додому Блог сторінка 7

Музей Загиблих Літаків: Свідки Історії та Допомога ЗСУ (відео)

Музей Загиблих Літаків: Свідки Історії та Допомога ЗСУ

Завжди раді зустріти групи відвідувачів у Музеї Загиблих Літаків, що у листопаді 2024 року відзначив своє чотириріччя. За цей час музей відвідала величезна кількість людей, багато з яких повертаються знову і знову.

Під час повномасштабної війни, всі комерційні програми музею повністю працюють на потреби Збройних Сил України. Кожен благодійний внесок, кошти, виручені від екскурсій, продажу сувенірів та книг, направляються в конкретні підрозділи для придбання необхідного обладнання та закриття нагальних потреб. Підтримка відвідувачі дозволяє музею не лише зберігати історію, а й активно допомагати нашим захисникам.

Макети авіабомб та кулемет з літака Фоке Вульф, знайдений біля Львова
Макети авіабомб та кулемет з літака Фоке Вульф, знайдений біля Львова

За чотири роки існування колекція музею значно поповнилася. Тепер тут представлені не лише унікальні зразки техніки часів Другої світової війни, але й трофеї сучасної російської армії.

Одним з найцікавіших експонатів є залишки ударного дрона дальньої дії “Шахед”, збитого українськими бійцями. Він дає відвідувачам можливість на власні очі побачити ворожу зброю, яка щодня тероризує мирне населення України.

Панель приладів та частина капота літака Месершміт 110 - BF110
Панель приладів та частина капота літака Месершміт 110 – BF110

Серед нових надходжень також є:

  • Уламки різноманітних ракет та їх компоненти, що атакували Львів та область. Всі сучасні експонати попередньо знешкоджені саперами і не несуть жодної загрози.
  • Радянський шолом для висотних польотів пілотів.
  • Сувеніри від збитих дронів “Ланцет” та “Зала”, які щодня збивають наші військові.
  • Двигун від “Шахеда” та FPV-дрони.

Значна частина експонатів часів Другої світової війни передана музею паном Миколою Жолтовським, колишнім керівником пошукового товариства “ГАЇТЕТ”. Це товариство з 80-х років займалося пошуком літаків, і свого часу мало власний музей, закритий на початку 90-х. Частина колекції з цього музею була передана до Луганського музею, а решта довгий час зберігалася в підвалі. Пан Микола передав усі цінні експонати, що залишилися, до нашого музею та до Державного музею авіації ім. Антонова в Києві.

Нові надходження експонатів сучасної війни
Нові надходження експонатів сучасної війни

Серед цих унікальних надходжень:

  • Кілька макетів авіабомб часів Другої світової війни, кожен з яких має власну історію.
  • Кулемет MG131 з німецького літака Фоке-Вульф 190, що впав неподалік с. Ямпіль на Львівщині. З цього літака також дісталися циліндри та деталі двигуна BMW801. Пошук цього літака розпочався ще у 1988 році, і цьогоріч ми знову віднайшли це місце для подальших досліджень.
  • Панель приладів німецького літака Мессершміт 110 (BF110) та одна з частин його капота – деталі, на які давно чекали.
Ввивчення нових експонатів і селфі з літачком
Ввивчення нових експонатів і селфі з літачком

Музей приваблює різноманітну аудиторію. Останнім часом спостерігається збільшення кількості організованих груп, зокрема:

  • Курсанти військових вишів.
  • Шкільні групи – дітям особливо подобається наш музей.
  • Діючі пілоти та експерти-криміналісти, які високо цінують нашу роботу з пошуку та ідентифікації.
  • Військовослужбовці країн НАТО та численні закордонні гості.
Двигун від Шахеда та ФПВ дрон
Двигун від Шахеда та ФПВ дрон

Завдяки власнику та засновнику музею, Андрію Риштуну, експозиції постійно розширюються та поповнюються новими цікавими знахідками.

 Музей й надалі будемо наповнюватися новими та цікавими знахідками з теренів України.

Одна з подяк нашому об'єднанню від бійців
Одна з подяк нашому об’єднанню від бійців

Контакти та Інформація для Відвідувачів

  • Музей працює цілий рік з 10:00 до 17:00 за попереднім записом. Вхід безкоштовний.
  • Телефон для запису: 067-1-09-1939
  • Адреса: Карпатська, 12, Хоросно, Львівська область, 81164 https://maps.app.goo.gl/GtgRazMe4PrjkJ2z7

Андрій КІРЯНОВ та Андрій РИШТУН

Ірма Вітовська у виставі «Київська перепічка»: чорна комедія на даху під зорями у Львові

Ірма Вітовська у виставі «Київська перепічка»: чорна комедія на даху під зорями у Львові

23 червня у Львові просто неба, на даху !FESTrepublic, відбудеться унікальна театральна подія — чорна комедія «Київська перепічка» у головній ролі з Ірмою Вітовською. Початок події о 20:00, кажуть організатори.

Це не звичайна вистава, а мультимедійний проєкт на межі свідомості, створений за спогадами й фантазіями самої акторки. Драматургиня — Наталка Ворожбит, художник – Віталій Кравець, а в одній із ролей – загадковий Олексій Гнатковський. Але кого саме він грає – глядачі дізнаються лише під час показу.

Ірма Вітовська грає саму себе – відверто, сміливо, з гумором і самоіронією. Це історія, яка смішить, викликає сором, здивування і… надзвичайну впізнаваність. Бо йдеться про те, чого ми всі насправді хочемо — просто до нестями.

«Це вистава, яка не соромиться бути живою — трохи беззахисною, трохи хуліганською, і водночас дуже точною. Цей проєкт говоритиме про сучасність прямо і без фільтрів — і “Київська перепічка” саме така. Не пропустіть виставу, яка ламає шаблони — і театральні, і життєві», — запрошують організатори.

23 червня, 20:00
!FESTrepublic (на даху, просто неба)

Квитки на подію можна придбати тут:
https://concert.ua/uk/booking/kiyivska-perepichka-lviv/ 

Ольга МАКСИМ’ЯК

Легенди на колесах: Львівський трикутник знову ожив ретро-пробігом!

Сьомий ретро авто-мото пробіг «Львівським трикутником». Світлив Євген Кравс
Сьомий ретро авто-мото пробіг «Львівським трикутником». Світлив Євген Кравс

Львів знову занурився в атмосферу минулого століття! 15 червня 2025 року місто наповнилося гуркотом моторів та блиском хрому, адже відбувся сьомий ретро авто-мото пробіг «Львівським трикутником». Подія, організована ГО «Ретровики Львова», як завжди, була красивою, гучною та атмосферною.

Сьомий ретро авто-мото пробіг «Львівським трикутником». Світлив Євген Кравс
Сьомий ретро авто-мото пробіг «Львівським трикутником». Світлив Євген Кравс

Все розпочалося з виставки-презентації ретротехніки у львівському музеї техніки «Ретро гараж», що розташований у старому «австрійському» трамвайному депо (вул. Вітовського, 57а). Після цього учасники вирушили на легендарну трасу «Львівського трикутника» — місце, де у 1930-х роках проходили справжні перегони.

Сьомий ретро авто-мото пробіг «Львівським трикутником». Світлив Євген Кравс
Сьомий ретро авто-мото пробіг «Львівським трикутником». Світлив Євген Кравс

На відвідувачів чекала справжня подорож у часі: ретро-техніка, музика минулого століття, стильні образи, живі легенди, захопливі історії та щирі емоції. Окрім видовищної частини, захід мав і важливу благодійну місію. «Ретровики Львова» передали маскувальні сітки військовим з Правого Сектора та збирали кошти на лікування трирічного львів’янина Марка Гладиша. Марко має діагноз м’язова дистрофія Дюшена, і його єдиний шанс на порятунок — одноразова ін’єкція препарату Elevidys вартістю 2,9 мільйона доларів. Кожен внесок наближає родину до цієї мети!

Сьомий ретро авто-мото пробіг «Львівським трикутником». Світлив Євген Кравс
Сьомий ретро авто-мото пробіг «Львівським трикутником». Світлив Євген Кравс

Після динамічних перегонів, ретро-колона вирушила на стилізований вечірній ретро-пікнік серед квітучої лаванди. Долучитися до унікальної події запрошували всіх охочих, хто мав ретро-автомобіль або мотоцикл, відповідний одяг та бажання стати частиною незабутнього дійства.

