Невідомий Василь Барвінський, або виставка матеріалів із архіву Станіслава Людкевича

0
174

Цього року ми відзначаємо 130-ліття від Дня народження Василя Барвінського – композитора, піаніста, педагога, музикознавця, організатора музичного життя. З цієї нагоди у Музично-меморіальному музеї Соломії Крушельницької відбувся Вечір, на якому виступила кандидат мистецтвознавства Наталя Кашкадамова, яка познайомила з іменами українських піаністів – інтерпретаторів музики Василя Барвінського.

Виступає Наталя Кашкадамова.
Виступає Наталя Кашкадамова.

Гості Дому Соломії могли ознайомитись із виставкою, на якій були представлені унікальні матеріали з особистого архіву Станіслава Людкевича. Адже упродовж кількох десятиліть Людкевич і Барвінський організовували і вели музичне життя краю у всіх його ділянках. Вищий музичний інститут ім. М. Лисенка, згодом Львівська консерваторія, Союз українських професійних музик, в роки німецької окупації Спілка українських музик, опісля Спілка радянських композиторів – ось основні віхи їхньої діяльності.

 Фрагмент виставки “Василь Барвінський: із невідомого”
Фрагмент виставки “Василь Барвінський: із невідомого”

 Вітаючи свого старшого колегу із 70-літтям, Василь Барвінський писав: “Не знаю, чи хто з живучих ще свідків Вашої кипучої невтомної діяльності, не тільки на творчому, але й загальному музично-організаційному, музично-науковому та педагогічному шляху стояв так довго і у так близькому відношенні до Ваших змагань – як я. І не знаю, чи може хто більш вірно і глибоко оцінити Ваші так великі, так многогранні, сміло сказати можна всебічні заслуги для розвитку української музичної культури на західних землях України – як я, що з 1917 р. безперервно був скромним помічником в реалізації Ваших широких і далекосяжних задумів”.

Погруддя Василя Барвінського. Скульптор Василь Одрехівський (1921-1996)
Погруддя Василя Барвінського. Скульптор Василь Одрехівський (1921-1996)

Сучасники подивляли не лише професійні, а й особисті взаємини Людкевича і Барвінського. Ось рядки спогадів музикознавця і композитора Василя Витвицького: “Їхні життєві шляхи бували різні, як різні були й їхні музичні уподобання і компетенції, які не в одному перехрещувалися. Проте вони зуміли зберегти один до одного взаємну пошану (в очі й поза очі), а то й приязне ставлення, яке перебороло не одне тверде життєве випробування” (“Станіслав Людкевич зблизька”).

Круглий стіл з рукописом. Фрагмент виставки “Василь Барвінський: із невідомого”
Фрагмент виставки “Василь Барвінський: із невідомого”

“Мені доводилося безконечну кількість разів бачити обох наших музик разом у різних ситуаціях і при найбільш різнородних нагодах. Доводилося не раз говорити з одним про другого, часом і про речі спірні, контроверсійні. Доводилося спостерігати їх тоді, коли обставини розділяли їх у два протилежні табори. За кожним разом знову й знову доводилося мені спостерігати їхні коректні відносини, взаємну пошану і справді гармонійну співпрацю” (“Василь Барвінський у моїх спогадах”).

Всупереч несприятливим суспільно-політичним умовам, свої культурно-мистецькі та професійні інтереси вони підпорядкували єдиній меті – служити Україні.

Станіслав Людкевич, 1950-і рр.
Станіслав Людкевич, 1950-і рр.

В архіві Станіслава Людкевича зберігаються унікальні матеріали, які розповідають про особисті та професійні взаємини обох митців. На ювілейній виставці представлені фотографії, рукописи, нотні видання, програми, більшість з яких експонуються вперше.

 Рукопис. Лист Василя Барвінського до Станіслава Людкевича
Рукопис. Лист Василя Барвінського до Станіслава Людкевича

Одна з світлин, на якій бачимо Людкевича і Барвінського у кабінеті Вищого музичного інституту, може служити ілюстрацією до таких рядків із мемуарів Витвицького Витвицького: “Останні двері ліворуч при кінці довгого коридору – дирекційна кімната. Хто входив до неї, – бачив по правому боці під вікнами “бюрко” Василя Барвінського, завжди заложене нотами, книжками, іспитовими протоколами, звітами й листами. По лівому боці приблизно в такому самому розташуванні було бюрко Станіслава Людкевича. Далі під стінами осклені шафки з книжками й нотами, друкованими й рукописними”.

