Що рекламували у львівській пресі близько 100 років тому?

Що рекламували у львівській пресі близько 100 років тому?

Перші газети з рекламними оголошеннями з’являються у польському Львові в середині XVIII ст. опісля появи їх у Західній Європі. Польща долучається до появи таких типів видань в зв’язку з напливом до неї ремісників та купців з міст Саксонії, Моравії, Прусії та ін. Крім Львова, дані газети поширюються також в Кракові та Варшаві. Реклама, зокрема у Львові, стає постійним джерелом доходів преси, а наприкінці XIX століття прибутки з реклами в деяких випадках навіть перевищують половину всього доходу газети.

Для перших рекламних оголошень характерною була цікава форма ввічливих звертань до клієнтів, що зараз здається надто перебільшеною: “Прошу у Вельмишановної публіки поблажливого ставлення і запевнюю в якнайшвидшому і найретельнішому виконанні послуг” або “Повідомляю Вельмишановній публіці найпокірніше”. В середині 30-их років XIX ст. з’явилися різноманітні рамки, що обводили текст, шрифти, і своєрідний графічний елемент вказівного пальця, що орієнтує на назву фірми, товару чи адресу. Цей елемент спостерігається ще довго і не зникає навіть тоді, коли до оголошень починають поступово додаватися ілюстрації.

Реклама розважального шоу на площі Соборній у Львові (газета «Діло», 1880р)
Реклама розважального шоу на площі Соборній у Львові (газета «Діло», 1880р)

В другій половині XIX ст з’являється поняття рекламних агентств. Газети завдяки цьому мають можливість швидше знайти замовників. З цього часу фактично відбувається створення рекламного ринку як такого. Реклама періодичних видань стосується торгівлі, послуг та ремесел. Рекомендуються товари як оптом так і в роздріб. Свої послуги пропонують лікарі, адвокати, вчителі, співаки церковного хору, малярі.

Жіноча краса актуальна у всі часи. Для представниць прекрасної статі рекомендували найрізноманітніші косметичні засоби як і львівські, так і такі, що можна було замовити закордоном.

Революційні винаходи часів XIX-XX ст: оновлені швейні машинки, фотоапарати, лялька, що говорить «мама». Цікавим є сенсаційне оголошення про кольорове телебачення, започатковане в Лондоні.

Алкогольні напої також з’являлися на сторінках львівської преси. Це і вина, і лікери і горілка. Відомою у своїй маркетинговій стратегії була родина Бачевських. Крім спирту та алкогольних напоїв, вони продавали оцет, парфуми, фармацевтичні препарати. Важко було знайти друковане видання, в якому б не було реклами продукції Бачевських.

 Реклама продукції Бачевських (газета «Єдність» 1911р)

Реклама продукції Бачевських (газета «Єдність» 1911р)

Куди ж без магічної реклами. Зі шпальт читачів запевняли, що привернути любов коханої чи коханого, керувати магічними паличками, ходити по стелі чи літати в повітрі – зовсім не складно, варто лише прочитати видання з спеціальними навчальними курсами.

Особливістю рекламованих закладів, фірм було те, що вони були іменними. В сьогоднішні часи у Львові важко зорієнтуватися кому належить та чи інша аптека, друкарня чи магазин, що не скажеш про XIXст.- початок XXст. Чай зі складу І. Падевського, кравецький магазин братів Лянгнерь, аптека К. Крижановського, дім моди Л. Левена, фірма друкарських машинок                    С. Добжанського, ресторан М. Шпака, парфумерія С. Федера – продукція львівських і іноземних підприємців тих часів.

Реклама книжок, календарів, заклик передплатити інші періодичні видання також були характерними в періодиці XIX- XXст.

Деякі рекламні оголошення свідчать про почуття гумору авторів цієї реклами як, наприклад, заклик купити цигарки для здоров’я чи автомати для доброї справи.

Відомою у Львові була рекламна агенція «Фама» Р. Шухевича. Забезпечення цікавого рекламного тексту та графічного оформлення сприяло популяризації фірми не тільки за межами Львова, а й в інших країнах, таких як як Німеччина та Угорщина.

Реклама цигарок «Калина» агенції «Фама» (тижневик «Голос з-над Буга» 1938р)

Реклама пасти до взуття агенції «Фама» (газета «Наш Лемко» 1938р)

Спершу преса визначала для реклами окреме місце, відмежоване від основного тексту, переважно це було розташування на останній сторінці видання. Однак ріст замовлень сприяв тому, що згодом для розміщення таких повідомлень почали використовуватися вкладки на полях і на обкладинках. Такими рекламні оголошення бачимо і по сьогодні.

Тетяна ЖЕРНОВА

Джерела:

  1. http://istznu.org/dc/file.php?host_id=1&path=/page/issues/32/matsyezh.pdf
  2. http://periodic.franko.lviv.ua/
  3. http://photo-lviv.in.ua/reklama-u-lvovi-30-h-rokiv-yaku-prydumav-holovnokomanduvach-upa/

Напишіть відгук