Сьомий ретро авто-мото пробіг «Львівським трикутником». Світлив Євген Кравс
Сьомий ретро авто-мото пробіг «Львівським трикутником». Світлив Євген Кравс

Локація «Лавандові пагорби» у селі Віняви (близько 25 кілометрів від Львова Стрийською трасою) — це найвище лавандове поле Львівщини, що розташоване на висоті 320 метрів над рівнем моря. Початок цвітіння лаванди створив чудову нагоду для чарівних фото та відео, а також дозволив випробувати ретро-техніку минулого століття на крутих схилах.

Євген КРАВС

Львівщина спрямувала 35 мільйонів гривень на підтримку військових: допомога для «стратегічного резерву» ЗСУ

Львівщина спрямувала 35 мільйонів гривень на підтримку військових: допомога для «стратегічного резерву» ЗСУ

Львівська область виділила 35 мільйонів гривень з обласного бюджету для придбання техніки, що посилить українських захисників на південному та східному напрямках. Про це повідомив Голова Львівської обласної військової адміністрації Максим Козицький на своїй офіційній сторінці у Facebook.

Ця ініціатива є частиною загальнодержавної програми зі створення «стратегічного резерву» для оперативного підсилення бойових бригад Оперативно-стратегічних угруповань військ «Хортиця» та «Таврія». За словами Максима Козицького, формування такого резерву відбувається вперше в Україні з ініціативи Президента України Володимира Зеленського.

Загалом, завдяки спільним зусиллям 14 областей України, вже вдалося акумулювати понад 350 мільйонів гривень.
Загалом, завдяки спільним зусиллям 14 областей України, вже вдалося акумулювати понад 350 мільйонів гривень.

Виділені кошти будуть спрямовані на закупівлю критично важливої для боєздатності техніки, зокрема, дронів, засобів радіоелектронної боротьби (РЕБ) та зв’язку. Львівщина стала однією з перших областей, яка долучилася до цієї важливої ініціативи.

Загалом, завдяки спільним зусиллям 14 областей України, вже вдалося акумулювати понад 350 мільйонів гривень. Ці кошти дозволили закупити:

  • понад 3200 дронів;
  • понад 420 зарядних станцій;
  • понад 180 систем радіоелектронної боротьби.

Максим Козицький підкреслив, що ця допомога є прямою підтримкою для тих, хто перебуває на передовій, прикладом єдності українців та відповідальністю області. «Ми все подолаємо. Разом», – наголосив очільник Львівщини.

Створення такого стратегічного резерву є важливим кроком у забезпеченні Збройних Сил України необхідним обладнанням, що дозволяє оперативно реагувати на потреби фронту та посилювати обороноздатність країни. Фінансування таких ініціатив за рахунок коштів тилових регіонів демонструє консолідацію суспільства та місцевої влади навколо питання підтримки армії.

Наталка РАДИКОВА

Як зварити каву по-турецьки і не зіпсувати її користь

Як зварити каву по-турецьки і не зіпсувати її користь

Легендарна кава по-турецьки, її користь та особливості приготування

Цей напій має глибоку історію, унікальну текстуру та специфічний ритуал приготування. Його не сплутати з жодним іншим – ні за смаком, ні за ароматом. Турецька кава не просто бадьорить, а створює настрій. У цій статті розберемо, як правильно її зварити, які властивості має класичний напій і що важливо враховувати, щоб кожна чашка була справжнім досвідом – навіть удома.

Турецький метод — у чому особливість

Цей спосіб приготування має давню історію та особливу філософію. Тут не йдеться про фільтрацію чи тиск, як в еспресо, — навпаки, усе побудовано на повному контакті води з кавою під час повільного нагрівання. Завдяки цьому напій набуває глибини, густоти й виразного аромату.

Кава по турецьки вариться в джезві з дрібно змеленими зернами, без проціджування. Ключовий момент — піна, яка формується перед закипанням. Її не можна втратити, адже саме вона утримує ароматичні сполуки та створює “тіло” напою. Це не просто кава — це ритуал уважності й терпіння.

Як зварити правильно

Щоб отримати класичну турецьку каву, не достатньо просто засипати зерно і довести до кипіння. Усе залежить від температури, співвідношення, часу контакту і послідовності кроків. Основні етапи приготування в джезві:

  1. Налити холодну воду — приблизно 60–70 мл на порцію.
  2. Насип дрібно змелену каву — приблизно чайну ложку або трохи більше на кожну порцію.
  3. За бажанням — додати цукор чи спеції (корицю, кардамон).
  4. Поставити на мінімальний вогонь і не заважати.
  5. Як тільки піна почне підніматись — зняти з вогню.
  6. Після зняття з вогню варто дати каві трохи часу, щоб настоялась — лише тоді переливати в чашку.

Цей метод не терпить поспіху. Якщо перегріти — кава втратить піну і отримає гіркоту. Якщо заважати — смак стане мутним. Правильна турецька кава готується мовчки і з концентрацією.

Користь для організму

У класичному варіанті кава по-турецьки містить високу концентрацію біологічно активних сполук: кофеїн, поліфеноли, ефірні олії. Завдяки тому, що напій не проходить через фільтр, він зберігає максимум корисних речовин. Регулярне, але помірне вживання сприяє:

  • Покращенню концентрації і настрою.
  • Захисту судин і мозку (антиоксидантний ефект).
  • Покращенню чутливості до інсуліну.
  • Протизапальній дії.

Але є і зворотна сторона: густа кава може подразнювати слизову, якщо пити її натщесерце. Також вона підходить не всім через підвищену кількість кавової гуми, яка впливає на рівень холестерину.

Варіанти подачі

Турецьку каву можна готувати з додатковими інгредієнтами — і це не менш автентична традиція. Нижче — практична таблиця з прикладами.

Якщо шукаєш класичну насиченість — варто почати з простої кави без домішок. Якщо хочеться трохи обіграти смак — можна додати кардамон або трішки цукру. Головне — пам’ятати: усе, що додається, має підкреслювати, а не перебивати основний профіль зерна.

Часті помилки і як їх уникнути

Турецький метод виглядає простим, але саме в ньому найчастіше трапляються прикрі промахи. Найпоширеніші з них — у нижньому списку. Що часто роблять неправильно:

  • Кип’ятять каву — зникає піна, з’являється гіркота.
  • Використовують крупний помел — результат схожий на несмачну юшку.
  • Розмішують у процесі варіння — піна руйнується, смак стає мильним.
  • П’ють одразу — не дають настоятись, кава каламутна.
  • Насипають цукор після варіння — не розчиняється повністю.

Щоб уникнути цих помилок, варто діяти чітко і без імпровізації. Турецька кава — не експеримент, а ремесло. Якщо дотримуватись базових правил, результат буде стабільно смачним.

Кому підходить, а кому краще утриматись

Цей стиль не завжди універсальний. Через високий вміст кофеїну і осаду кава по турецьки підходить не всім. Краще уникати її людям із гастритом, гіпертонією або підвищеним холестерином — особливо якщо напій вживається натщесерце. Також не варто зловживати: 1–2 порції на день — достатньо.

Для тих, хто відчуває тремор, тахікардію чи перепади тиску — краще обрати інший метод, наприклад, пуровер або аеропрес. Але якщо організм реагує нормально — це чудовий щоденний варіант: насичений, виразний, функціональний. Він не потребує техніки, готується швидко і приносить глибоке задоволення.

Поліна ЛІТВІНКО

Львівщина посилює оборону: 80 мільйонів гривень на потреби захисників

Львівщина посилює оборону: 80 мільйонів гривень на потреби захисників

З обласного бюджету Львівщини додатково виділяють понад 80 мільйонів гривень на підтримку наших захисників та захисниць. Ці кошти спрямовуються в рамках програми «Безпечна Львівщина» і будуть розподілені між 21 військовим формуванням.

Як повідомив очільник Львівської ОВА Максим Козицький, виділені гроші підуть на закупівлю розвідувальних та ударних дронів, комплектуючих, засобів зв’язку та іншого критично важливого обладнання. Все це допоможе нашим воїнам здобувати перевагу на полі бою.

