Скільки коштувала нашим прадідусям перша автомобільна аварія у Львові, або еволюція правил дорожнього руху

Правила Дорожнього Руху, всі про них щось чули, обговорювали, хтось їх переглядав, дехто навіть вивчав (зазвичай автомобілісти). А сьогодні ми розкажемо вам коли, ким і за яких обставин вони появились у нашому місті, і як на протязі одного століття вони ли трансформувалися.

Необхідність у дотриманні елементарного порядку руху виникла після того, як людина перестала задовольнятися пішим способом пересування і пересіла на коня, а потім– з винаходом колеса – на віз. Конфлікти, що виникали під час руху між екіпажами та пішоходами призвели до необхідності формування певних правил поведінки на дорогах.

Сучасні дорожні знаки на проспекті Свободи. Фото Марія Чайківська.
Сучасні дорожні знаки на проспекті Свободи. Фото Марія Чайківська.

Історичні згадки про правила дорожнього руху на наших теренах на жаль, не настільки гарно висвітлені в історичних джерелах,тому ми звернемо свою увагу на початок ХХ століття, коли на вулицях міста кількість автомобільного і гужового транспорту продовжувала невпинно зростати.

Відомо, що перший автомобіль прогуркотів вулицями Львова в 1897 році. Проте офіційні правила дорожнього руху з’явилися лише через дев’ять років, в січні 1906 року.

Автомобіль «Benz-Victoria». Такий вигляд мало авто, яке першим з’явилося у Львові в 1897 році.
Автомобіль «Benz-Victoria». Такий вигляд мало авто, яке першим з’явилося у Львові в 1897 році.

Доки транспортні потоки не були впорядкованими, ходити вулицями міста було небезпечно, адже тут був справжній хаос. Тож не дивно, що в XIX столітті ставалося чимало аварій. Зокрема, вперше у Львові автомобіль збив пішохода у вересні 1899 року, на вулиці Гетьманській. Тоді все минулося подряпинами та синцями. За кілька років у Львові сталася серйозніша аварія. Водій рухався з високою швидкістю i збив звичайного селянина Iлька Хом’яка. Винуватець відшкодував потерпілому 400 корон – це була вартість двох корів. Якщо порівняти з теперішніми цінами, то сума становила близько десяти тисяч гривень. До речі, ремонт автомобіля тоді теж дорого обходився i майже дорівнював цiнi авто. У місті, на вулиці Івана Франка, працювала спеціальна майстерня “Ford”.

Один з перших автомобілів на вулицях Львова
Один з перших автомобілів на вулицях Львова

На початку ХХ століття львів’яни постійно нарікали на ями на вулицях Городоцькій, Стрийській, Зеленій. Саме через поганий стан доріг 1904 року сталася досить серйозна аварія. Неподалік села Липники перекинувся автомобіль марки “Серполе”.

Із запровадженням правил дорожнього руху, було введено водійські права, реєстраційні номери i документи на автотранспорт. Також визначили віковий ценз водія – права можна було отримати тільки з 18 років. Правила руху суворо регламентували швидкість автомобілів i мотоциклів. У місті вона не повинна була перевищувати 15 кілометрів за годину, а за містом – 45 корелометр. У тумані та на поворотах автівку можна було розганяти лише до 6 кілометрів за годину.  Усім автомобілям видавали реєстраційні номери, які мали чорний фон та білі символи. Ті машини, які реєстрували у Львові, маркували літерою “С”. Вiд 1908 року до правил руху був доданий пункт про покарання власника авто за не відрегульований двигун, з якого “вилiтало” багатокiптявогодиму.

У 1909 році була розроблена перша Міжнародна Конвенція, яка визначила єдину (спільну) систему дорожньої сигналізації. Вона складалася із 4-х знаків.(“Нерівна дорога”, “круті повороти”, “залізничний переїзд” і “пересічення доріг”.)

Єдина система дорожньої сигналізації розроблена затверджена Міжнародною конвенцією 1909 р. ("Нерівна дорога", "круті повороти", "залізничний переїзд" і "пересічення доріг".) Джерело http://biketowork.org.ua/history-of-the-sda.html
Єдина система дорожньої сигналізації розроблена затверджена Міжнародною конвенцією 1909 р. (“Нерівна дорога”, “круті повороти”, “залізничний переїзд” і “пересічення доріг”.) Джерело http://biketowork.org.ua/history-of-the-sda.html

На вулицях міста почали з’являтися таблиці, які позначали аварійну дорогу, щербату бруківка або канави. Прямокутні знаки інформували лише про неякісні дороги у місті, а от вказівників з обмеженням руху не було. Погану дорогу зображали у вигляді шахівниці, а канаву позначала перевернута лiтера “П”.

Регулювальників тоді теж не було. Такі працівники з’явилися в 30-х роках ХХ століття. Щодо таких звичних нам світлофорів, то в Україні перший з них появився у 1936 році в Харкові, хоч у світі перший світлофор був встановлений ще далекого 10 грудня 1868 року в Лондоні біля будівлі Британського парламенту, а  перший електричний світлофор з сучасними обрисами: двома круглими сигналами червоного і зеленого кольору з’явився  у 1912 році в США винайдений Лестером Вайєром.

Перший у світі світлофор – обертовий газовий ліхтар, який випромінював сигнали червоного і зеленого кольорів. Джерело: http://gai.dp.ua/istoria_svetofora.html
Перший у світі світлофор – обертовий газовий ліхтар, який випромінював сигнали червоного і зеленого кольорів. Джерело: http://gai.dp.ua/istoria_svetofora.html

У повоєнний період, коли і у Львові з’явився світлофор, рухом продовжували керували вуличні регулювальники: спершу австрійські, а згодом польські полісмени та радянські міліціонери.

На сьогодні в нашій країні налічується майже чотири з половиною тисячі світлофорних об’єктів, за допомогою яких здійснюється регулювання дорожнього руху.

Марія ЧАЙКІВСЬКА

Список використаних джерел та літератури:

  1. Історія Правил дорожнього руху[Електронний ресурс] / Режим доступу:http://biketowork.org.ua/history-of-the-sda.html
  2. Перша аварія надорозі Львова обійшлася винуватцю у дві корови [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.lvivexpres.com/digest/2013/01/11/39964
  3. 108 років тому у Львові вперше запровадили Правила дорожнього руху [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://lvivexpres.com/digest/2014/01/07/56545-108-rokiv-tomu-lvovi-vpershe-zaprovadyly-pravyla-dorozhnogo-ruhu
  4. Історія світлофора [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://gai.dp.ua/istoria_svetofora.html

Напишіть відгук