Простінок між вікнами. Фрагмент виставки “Василь Барвінський: із невідомого”
Фрагмент виставки “Василь Барвінський: із невідомого”

Особливої уваги заслуговують представлені на виставці листи Василя Барвінського, написані у різні роки. (Зазначимо, що в архіві Станіслава Людкевича є близько 30 листів Василя Барвінського та 2 чернетки його відповідей на них.). Епістолярій, що охоплює значний часовий період – 1913-1960 рр. – вимагає окремого дослідження. Тут хочемо виокремити один момент. Коли у 1926 р. Станіславу Людкевичеві пощастило два місяці провести у Празі та Відні, Василь Барвінський у листах заохочував його якомога довше відпочивати від інтенсивної музично-громадської діяльності, користати з музичного життя, “бо те і Вам і нам принесе користь”.

 Фрагмент виставки “Василь Барвінський: із невідомого”
Фрагмент виставки “Василь Барвінський: із невідомого”

А 1938 року, на сторінках преси вітаючи Василя Барвінського з 30-літтям творчої праці, Станіслав Людкевич бажає йому “хоча б у частині скинути з себе те надмірне ярмо громадських обов’язків, які він добровільно чи поневолі дав на себе наложити” і зосередитись на композиторській творчості.

 Фрагмент виставки “Василь Барвінський: із невідомого”
Фрагмент виставки “Василь Барвінський: із невідомого”

Архів містить чимало програм концертних заходів різних років, які засвідчують багатогранність діяльності Василя Барвінського. Адже він виступав як композитор, піаніст-соліст та акомпаніатор, музикознавець, педагог. Треба зазначити, що і творчість, і виконавство митця знаходили в особі Людкевича уважного, прихильного проте завжди об’єктивного критика. Так, з приводу фортепіанних мініатюр на народні теми, які прозвучали у виконанні автора (……), Станіслав Людкевич писав, що це “справді ряд тонко шліфованих мініатюрних народних сильветок у коштовній емалевій оправі”.

Олександра Любич-Парахоняк (1892-1977) – оперна і камерна співачка
Олександра Любич-Парахоняк (1892-1977) – оперна і камерна співачка

Ще одна програма повертає нас до концерту Олександри Любич-Парахоняк, Василя Барвінського та Євгена Перфецького 5.10.1920. Тоді вперше прозвучав фортепіанний цикл “Любов” – не викликавши у слухачів особливого враження. Опісля Станіслав Людкевич зазначив, що для зрозуміння цього оригінального твору публіці треба “перебути ще певну “еволюцію музикального слуху”.

 Фрагмент виставки “Василь Барвінський: із невідомого”
Фрагмент виставки “Василь Барвінський: із невідомого”

Архівні матеріали пов’язані з постаттю Василя Барвінського, вимагають подальшого ґрунтовного вивчення. Надзвичайно цікаві, багатогранні, у переважній більшості маловідомі, вони допоможуть вписати нову сторінку до життєвих і творчих біографій обох митців.

Мар’яна ЗУБЕЛЯК
старший науковий співробітник Музично-меморіального музею Соломії Крушельницької у Львові

Література

  1. Витвицький В. Станислав Людкевич зблизька // // Василь Витвицький. Музикознавчі праці. Публіцистика / Упоряд. Л.Лехник. – Львів, 2003. – С. 206-214.
  2. Витвицький В. Василь Барвінський у моїх спогадах // Василь Витвицький. Музикознавчі праці. Публіцистика / Упоряд. Л.Лехник. – Львів, 2003. – С. 138-157.
  3. Людкевич С. Музичний огляд. Концерт М. Маслюка, В. Барвінського і Чабанівної. Попис елєвів Вищого музичного інституту // Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи. Т. 2 – Львів, 2000. – С. 456-458.
  4. Людкевич С. З музичного світу. Концерт О. Любич-Парахоняківни, В. Барвінського і Є. Перфецького // Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи. Т. 2 – Львів, 2000. – С. 461.
  5. Людкевич С. Концерт Б. Бережницького і концерт на фонд допомоги вдовам і сиротам по священиках у Народнім домі // Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи. Т. 2 – Львів, 2000. – С. 508-509.
  6. Людкевич С. Концерт на будову церкви Св. Івана Богослова у Львові (І. С. Барвінський та оркестр елєвів В. муз. інституту // Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи. Т. 2 – Львів, 2000. – С. 574.
  7. Людкевич С. Василь Барвінський: У 30-ліття музичної діяльности // Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи. Т. 1 – Львів, 1999. – С. 365-367.

Напишіть відгук