«Дякую усім людям у нашій області, які чесно сплачують податки. Це підсилення – ваша заслуга. Дякую нашим оборонцям. Завдяки вам Україна є. І буде! Сильною та непереможною. Але для цього включитися маємо усі!», – підкреслив Максим Козицький, наголошуючи на важливості спільних зусиль у боротьбі за незалежність.

Наталка РАДИКОВА

Тсс…, або як козаки святого Юра грабували

Тсс…, або як козаки святого Юра грабували

Надто багато лиць має війна і більшість з них – потворні та нестерпні. Супутниками будь-якого великого конфлікту є розруха, страждання та смерть. Мова тут не лише про вихід з зони комфорту та руйнування усталеного порядку речей, але й про втрату людьми усього, що вони мали, часто і самого життя. Війни давні були не менш руйнівними та загрозливими, ніж сучасні. Як мінімум, вони завжди перевертали світ навколо, після воєн вже ніколи не бувало так, як до них. Можливо саме тому однією з найбільш відчутних подій в історії українських земель XVII століття стала Хмельниччина.

Козаки під Львовом. Фото з http://photo-lviv.in.ua
Козаки під Львовом. Фото з http://photo-lviv.in.ua

Якось у жовтні у Львові

У жовтні 1648 року, гарної осінньої днини, або й не дуже гарної, або як кому, козацькі війська, очолювані Богданом Хмельницьким, штурмували Львів, а принагідно – ще й храм святого Юра у місті. Тоді це ще не собор і ще не греко-католицьку, навіть не унійну святиню. Просто невеличний, але досить давній, православний (ой, козаки) монастирський храм поза межами міських мурів. Часи тоді були складні і непевні, а всюди, куди приходили козацькі війська, як написав автор однією з хронік, були руйнування та голод.

Богдан Хмельницький. Гравюра Вільгельма Гондіуса 1651 року
Богдан Хмельницький. Гравюра Вільгельма Гондіуса 1651 року

Щоб багато не фантазувати і не ходити колами, дамо слово очевидцям цих подій. Ось свідчення з тих давніх часів: “… у церкві святого Юра багато чоловіків вбито через вікна, до яких драбини приставляли, по людях немов по зубрах стріляли, а до церкви проникнувши, жінок татарам, хоч були релігії грецької, продавали…”. Таке свідчення, з покликанням на джерельні матеріали з архівів, можемо прочитати у монографії “Паралельний світ. Дослідження з історії уявлень та ідей в Україні XVI – XVII століть ” сучасної дослідниці Наталі Яковенко.

Обкладинка праці Наталі Яковенко. Фото з https://historybooks.com.ua/
Обкладинка праці Наталі Яковенко. Фото з https://historybooks.com.ua/

Дещо доповнює і збагачує деталями цю оповідь про пригоди козаків у Львові в 1648 році і на території храму святого Юра ще один хроніст того часу. Автор Львівського літопису так описує ці трагічні події: “Замку Високого добули і люд вистинали, также по кшяшторах все побрали і по церквах… У церкві святого Юр’я трупа 54 забитих людей, і татарин, на самий престол упадши, розбився”. Отож, є підстави вважати, що козаки поводились не надто побожно у православному храмі Юра у Львові в 1648 році. Безумовно, що й автори хронік любили перебільшувати та драматизувати, але все ж.

Богдан Хмельницький і Тугай-бей біля Львова (на хмарі Ян з Дуклі), картина Яна Матейка
Богдан Хмельницький і Тугай-бей біля Львова (на хмарі Ян з Дуклі), картина Яна Матейка

Знаково, що у далекому XVII столітті рятувати Львів від козаків мав би інший святий, не Юрій – той стане патроном міста значно пізніше, вже за незалежної України. У XVII столітті, під час описаних вище подій, більшість міщан зверталися у молитвах до святого Яна з Дуклі. Саме він був патроном Львова. Були й такі, що стверджували, наче святий Ян таки захистив тоді місто від козаків. Проте дуже сумнівно, що з цим твердженням погодиться святий Юрій (читайте описи вище).

“Героїчні” діяння славного воїнства

Для людей, які звикли сприймати історію одноманітно, навіть дещо заідеологізовано (наприклад, через призму категорій “свій”/“чужий”, що далеко не завжди так однозначно щодо минулого), наведені вище описи можуть видатися дивними. Проте вони зовсім не обов’язково викликали подив у людей минулого. Багато впливових та відповідальних людей, які жили на українських землях у XVII столітті, не погодилися б із тезою, що Хмельниччина – це героїчна сторінка нашої історії. Той самий князь Ярема Вишневецький, скажімо. Й тут не йдеться про те, що він нібито не любив козаків.

Руський воєвода Ярема Вишневецький. Фото з https://upload.wikimedia.org
Руський воєвода Ярема Вишневецький. Фото з https://upload.wikimedia.org

Був серед останніх і київський воєвода Януш Тишкевич. Події Хмельниччини вимагали і від нього додаткових зусиль та виходу за межі зони свого комфорту. Отож, у липні 1648 року Тишкевич відправив 400 воїнів у Бердичів. Вони мали стежити там за порядком – оберігати від ворогів цей населений пункт, а особливо заснований Янушем Тишкевичем бернардинський монастир. Проте в житті все часто буває значно складніше, ніж у наших думках та планах. Отож, не дочекавшись козацьких військ чи будь-якого іншого противника, жовніри Тишкевича “прогнали монахів і грозились їх потопити… і забравши церковного срібла на суму понад 30 тисяч поїхали”. Важко стверджувати, але напевне без цих “захисників” бернардинцям у Бердичеві було би краще.

Хмельниччина у Миколи Самокиша. Фото з https://uk.wikipedia.org/wiki/Хмельниччина
Хмельниччина у Миколи Самокиша. Фото з https://uk.wikipedia.org/wiki/Хмельниччина

Неодноразово траплялися подібні історії і на шляху козаків. Наприклад, липнем 1648 року датується універсал Богдана Хмельницького із вимогою покарати козаків, які пограбували Прилуцький Густинський монастир. Окремі з козаків напали тоді на побожних монахів, мордували їх і били, інших людей та ктиторів (меценатів) цієї святині повбивали, спустошили монастир і пограбували коштовні речі. Такі ситуації дійсно траплялися часто. Ще й супроводжувалися наругою над святинями. Характерно, що часто не особливо мало значення, що святині й нападники були представниками однієї конфесії.

Шляхтичі, конфедерація. https://zbruc.eu
Шляхтичі, конфедерація. https://zbruc.eu

Знову ж – вдавалися до подібних дій досить різні сили та сторони: як менш, так і більш офіційні. Зокрема, військовий і мемуарист Якуб Лось під 1666 роком також описував епізод, коли коронне військо Речі Посполитої занадто захопилось грабунком сіл у Куявії (історична область в Польщі на Захід від Мазовії). На жаль, епізодів, коли війна годувала війну у минулому вистачало. Чого лише Тридцятилітня війна варта.

Євген ГУЛЮК

Використані джерела:

  1. Бевзо О. Львівський літопис і Острозький літописець. – Київ: Наукова думка, 1971. – С. 122-123.
  2. Метельський Р. Святий Юрій, або як лицар зі списом став покровителем Львова // Фотографії старого Львова, 2025 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://photo-lviv.in.ua/sviatyy-yuriy-abo-iak-lytsar-zi-spysom-stav-pokrovytelem-lvova/
  3. Яковенко Н. Паралельний світ. Дослідження з історії уявлень та ідей в Україні XVI – XVII століть. – Київ: Критика, 2002. – С. 207.

Львівський Фотомузей запрошує на лекцію про таємничий Звенигород

Львівський Фотомузей запрошує на лекцію про таємничий Звенигород

У четвер, 19 червня 2025 року, о 18:00, Львівський Фотомузей, що знаходиться у Львівському палаці мистецтв (вул. Коперника, 17), стане майданчиком для захопливої подорожі у глибини української історії. Науковець, дослідник архітектурно-археологічних пам’яток та пам’яткоохоронець Василь Петрик прочитає лекцію під назвою “Між Перемишлем та Галичем: таємнича княжа столиця Звенигород.

