Трамвай-поливалка, або львівське ноу-хау тридцятих років

2555
Трамвай-поливалка, або львівське ноу-хау тридцятих років

З давніх часів у Львові намагалися слідкувати за чистотою вулиць. Навіть у середньовіччя, коли з вікон виливали помиї в канали, за чистоту вулиць, роботу двірників, відведення нечистот відповідав кат. Який, до речі, мав повноваження відрубувати руки, ноги та здирати шкіру за недотримання чистоти. Правда застосування таких методів не була зафіксованою.

Львів, поч ХХ ст.
Львів, поч ХХ ст.

У ХІХ ст., на початку існування постійної пожежної охорони,  слідкувати за станом доріг, прибиранням і вивозом сміття  зобов’язали команди пожежників. Дбали про чистоту міста й у складні часи, 1919 – 1920 роках, коли  тривали національно-визвольні змагання та робота над усуненням руйнівних наслідків Першої світової війни. Зокрема, магістрат Львова закупив  шість сміттєприбиральних машин,  а у 1920 р. один автомобіль для поливання вулиць, закупив дві пари коней, а міністерство охорони здоров’я виділило три автомобілі для вивозу сміття.

"Українські вісти", 1936 р.
“Українські вісти”, 1936 р.

Нещодавно, переглядаючи стару періодику, випадково натрапила на невеличку замітку про “львівську сензацію”.  80 років тому, 22 серпня 1936 р., на вулицях Львова вперше з’явився трамвай для поливання вулиць. «Міський заряд трамваїв вспів переробити старий трамвай і зробити з нього величезну поливалку. Збірник вміщує 6000 літрів води а центрифугальна помпа  й елєктричний мотор розпилюють воду . Засяг поливарки обіймає 30 м, а її справність двічі більша як усі дотеперішні»  – зазначає газета «Українські  вісти».

Трамвай-поливалка
Трамвай-поливалка

Поливали вулиці: Пелчинську (сучасна Дмитра Вітовського), Зиблікевича (сучасний відрізок вулиці Івана Франка від Зеленої до Менделєєва), Пілсудського (сучасна частина вулиці Івана Франка від площі Соборної до вулиці Зеленої), Баторія (сучасна Князя Романа), Галицьку площу та  Марійську (сучасна площа Міцкевича).

"Українські вісти", 1936 р.
“Українські вісти”, 1936 р.

Загалом, окрім двох поливальних трамваїв, які тоді вважалися своєрідним львівським ноу-хау на теренах Польщі, згідно видання «Львів 1934-1939. Шляхи розвитку міського господарства» на балансі Закладу з саночистки міста на передодні приходу совєтів перебували 19 вантажівок, 10 моторизованих поливалок  і 7 машин для замітання.

Моторизовані поливалки
Моторизовані поливалки

Також, установа мала кінний табір з 20 возами для вивозу болота, 4 возами для вивозу сміття, 3 платформами, 5 поливалками, 10 щітками, 18 плугами і 3 асенізаційні фіри.

Софія ЛЕГІН

Джерела:

  1. “Українські вісті”, 1936 р. – № 195
  2. http://proidysvit.livejournal.com/143106.html
  3. http://www.lvivpost.net/

1 коментар

  1. Супер! Дуже цікава інформація. А також я особисто пам”ятаю потужні снігометні машини на базі авто ЗИЛ-157, які викидали сніг на узбіччя десь на метрів 30 величезним потоком! Роботу цих машин спостерігав колись по вул.Винниченка біля СШ № 8, на Підвальній. СИЛА!

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.