Волинь і море, або як міста стали кораблями

0
112
Волинь і море, або як міста стали кораблями
Волинь і море, або як міста стали кораблями

З 1957 року у складі торгового, риболовецького та річкового флотів Радянського Союзу почали з’являтися кораблі з найменуваннями населених пунктів Волинської області та іншими іменами, які стосувалися нашого краю. У ті роки будувалися на верфях СРСР, або замовлялися в інших країнах великі серії по кілька десятків суден, імена яких обиралися на одну першу літеру, переважно з назв міст.

Морські судна

Найбільшим  кораблем був «Нововолынск», суховантажне судно, теплохід середньої тоннажності. Побудований у Фінляндії (м.Турку) у 1970 році у серії з 15 судів, водотоннажність 12 500 т. Порт приписки Ленінград. У 1996 році було змінено назву на Liza H, а порт приписки на Гондурас. У тому ж році був списаний та порізаний на метал.

Теплохід "Нововолынск", виготовлений в Фінляндії в 1970 році
Теплохід “Нововолынск”, виготовлений в Фінляндії в 1970 році

За ним за розмірами іде «Ратно»,  судно для перевезення сипучих та інших вантажів, водотонажністю 9124 тонни, побудований в Німецькій Демократичній Республіці (Росток) в 1975 році у серії з 31 судна. Був приписаний до порту Маріуполь. За окремими даними, в 1999 році перейменований в Fahd Z. Списаний у 2006 році.

Теплохід "Нововолынск", виготовлений в Фінляндії в 1970 році
Теплохід “Нововолынск”, виготовлений в Фінляндії в 1970 році

Найменшим з морських суден був «Ковель», суховантажне судно, теплохід для перевезення сухих вантажів. Побудований у Німецькій Демократичній Республіці (Росток) у 1958 році у серії з 33 суден невеликої для моря водотоннажністю 4375 т. Був приписаний до порту Таллін. Списаний у 1984 році.

Судно для перевезення сипучих та інших вантажів «Ратно»
Судно для перевезення сипучих та інших вантажів «Ратно»

Існує клас судів, який через невелику осадку може працювати на річках, але разом з тим має і властивості морського судна. Вони так і називаються – «річка-море».

Теплохід для перевезення сухих вантажів «Ковель»
Теплохід для перевезення сухих вантажів «Ковель»

Складна доля випала теплоходу типу ріка-море «Луцк», призначеному для перевезення лісу і насипних нерухомих вантажів. Побудований у Калінінграді у 1966 році в серії з 11 суден, водотоннажність 3050 тонн, використовувався на Балтиці. У 1999 році змінив прапор на Сент-Вінсент (порт Кінгстаун), у 2004 році на Північну Корею (порт Вонсан), у 2007 році на Камбоджу (порт Пномпень). Змінив кілька власників.

Теплохід типу ріка-море «Луцк»
Теплохід типу ріка-море «Луцк»

З 2004 року перейменований в Jezabel 2. У 2008 році сів на мілину у Чорному морі біля берегів Абхазії, був розібраний на метал.

Риболовецький флот

«Полесье», великий морозильний траулер, побудований у Миколаєві у 1972 році, у серії з 24 суден, водотоннажність 6470 т. Був приписаний до порту Мурманськ. Списаний в 1994 році, утилізований в Індії, порт Аланг.

Великий морозильний траулер «Полесье»
Великий морозильний траулер «Полесье»

«Припять», середній риболовний траулер водотоннажністю 460 т, побудований в 1957 році у Клайпеді (Литва) у серії з 48 суден. Був приписаний до порту Клайпеда. Списаний у 1980 році.

 Середній риболовний траулер «Припять»

Середній риболовний траулер «Припять»

У класі морських пасажирських кораблів Волинь виглядала досить скромно – був лише один корабель «Леся Украинка», великий пасажирський катер прибережного плавання, побудований в Баку у 1972 році у серії з 160 судів.  Перевозив до 200 пасажирів. Був приписаний до порту Ялта. В листопаді 1992 року біля причалу Ялтинського порту під час шторму отримав значні ушкодження корпусу. Виведений із складу флоту і розібраний в 1993 році.