Повномасштабна російсько-українська війна, що триває, яскраво підкреслила надзвичайну цінність української історичної спадщини. Ця спадщина є не лише невід’ємною частиною національної ідентичності, але й фундаментом української державності. Проте численні історичні скарби, що були втрачені внаслідок століть руйнувань, зокрема ординських навал, та стерті з пам’яті поколінь, потребують системних зусиль для їхнього віднайдення та дослідження.

Одним з таких унікальних скарбів свого часу стало віднайдене місце княжого Звенигорода – літописної столиці династії Ростиславичів. Це загадкове місто, приховане у глибокій долині неподалік Львова, розташовувалось на важливому давньому шляху, що сполучав Перемишль та Галич. Його дослідження дозволяють по-новому поглянути на ранні етапи української державності.

Василь Петрик, який присвятив значну частину своєї роботи дослідженню Звенигорода, поділиться власним досвідом археологічних розкопок та наукових здобутків, досягнутих спільно з іншими археологами. Особливістю лекції стане візуалізація – Василь Петрик не лише розповість, але й покаже, як могло виглядати це місто у княжу добу, що дозволить присутнім максимально зануритися в атмосферу минулого.

Подія організована у тісній співпраці Українського Фотографічного Товариства (УФОТО), Історико-культурного заповідника «Древній Звенигород», Львівського Фотомузею та Львівського палацу мистецтв.

Інформаційну підтримку заходу забезпечують провідні регіональні медіа: Українське радіо. Львів, Радіо “Львівська Хвиля”, Сайт про Захід України “Бомок”, Інформаційна агенція “Гал-інфо”, Громадський сайт Львова “Форпост”, Інтернет-видання “Діло”, Фотографії Старого Львова та Площа Галицька.

До та після лекції на всіх гостей гостинно чекатиме пригощання від Кави Старого Львова, що створить затишну атмосферу для обговорення та обміну враженнями.

Роман МЕТЕЛЬСЬКИЙ

“Лемик. Постріл в обороні мільйонів”: Благодійний показ відбудеться у Львові на підтримку ЗСУ (відео)

"Лемик. Постріл в обороні мільйонів": Благодійний показ відбудеться у Львові на підтримку ЗСУ

18 червня о 18:00 у Театрі Лесі Українки відбудеться унікальний благодійний показ історичного фільму «Лемик. Постріл в обороні мільйонів». Стрічка розповідає історію молодого українця, який у 1933 році наважився на героїчний вчинок, щоб світ дізнався про Голодомор.

В основу фільму “Лемик” покладено реальну історію, що сталася у Львові у 1933 році. Головний герой – 18-річний юнак Микола Лемик, уродженець Перемишлянщини, студент Львівського університету, один із найкращих бійців ОУН. Микола виділявся приємною зовнішністю, був вправним стрільцем, хоч і шульга, але наполегливість і вправність робили його винятковим агентом під керівництвом самого референта Крайової екзекутиви ОУН – Романа Шухевича.

Кадр з фільму “Лемик. Постріл в обороні мільйонів”. На фото Назар Бонящук
Кадр з фільму “Лемик. Постріл в обороні мільйонів”. На фото Назар Бонящук

Саме на долю Лемика випала одна з найгучніших акцій ОУН. У червні 1933 року керівництво Організації українських націоналістів прийняло рішення привернути увагу світової спільноти до трагедії голодомору, що вирувала у цей час в Україні, здійснивши атентат (умисне політичне вбивство) на радянського дипломатичного представника у Львові.

 Кадр з фільму “Лемик. Постріл в обороні мільйонів”
Кадр з фільму “Лемик. Постріл в обороні мільйонів”

Автор ідеї та режисер фільму військовий капелан о. Михайло Греділь, також відомий за стрічкою “Незламні” розповідає, що в основі історичної драми «Лемик» не просто реальна подія, а і великий акт самопожертви заради порятунку мільйонів людей. У фільмі присутнє відображення внутрішньої боротьби молодої людини:

«Фільм продовжуватиме тематику української визвольної боротьби. Та ми плануємо відобразити внутрішні переживання бійця ОУН, бо взятись за таку справу, провести атентат і здатись під трибунал, виступити на суді – потребувало значних моральних зусиль. У сюжеті прослідковується боротьба ідеї та сподівань, котрі покладає на хлопця його родина. Він студент університету, для його сім’ї це велике досягнення, на ньому лежать великі надії рідних. Але Лемик обирає боротьбу за Україну і ризикує усім».

Автором сценарію є видатний український сценарист Тарас Антипович, що працював над фільмом «Чорний ворон» та серіалом «І будуть люди».

Фільм зняла ГО «Апостольська Чота». У головній ролі – актор Театру Лесі Назар Бонящук. Також у фільмі знімалися актори Сергій Литвиненко, Ростислав Колачник, Володимир Левінець.

Усі виручені кошти з показу фільму будуть скеровані на збір на наземний роботизований комплекс для дивізіону артилерійської розвідки ОАБр, в/ч 3101, де служить Роман Кривдик, актор фільму “Лемик” та близький друг театру Лесі.

Показ фільму “Лемик” відбудеться на великій сцені Театру Лесі (вул. Городоцька, 36).

Вхідний квиток: донат від 350 грн.

Зареєструватися на показ можна через гугл-форму: https://forms.gle/DeZdCkdhpSCoQ9sc8

Анна ГЕТМАНОВА

Технології у світі LEGO: чим захоплює серія LEGO Technic дітей і дорослих

LEGO Technic
LEGO Technic

LEGO Technic — це популярна лінійка конструкторів, яка приваблює можливістю створювати реалістичні моделі, здатні функціонувати, як справжні. Набори Лего Технік призначені для старших дітей і дорослих, які цікавляться механікою, інженерною справою, технологіями. З такого конструктора можна побудувати модель автомобіля або іншої техніки з рухомими функціональними механізмами — двигунами, підйомним механізмом, системою управління та іншими.

Кому підходять конструктори із серії ЛЕГО Технік?

Набори конструкторів Лего Технік сподобаються таким категоріям збирачів:

  • дітям віком від восьми років;
  • підліткам, а також дорослим, які захоплюються технологіями;
  • любителям збирати реалістичні моделі автомобілів;
  • збирачам, які прагнуть удосконалити свої навички конструювання;
  • колекціонерам моделей різної техніки;
  • дітям, які люблять технічні розвивальні іграшки.

Особливо корисні конструктори цієї серії для дітей шкільного віку. Збираючи, налаштовуючи і модифікуючи моделі, юні збирачі розвивають інженерне і творче мислення, отримують реальний будівельний досвід і вчаться реалізовувати свої задуми.

LEGO Technic
LEGO Technic

Якими бувають набори Лего Технік?

Можна виділити такі популярні категорії конструкторів LEGO Technic:

  1. Автомобілі. Набори конструкторів для складання автомобілів представлені широким асортиментом — від класичних до гоночних. Багато моделей мають пневматичні функції, а їхні капоти і двері можуть відкриватися. Ідеальний варіант для дитини, підлітка або дорослого, який захоплюється автомобілями! Варто зазначити, що набори цієї серії чудово поєднуються з іншими конструкторами. Наприклад, ви можете впровадити реальну автомобільну техніку у фантастичні світи Лего Майнкрафт.
  2. Для дорослих від 18 років. Найскладніші набори з численними деталями, електричними моторами, пневматичними функціями та іншими технологічними елементами. Для дітей такі конструктори занадто складні, а для захоплених дорослих — якраз!
  3. Транспортні засоби. Велика категорія, яка включає автомобільний транспорт (наприклад, позашляховики або вантажівки), будівельну техніку (екскаватори, трактори, підйомні крани), різні види мотоциклів та інший транспорт. Готові моделі мають багато функцій справжніх транспортних засобів: робочі мотори, рульове управління, дверцята, що відчиняються, можливість пересуватися нерівною поверхнею тощо.
  4. Предмети декору. Розкішні моделі транспортних засобів, які мають не тільки функціональність, але ще й декоративну цінність. Насамперед, це мініатюрні копії легендарних автомобілів і байків, а також ретро-транспорт — красивий, реалістичний і деталізований. Вони не тільки подарують задоволення від процесу складання, а й матимуть стильний вигляд на полиці або в шафі. Такий виріб стане гордістю колекціонера і справжньою окрасою інтер’єру!

