні стовпи із кам’яними кулями. До брами в’їжджали по мосту, перекинутому через рів, залишений з давніх оборонних валів і ровів замку.

Пейзажний парк тереном біля 20 гектарів лежав обіч паркового фасаду, збігаючи по пагорбку до ставу, утвореного річкою Хоморою.

Велику кількість старих срібних речей замурували Грохольські в одному із підвалів палацу в неспокійні часи 1917-1920 pp. Знайшли цей скарб лише тепер.

Садиба в Грицеві зазнала, як і більшість садиб краю, руйнації, нефахових вульгарних змін: перед фасадом висаджено ялини, які закрили його, чим внесено дисонанс в гармонію палацу й партеру, фасади палацу спрощено й облицьовано плиткою, майже немає деревостану парку, палац виглядає провінційною будівлею. Нова культура не створила нічого нового, але зруйнувала старі, свої естетичні, мистецькі й культурні цінності садиб кінця XVIII-XIX ст.ст.

Оксана ТУРИСТИЧНА

Джерело: Хроніки Любарта

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.