Великий пасажирський катер прибережного плавання «Леся Украинка»
Великий пасажирський катер прибережного плавання «Леся Украинка»

А, от, серед річкових суден місто Луцьк відзначилося аж трьома кораблями.

  1. «Луцк», річкове середнє вантажне судно, побудоване у 1959 році у Румунії, (м.Турну-Северін). Водотоннажність 2072 т, здійснював перевезення у басейні Волги. Списаний у 1990 році.
  2. «Луцк», річковий вантажний теплохід майданчикового типу, побудований у 1965 році у Києві у серії з 28 суден. Призначений для перевезення на палубі вугілля або руди. Водотоннажність 1630 т. Працював на Дніпрі. Доля невідома, у реєстровій книзі суден відсутній.
Річковий вантажний теплохід майданчикового типу «Луцк»
Річковий вантажний теплохід майданчикового типу «Луцк»
  1. «Луцк», річковий буксир-штовхач, побудований у Пінську у 1965 році. Приписаний до порту Омськ, експлуатується до цього часу.
Річковий буксир-штовхач «Луцк», побудований у Пінську у 1965 році
Річковий буксир-штовхач «Луцк», побудований у Пінську у 1965 році

Слід відзначити, що у реєстровій книзі суден України за 2017 рік немає жодного корабля, ім’я якого стосувалося б Волині.

Волинський флот у складі ВМС України

У складі Військового-морських сил України були та знаходяться ще кілька кораблів з іменами волинських міст.

Корвету «Луцьк»
Корвету «Луцьк»

Передусім розповімо про сумну історію корвету «Луцьк», який за проектом називався «малий протичовновий корабель типу Альбатрос» для прибережних районів.

Серія  цих кораблів (95 одиниць) будувалася ще з 1966 року, з модернізаційними змінами у 1976.  Вже у 80-х роках постало питання про заміну типу «Альбатрос» на більш сучасний,  але до цього не дійшло, і кораблі продовжували штампувати.

Корабель будувався у Києві, на заводі «Ленинская кузница» з 1991 по 1993 рік, і вступив до складу  вже  ВМС України. На початок 21 століття, склад його озброєння став остаточно застарілим та неефективним, фактично він міг виконувати лише роль навчального корабля.

20 березня 2014 року корвет «Луцьк» захопили російські окупанти у військово-морській базі Новоозерне, що в Криму. До цього часу корабель знаходиться там же, нерухомий. Є відомості, що його механізми використовуються для заміни зношених на аналогічних кораблях флоту Росії, що у військово-морській  практиці називається «канібалізація».

Морський буксир "Ковель"
Морський буксир “Ковель”

Морський буксир МБ-51 водотоннажністю 890 т належить до серії з 40 кораблів, побудований у Ленінграді у 1965 році. Входив у склад ВМФ СРСР, базувався в Феодосії. При переході у склад ВМС України отримав назву «Ковель». Був захоплений у Криму, але 19 квітня 2014 року прибув в Одесу, причому на буксирі мав знерухомлений корвет «Вінниця».

Рейдовий водолазний катер РВК-1473 був побудований у 1983 році. У 1996 році при розділі флоту відійшов Україні та отримав ім’я «Володимир-Волинський». Призначений для забезпечення роботи 5 водолазів. У даний час знаходиться в Одесі, неходовий.

Док "Берестечко"
Док “Берестечко”

Ще існував плавучий несамохідний док з двох понтонів ПД-23, побудований у 1976 році у Миколаєві, призначений для докування кораблів водотоннажністю 500-600 т.

Був переданий Україні в 1997 році, отримав назву «Берестечко».

В 2007 році був виключений зі складу ВМС та проданий судноплавній компанії СТС. Згодом був придбаний ООВ Трал (м.Керчь), де і використовується під старою назвою ПД-23.

Олександр ЛУДКОВСЬКИЙ

Джерело: Хроніки Любарта

Напишіть відгук