Юлія СПЕНСЕР

Храм села Роснівка на Львівщині на столітніх кадрах

Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік

Сьогодні пропонуємо вам зазирнути в минуле — до світлин храму Львівщини, який був тут 110 років тому.

Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік

На фото показуємо церкву в селі Роснівка, що в Яворівському районі Львівської області. На фотографії 1912 року зображено дерев’яну церкву, збудовану у 1806 році на місці давнішого храму, який тоді був перенесений до села Вільшаниця. Це був цікавий приклад галицької церковної архітектури: споруда складалася з ширшої квадратної нави, вужчого прямокутного бабинця та прямокутного вівтаря такої ж ширини. Над навою височіла велика шоломоподібна баня з ліхтарем і маківкою, розташована на низькому світловому восьмерику. Вівтар мав трисхилий дах, тоді як бабинець — нижчий за основну частину храму — був вкритий двосхилим причілковим дахом, схили якого плавно переходили у широке піддашшя, що оточувало всю будівлю. Піддашшя спиралося на декоративно вистругані кінці зрубів.

Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік
Деревʼяна церква в селі Роснівка, 1912 рік

Церкву було розібрано у 1913 році через початок будівництва нового, мурованого храму. На фото можемо також побачити іконостас в храмі.

Тетяна ЯЦЕЧКО-БЛАЖЕНКО

Джерело: Polona

Покоління пепсі»: львівʼян запрошують на театральну виставу за творами Сергія Жадана

Покоління пепсі»: львівʼян запрошують на театральну виставу за творами Сергія Жадана

20 червня у Львові у Будинку офіцерів покажуть виставу, яку важко назвати просто театральним дійством. «Покоління пепсі» — це жива, чесна, місцями болісна і до краю ностальгійна розповідь про 90-ті. Про дітей того часу, які виросли у дворах з жуйками, вареними джинсами та мріями про магнітофони і свободу. А також про те, ким вони стали — дорослими у світі, що вже ніколи не буде таким, як тоді. Подія розпочнеться о 19:00, зазначають організатори VINIL concert agency.

«Покоління пепсі» — це сценічний колаж за мотивами творів Сергія Жадана. Поетичне й емоційне плетиво історій про те, як швидко минула епоха змін: із надією, болем, музикою на касетах і внутрішньою свободою, яку тоді тільки починали відчувати. У виставі звучать вірші самого Жадана — з його впізнаваним ритмом, правдою і болючою ніжністю. Це голос тих, хто виріс у маленьких містах із великими мріями.

На сцені — потужний акторський склад: Григорій Бакланов, Руслан Сокольник, Ігор Портянко, Дмитро Усов, Григорій Наумов, Поліна Снісаренко.

Ця вистава — для тих, хто пам’ятає 90-ті й хоче згадати, як це було, читає і любить Жадана, цінує театр, що говорить із серцем.

«Це не просто історії з минулого. Це — наше сьогодення, яке виросло з тієї епохи. І ми хочемо, щоби кожен, хто побачить цю виставу, відчув: 90-ті — це не лише стиль, це ще й травми, вибори і свобода, яку ми всі шукали. Тож не пропустіть — це буде не просто вечір у театрі. Це буде вечір із собою», – запевняють організатори VINIL concert agency.

Останні квитки за посиланням: https://vinil.agency/events/pokolinnq-pepsi-started-on-06-20-2025

Ольга МАКСИМ’ЯК

У Золочеві відбудеться благодійний вечір професійного боксу на підтримку ЗСУ (відео)

У Золочеві відбудеться благодійний вечір професійного боксу на підтримку ЗСУ

В суботу, 21 червня 2025 року, місто Золочів готується до грандіозної спортивної події: на стадіоні «Сокіл імені Героя Романа Сороки» вперше пройде благодійний вечір професійного боксу. Захід, організований з метою збору коштів на підтримку Збройних Сил України, обіцяє стати справжнім святом спорту та патріотизму.

Початок події запланований на 17:00. Вхід на стадіон буде здійснюватися за донат, що підкреслює благодійну місію заходу. Усі зібрані кошти будуть спрямовані на нагальні потреби українських захисників, які щодня відстоюють свободу та незалежність нашої країни.

На рингу “Сокола” зустрінуться вісім талановитих українських боксерів, готових продемонструвати свою майстерність та волю до перемоги. Серед учасників – Михайло Скрипка, Станіслав Забродський, Микола Халус, Олександр Рябоконь, Володимир Савайда, Тарас Головащенко, Євген Розлуцький та Максим Дроботенко. Глядачі матимуть нагоду насолодитися видовищними поєдинками, які обіцяють бути сповненими яскравих емоцій та спортивного азарту.

Окрім боксерських боїв, програма вечора включатиме благодійний аукціон. Хоча деталі лотів наразі не розголошуються, можна очікувати на цікаві пропозиції, які допоможуть збільшити суму зібраних коштів для української армії. Такі аукціони традиційно стають важливою складовою подібних благодійних подій, дозволяючи учасникам не лише зробити внесок, а й отримати унікальні предмети.

Організаторами цього знакового заходу виступають благодійний фонд “Кава” та промоутерська компанія “K.O Promotion”. Їхні спільні зусилля спрямовані на створення події високого рівня, яка приверне увагу громадськості та допоможе зібрати якомога більше коштів для ЗСУ.

Інформаційну підтримку благодійного вечора надають провідні місцеві медіа: “Золочів ФМ”, “Буське Радіо” та Телерадіокомпанія “Броди”. Завдяки їхній роботі, інформація про подію поширюється серед мешканців регіону, заохочуючи їх долучитися до цієї важливої ініціативи.

Організатори запрошують усіх мешканців району відвідати цей грандіозний захід, адже кожен донат – це крок до Перемоги.

Наталка РАДИКОВА

Кавова гуща: Секрет вашого пишного саду та щедрого врожаю

Кавова гуща
Кавова гуща

Після ранкової кави ви зазвичай викидаєте гущу? Даремно! Цей, на перший погляд, непотрібний залишок може стати справжнім скарбом для вашого саду та городу. Кава Старого Львова як найкраще використати цей скарб. Кавова гуща — це цінне органічне добриво, здатне значно покращити ріст рослин та якість ґрунту. Однак, щоб досягти максимального ефекту і не нашкодити, її потрібно використовувати обдумано.

Чим корисна кавова гуща для рослин?

Кавова гуща — це справжній коктейль поживних речовин. Вона багата на азот, який є ключовим елементом для активного зеленого росту рослин. Окрім азоту, у її складі є калій, фосфор, антиоксиданти та органічні кислоти, що комплексно покращують родючість ґрунту.

Цей органічний засіб також робить землю більш пухкою, поліпшує її структуру, сприяє збереженню вологи та поступово вивільняє необхідні поживні речовини. Крім того, кавова гуща має додаткову перевагу: вона допомагає відлякувати деяких шкідників, таких як слимаки, мурахи та личинки.

Кавова гуща
Кавова гуща

Як правильно застосовувати кавову гущу в саду?

Перед використанням кавову гущу обов’язково висушіть — це допоможе знизити її кислотність. Після цього існує безліч варіантів застосування:

  • У компості: Додавайте гущу до органічних відходів у пропорції до 10% від загального обсягу.
  • Для дренажу: Насипте невелику кількість гущі на шар керамзиту в горщиках для покращення відведення води.
  • У рідкому вигляді: Розведіть 3 столові ложки гущі в 10 літрах води. Цей розчин ідеально підходить для поливу кімнатних та садових квітів.
  • Для овочів: Змішайте кавову гущу з попелом (у співвідношенні 5:7) та додайте під корінь рослин.
  • Від шкідників: Розсипте гущу навколо рослин або по грядках, щоб відлякати небажаних гостей.

Важливо: після будь-якого застосування кавової гущі не забувайте про полив, щоб поживні речовини краще засвоїлися рослинами.

Кавова гуща - майже універсальне добриво (фото: Pexels.com)
Кавова гуща – майже універсальне добриво (фото: Pexels.com)

Які рослини “люблять” кавову гущу?

Кавова гуща ідеально підходить для культур, які віддають перевагу слабокислим ґрунтам. До них належать:

  • Овочі: огірки, перець, помідори, редис, морква, картопля, цибуля.
  • Ягоди: полуниця, аґрус, брусниця, журавлина.
  • Квіти: гортензії, лілії, азалії, камелії, півонії, бегонії, троянди.

Особливо ефективним є використання кавової гущі при посадці насіння: її можна змішати з насінням моркви або редьки для покращення проростання та підвищення врожайності.

Кому кавова гуща не підходить?

Існують культури, для яких кавова гуща є небажаною через її підвищену кислотність. Вона може пригнічувати ріст:

  • Зелені: шпинат, салат, рукола.
  • Бобових: горох, квасоля.
  • Капусти: усі види капустяних культур.

Також не рекомендується використовувати гущу для герані та пеларгонії, оскільки ці квіти погано реагують на зміни кислотності ґрунту.

Кавова гуща
Кавова гуща

Поради для максимального ефекту

Щоб отримати найкращі результати, дотримуйтесь цих рекомендацій:

  • Використовуйте кавову гущу з середини весни до кінця липня — саме в цей період рослини найактивніше засвоюють азот.
  • Не перевищуйте рекомендовані дози та завжди пам’ятайте про регулярний полив.
  • Збирайте та сушіть залишки гущі взимку. Зберігайте їх у герметичній ємності до весни.
  • Не використовуйте гущу щодня. Краще чергувати її з іншими видами підживлення для збалансованого живлення рослин.

Використання кавової гущі — це простий, екологічний та ефективний спосіб зробити ваш сад і город ще більш продуктивними. Спробуйте, і ви побачите різницю!

Наталка СТУДНЯ

Капела «Дударик» запрошує львівʼян на благодійний концерт «5 століть духовної музики України»

Very very good!!! So - I translated Roman's message and I sent to some newspapers. I think some of them will published it soon ( one Drop more...of Truth). Sinc. - with best wishes for this sunday - A

21 червня у Гарнізонному храмі святих апостолів Петра і Павла відбудеться благодійний концерт знаної Львівської національної чоловічої хорової капели «Дударик». Початок події о 16:30, зазначають організатори.

Програма під назвою «5 століть духовної музики України» охопить широкий історичний спектр: від давніх монодій та творів композиторів барокової доби — Дилецького, Березовського, Бортнянського — до сучасної духовної музики.

Цей концерт стане своєрідним духовним прологом до гастрольного туру капели до Італії.

Водночас подія має благодійну мету: усі зібрані під час заходу пожертви будуть передані на потреби 219-го окремого батальйону 125-ої окремої львівської бригади Збройних сил України.

«Духовна музика — це молитва, яка звучить крізь століття. Ми хочемо, щоб цей концерт був не тільки мистецькою подією, а й живим проявом підтримки й вдячності нашим захисникам. Тож запрошуємо львів’ян і гостей міста долучитися до вечора духовної музики й підтримати захисників України!», — зазначають у капелі «Дударик».

Вхід на подію вільний, тож відвідати її зможе кожен охочий.

Ольга МАКСИМ’ЯК

На Львівщині відкрито інноваційний навчальний центр для операторів дронів: Зміцнюємо обороноздатність України

На Львівщині відкрито інноваційний навчальний центр для операторів дронів: Зміцнюємо обороноздатність України

12 червня на Львівщині урочисто відкрили сучасний навчальний центр для операторів дронів, що стане ключовим елементом у підготовці військовослужбовців з усієї України. Цей амбітний проєкт став можливим завдяки співпраці Львівського ІТ Кластера, компанії EveryMatrix та Львівської обласної військової адміністрації.

У заході взяли участь голова Львівської ОВА Максим Козицький, представники Львівського ІТ Кластера та повітряного командування «Захід». На створення центру, що включає сучасне обладнання та підготовку приміщень, залучили понад 7,3 млн грн. Тут військовослужбовці опановуватимуть використання розвідувальних, FPV та модифікованих дронів, зокрема й тих, що здатні ефективно знищувати повітряні цілі типу “Shahed”.

Максим Козицький наголосив на важливості центру: «Тут є сучасні симулятори та інше обладнання, за допомогою якого навчатимуть оборонців зі всієї держави. Оснащення повністю профінансували Львівський ІТ Кластер та компанія EveryMatrix. Цьогоріч на потреби ПвК «Захід» в обласному бюджеті передбачили 1,5 мільйона гривень. Я також на постійному контакті з партнерами на всіх рівнях, щоб і надалі оперативно закривати кожен запит наших Захисників та Захисниць. Дякуємо нашим воїнам за те, що маємо державу».

Відкриття центру є черговим кроком у підтримці Збройних Сил України з боку Львівського ІТ Кластера. Раніше були успішно реалізовані ініціативи SKY та Guardian, спрямовані на забезпечення систем протиповітряної оборони та прикордонних підрозділів.

Варто зазначити, що в межах Комплексної програми «Безпечна Львівщина» у 2025 році на потреби повітряного командування «Захід» з обласного бюджету вже спрямовано 1,5 млн грн. Ці кошти підуть на закупівлю обладнання для мобільних вогневих груп, зокрема прожекторів, тепловізорів, планшетів, лазерних указок та інших необхідних засобів.

Наталка РАДИКОВА

Кратохвиля-Відимська – співець настроєвих куточків старого Львова

Юзефа Кратохвиля-Відимська

Чимало шанувальників мистецтва у Львові донедавна ще пам’ятали жваву постать Юзефи Кратохвилі-Відимської (1879–1965), її доброзичливе, завжди усміхнене обличчя. В 1940–1960-х роках вона була однією з найбільш знаних і шанованих львівських графіків старшого покоління.

Сучасників прихиляла до себе не тільки своїм мистецьким талантом, а й щирою життєрадісною вдачею. Усе своє життя берегла в серці молодечий запал до творчості, майже дитячу свіжість вражень та рідкісне уміння відчувати подих часу. Риси ці, зрештою, яскраво втілились у задушевній поезії її графічних та малярських творів.

Юзефа Кратохвиля-Відимська
Юзефа Кратохвиля-Відимська

У мистецьке життя Львова Ю. Кратохвиля-Відимська увійшла ще в 1920–1930-х рр. Саме тоді в середовищі львівських художників зросло зацікавлення графічним мистецтвом. На той час тут ще свіжими були враження від творчого дебюту О. Кульчицької на виставці 1909 року, що так захопив львів’ян новизною і свіжістю графічної мови, можливостями розмаїтих графічних технік. Але естампи Кульчицької були тільки першою ластівкою на полі модерної естампної графіки. В Галичині 1930-х рр. цей вид мистецтва набув небувалого розквіту у творчості великого загону яскравих талантів з кола Асоціації незалежних українських мистців (АНУМ), зокрема таких, як Павло Ковжун, Роберт Лісовський, Святослав Гординський, Леопольд Левицький, Ярослава Музика та ін. До них згодом приєдналася й Кратохвиля-Відимська.

Зауважмо, що творча індивідуальність цієї художниці формувалася на перехресті культурних традицій кількох народів. Чешка за національністю, вона була зв’язана в довоєнний період переважно з польськими мистецькими колами. Водночас неодноразово засвідчувала свої симпатії до творчості українських миcтців та української культури. По суті, феномен її творчості був породжений складною суспільною і культурною ситуацією, котра склалася на західноукраїнських землях у першій третині ХХ століття. Зокрема у Львові строкато сплелося пагіння національних культур різних народів – українського, польського, чеського, єврейського; сюди поряд із впливами Західної Європи проникали творчі ідеї та мистецькі традиції із Наддніпрянської України. Вразлива мистецька натура Ю. Кратохвилі-Відимської чуйно увібрала в себе пагінці кожної з цих культур та переплавила їх в образи поетичні та глибоко людяні. Її творчість увійшла в мистецький доробок кількох народів і в кожному з них стала виразником загальнолюдських, гуманістичних цінностей. Саме такою вписалась Ю. Кратохвиля-Відимська в українську образотворчу класику.

Кращі сторінки її життя і творчості пов’язані зі Львовом. Тут вона народилася в 1879 р. і провела дитинство, тут упершe пізнала світ краси і розраду в мистецтві. Батько Юзефи, залізничний службовець, був людиною, закоханою у малярство і музику, радо підтримував контакти з мистцями. Найближчими друзями їхнього дому були відомі у Львові польські живописці Алоїзій, Станіслав та Юзеф Рейхани. Юзефа виростала в атмосфері пієтету до мистецтва, рано навчилася бачити красу архітектури, відчувати своєрідний затишок старовинних куточків Львова. Ці образи назавжди закарбувалися в її дитячому серці.

Коли Юзефі сповнилось 12 років, батьки її переїхали в гірську частину Австрії – Каринтію. Так почався довгий, майже 30-річний період розлуки художниці з рідним містом. Спочатку було навчання у Віденській вищій художньо-промисловій школі (1898–1903 рр.), перші успіхи малярських творів на виставках у Відні, поїздки на узбережжя Середземного моря в Італійську Рів’єру, потім – напружена довголітня праця над собою під час перебування у Відні та Сілезії. До Львова художниця повернулася щойно в 1919 році, збагачена здобутками європейської мистецької культури. Її вразливе око художника, що бачило багато міст Європи, тепер з особливою гостротою відчуло своєрідний колорит і чар міста свого дитинства. З того часу образ Львова став улюбленим мотивом творчості художниці, йому вона присвятила вищі злети свого мистецького натхнення.

Юзефа Кратохвиля-Відимська

У Львові пройшов зрілий період творчості Ю. Кратохвилі-Відимської. Перші десять років після повернення вона працювала лише як живописець. Малярство – олійне, акварельне, пастельне – давалось їй легко: була обдарована яскравим живописним темпераментом і рідкісним колористичним чуттям. Малювала все, в чому бачила вияв краси і поезії життя, – вулички рідного міста, краєвиди підльвівських околиць, портрети людей, натюрморти – завжди сповнені трепетного подиху життя – барвисті, свіжі й життєрадісні. Її малярські твори мали великий успіх на виставках у Львові, Кракові, Парижі, Марселі, Копенгагені, Флоренції. Однак успіхи не заспокоювали художницю. Вона весь час наполегливо вдосконалювала свою малярську техніку, три роки вчилася на курсах живопису у львівського художника К. Сихульського.

Зрілий малярський почерк Ю. Кратохвилі-Відимської бачимо в одному з її кращих олійних творів – “Натюрморт зі скрипкою” (1931 р.). У ньому вражає не тільки смілива побудова композиції, широкий енергійний мазок, що впевнено ліпить форму, але й передусім властивий усім її творам настрій – розглядаючи її полотна, ніби чуєш звуки тихої задушевної мелодії. Шкода, що у фондах львівських музеїв збереглося дуже мало малярських творів Ю. Кратохвилі-Відимської, і сучасний глядач позбавлений можливості ознайомитися з цим чарівним її мистецтвом.

Наприкінці 1920-х років Ю. Кратохвиля-Відимська поступово відходить від малярства, її творчі інтереси дедалі більше звертаються до графічного мистецтва. Графіці художниця присвятить останні 30 років свого життя, тут найповніше розкриється її самобутній талант.

У 1928 р. відомий львівський графік і педагог Людвіг Тирович (1901–1958) організував у Львові при Музеї художнього промислу курси для вивчення графічних технік. Кратохвиля-Відимська відразу стала його старанною ученицею. Творчі можливості графіки так захопили художницю, що за короткий час наполегливої праці вона опанувала гравюру на дереві та лінолеумі, літографію, монотипію, а також такі складні видозміни офорту, як акватинта, меццо-тинта, суха голка і свою найулюбленішу техніку – м’який лак. Широким діапазоном графічних технік Ю. Кратохвиля-Відимська сягала хіба що рівня своєї видатної сучасниці Олени Кульчицької. Перші ще учнівські графічні твори Ю. Кратохвилі-Відимської початку 1930-х років – це маленькі краєвиди, виконані в розмаїтих графічних техніках за мотивами недавніх подорожей художниці по Західній Європі – архітектурні пам’ятки Парижа, Страсбурга, Зальцбурга, Далмації. Серед них виділяється лінорит “Місто над річкою” (1932 р.), в якому поєднанням скупих чорних і білих плям мисткиня створює враження простору, світла, настроєності міста.

Юзефа Кратохвиля-Відимська

Найвищим досягненням творчості Ю. Кратохвилі-Відимської є її великі графічні серії – “Старий Львів” та “Старі львівські крами”. Саме вони ввійшли в класичний спадок української графіки і завоювали загальноєвропейське визнання. У цих творах художниця залишила нам сповнені задушевної поезії образи давнього Львова, його скромних поетичних закутків, старих подвір’їв та вуличок. Властива Ю. Кратохвилi-Відимській своєрідна поетична інтерпретація образу Львова особливо виразно виступає при порівнянні з творами О. Кульчицької, яка також працювала над цією темою, присвятивши їй велику кількість своїх акварелей та естампів. На них О. Кульчицька зображає переважно величаві архітектурні пам’ятки Львова, трактує їх узагальнено, епічно, як кам’яний літопис міста, свідків вікової культури українського народу. Творчий підхід Ю. Кратохвилі-Відимської до львівських мотивів цілком відмінний. Вона не шукає репрезентативної парадності в архітектурі міста. Її око ваблять скромні робітничі квартали, мальовничі куточки Львова, його старі брами, потріскані мури кам’яниць, вузенькі провулки із строкатими вивісками та характерними газовими ліхтарями. Саме тут художниця знаходить неповторний чар старовинного Львова, образи якого запали їй у серце ще в дитячі роки. Вона не просто фіксує той чи інший мотив міста, а завжди намагається передати живий трепетний нерв його життя, своєрідну поетичну атмосферу вулиці. На першому плані в неї завжди глибоко особисте ставлення до міста. Навіть зображаючи загальновідомі архітектурні мотиви Львова – чи то Королівський арсенал, чи мури Бернардинського монастиря, чи будинок старого університету, – вона завжди вміє знайти особливий поетичний нюанс мотиву, вирішує його як задушевну ліричну тему, що дихає чистотою і щирістю емоційного ладу. Її образи Львова завжди побачені очима тонкого художника-гуманіста: ось під аркою брами Вірменського провулку грає на скрипці убогий вуличний музикант. В його музику заслухана самотня, занурена у вечірні сутінки жінка (“Вірменський провулок”,1930 р.). В іншому творі – мальовнича перспектива вулички Кривої, де кремезний юнак-матрос, спершись до стіни будинку, байдуже спостерігає нехитре життя свого кварталу (“Вулиця Крива у Львові”, 1930 р.), або Домініканський провулок, де в пасмах тіней від старезних мурів йде самотня людина, стомлена, заглиблена у свої думки (“Домініканський завулок”, 1933 р.), – образи ці пройняті характерним для Ю. Кратохвилі-Відимської тихим меланхолійним настроєм. Художниця завжди бачить місто як органічне середовище життя простих людей. В її творах тонко підмічена істотна особливість львівської архітектури, а саме співрозмірність її з людиною та її щоденними клопотами. Тому вулиці міста у творах художниці сприймаються як затишні інтер’єри, що несуть на собі печать життя багатьох поколінь.

Юзефа Кратохвиля-Відимська

Особлива глибина думки закладена у серії естампів Ю. Кратохвилі-Відимської “Старі львівські крами” (1934–1936 рр.). Одинадцять графічних творів цього циклу становлять перлину графічної творчості художниці. Вони наче продовжують задум серії “Старий Львів”. У графічних аркушах цього циклy постають овіяні аурою поетичної ностальгії образи старовинного міста. Вулиці зі старими перекошеними будинками ремісників, затишними крамничками, де живуть скромні малопомітні люди праці – літній вугляр, швець чи бляхар (“Швець”, 1936 р., “Бляхар”, 1936 р.). Їхні дрібні постаті художниця часто вводить у свої міські пейзажі, зображаючи їх то підчас праці, то у хвилини відпочинку чи сумовитої задуми. Перед глядачем у творах цієї серії розгортається неповторна краса і настрій убогих львівських завулків, де лунає нехитра, але щира музика старого лірника і замріяно сидять коло свого дрібного краму молоді міщанки (“Стара львівська брама”, “Ріг вулиці Сербської”, 1934 р.). У буднях простої людини око художниці вміє виявити своєрідну красу і чисту поезію. У цій серії особливо виразно прочитується властивий художниці демократизм переконань, щире співчуття до простої людини. Мотиви для своїх творів вона шукала серед нижчих верств суспільства – робочого люду, міської бідноти, ремісників.

Юзефа Кратохвиля-Відимська

Графічні серії Ю. Кратохвилі-Відимської, присвячені старому Львову, відзначаються досконалістю не тільки образного, а й технічного вирішення. Працює художниця переважно в техніці класичного офорта або м’якого лаку, в характерній для себе живописній манері. Естампи її завжди відтиснені на добротному папері кольору слонової кістки, часто злегка забарвлені аквареллю. Не випадково вони отримували загальне визнання на виставках не тільки у довоєнному Львові, Кракові та Варшаві, а й на мистецьких вернісажах у Франції, Італії, Австрії, Сполучених Штатах Америки. На паризькій виставці 1938 р. вони удостоєні бронзової медалі. В 1932 р. Паризька академія мистецтв надала їй звання академічного офіцера та нагородила орденом «Академічної пальми».

Сьогодні, розглядаючи львівські мотиви у творах Ю. Кратохвилі-Відимської, ми сприймаємо їх ніби глибоке минуле рідного міста, настільки наш час залишив далеко позаду цю епоху старих вузеньких вулиць та убогих кварталів, де протікало життя міської бідноти. Стаємо очевидцями нового образу Львова, що на очах росте й омолоджується, перетворюється в одне з найгарніших міст в Україні.

Юзефа Кратохвиля-Відимська

І ще одне: у скарбницю української графіки Ю. Кратохвиля-Відимська ввійшла також своїми естампами на тему Гуцульщини. Вперше вона познайомилася з цим краєм в 1930 р. і, зачарована його яскравим етнографічним колоритом, щорічно виїжджала у Карпати, подовгу жила у Ворохті, Косові, Космачі, Яремчі. Враження від гірського чару цього краю, самобутніх характерів тутешніх людей, їхнього одягу, звичаїв та обрядів вона втілила у великій серії творів під назвою “Гуцульські мотиви”. Змалювала в них природу Карпат, пам’ятки народної архітектури, гуцульські народні типи та сценки з їхнього побуту. Розмаїті за техніками, жанром та часом виконання вони разом творять єдине ціле – сповненy радості життя барвисту картину українського народного побуту. Якщо аналогічні теми у творах, наприклад, О. Кульчицької, трактовані узагальнено, лаконічно, з відтінком епічного звучання, то Ю. Кратохвиля-Відимська – художниця більш емоційного світосприймання – трактує їх насамперед у ліричному ключі. Особливо виразно це відчувається в її чарівних кольорових монотипіях, сповнених світлого мажорного настрою. Теми, котрі для О. Кульчицької були предметами роздумів, у творах Ю. Кратохвилі-Відимської набирали виразу спонтанно відчутої краси навколишнього світу. Її жанрові сцени закомпоновані дуже безпосередньо, ніби випадково вихоплені з мерехтливого потоку життя. Образи її селян – це завжди цілісні здорові натури, що проводять своє життя у щоденній безнастанній праці. Художниця з любов’ю підкреслює почуття власної гідності в їхній поведінці, енергію та життєрадісність.

Юзефа Кратохвиля-Відимська

Після Другої світової війни Ю. Кратохвилі-Відимській довелося працювати в нелегких суспільних обставинах тоталітарного режиму. Як визнаний майстер естампної графіки, вона залишалась в числі авторитетних львівських мистців старшого покоління. Працювала певний час (1944–1945 рр.) художником у Львівському історичному музеї, була прийнята у члени Спілки радянських художників. Твори її з великим успіхом експонувались на радянських виставках у Львові, Києві, Москві та за кордоном. За «ласкаво» допущену з боку тоталітарного режиму популярність змушена була розплачуватись своєрідним конформізмом: у творах її того часу з’явились нові герої й образи, що декларували “щасливу радянську дійсність та загальнообов’язкове тоді імперське “благополуччя” (“Танкіст”, 1945 р., “Могили радянських воїнів у Львові”), низка монотипій (“Ланкова”, 1950 р., “Свинарка”, 1950 р. та інші). Водночас художниця не переставала творити “для себе”, шукала тем, в яких могла б щиро висловитись як мистець: створила тоді безліч чудових натюрмортів, галерею графічних портретів (“Пушкін і Міцкевич”, 1947 р., “Портрет М. Гоголя”, 1952 р., “Портрет Т. Шевченка”, 1961 р.). Захопившись генієм І. Франка, вона впродовж багатьох років працювала над франківською тематикою, вивчала його творчість, подорожувала по місцях його життя. Так народився великий цикл монотипій та офортів (“Село Лолин”, 1950 р., “Дрогобич часів І. Франка”, “Музей Івана Франка у Львові” – всі 1930–1950-ті рр., три варіанти портрета Ольги Рошкевич та інші). Нового звучання набула в той час і тема рідного міста художниці. На зміну мотивам давнього Львова з’явились образи його новобудов, ритми життя, що перемагають руїну війни і соціальні катаклізми.

Юзефа Кратохвиля-Відимська

Художниця відійшла у вічність 21 грудня 1965 р. Похована на Личаківському цвинтарі у Львові.

Сьогодні, підсумовуючи творчий доробок Ю. Кратохвилі-Відимської, мусимо визнати, що в українське мистецтво вона увійшла передусім як мистецький біограф Львова, незвичайно людяний і щирий співець його неповторного старовинного шарму.

Любов ВОЛОШИН

Література:

1. Юзефа Богуславівна Кратохвиля-Відимська: Каталог персональної вистав­ки графічних творів. Л., 1959.

2. Л. Волошин. Л. Кратохвиля-Відимська – мистець світлого життєствердження // Жовтень (Львів). – 1979. – Ч. 2. – С. 152–158; іл.

3. Кравченко Я.О. Кратохвиля-Відимська Юзефа Богуславівна // Енциклопедія сучасної України / ред. кол.: І.М. Дзюба [та ін.] ; НАН України, НТШ. – К.: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2014. – Т. 15. – С. 263.

Джерело: ЗБРУЧ

Класика і сучасність при свічках: у Львівській філармонії зазвучать Вівальді та Маккартні (відео)

Класика і сучасність при свічках: у Львівській філармонії зазвучать Вівальді та Маккартні

16 червня 2025 року о 19:00 у Львівській національній філармонії ім. Мирослава Скорика (вул. Чайковського, 7) відбудеться яскрава подія — концерт «Музика при свічках | Вівальді & Маккартні». Це буде вечір, де перетнуться століття, а музика двох геніїв — барокового композитора Антоніо Вівальді та легендарного Пола Маккартні — “оживе” у світлі сотень свічок

У програмі прозвучать відомі «Пори року» Вівальді та ніжні, меланхолійні композиції одного з найвпливовіших музикантів ХХ століття — Пола Маккартні — в елегантній оркестровій інтерпретації.

На сцені — камерний академічний оркестр «Віртуози Львова» під керівництвом диригента Тараса Вергуна. Живе виконання у стінах історичної філармонії, атмосфера свічкового сяйва, келих ігристого вина та солодкий подарунок кожному гостю — усе це створить справжню музичну подію, яка залишиться у серці надовго.

«Цей концерт — це діалог епох: Вівальді і Маккартні ніколи не зустрічались у часі, але їхня музика говорить про вічне — про красу, любов і гармонію. Ми створюємо подію, де кожна нота зазвучить не лише у просторі, а й у душі глядача», — зазначають організатори проєкту «Музика при свічках».

Організатори також зазначають, чому варто бути на цьому концерті:

  • унікальний формат — музика у світлі свічок
  • емоційне поєднання класики та сучасної музики
  • подарунок кожному гостю — ігристе та солодощі
  • камерна атмосфера у філармонії, що перетвориться на місце музичного натхнення

Квитки вже у продажу: https://soldout.ua/booking/2116-vid-vivaldi-do-makkartni та в касі Львівської національної філармонії

Ольга МАКСИМ’ЯК

Популярні статті: