Львівські майстерні для ремонту паротягів і пасажирських вагонів – історія триває

2243
Львівські майстерні для ремонту паротягів і пасажирських вагонів - історія триває

Напевне, мало хто знає, що у Львові є підприємство, яке ремонтує залізничні локомотиви зі всієї України. Сьогодні мова йтиме про Львівський локомотиворемонтний завод, що знаходиться на вулиці Залізничній.

4 листопада 1861 року на Головний вокзал Львова прибуває перший поїзд Відень-Львів – саме у цей день з 2002 року, в Україні відзначають день залізничника. Після налагодження залізничного сполучення Австро-Угорщини зі Львовом, місто стає великим залізничним вузлом: 1866 році відкривають сполучення з Чернівцями, а трьома роками пізніше – з Бродами. На межі століть постає потреба в побудові нового вокзалу.

Паротяг "Jarosław", саме такий локомотив привів перший потяг до Львова
Паротяг “Jarosław”, саме такий локомотив привів перший потяг до Львова

У 1861 році східною точкою Австро-Угорської залізниці стає Львів. В кінцевій точці маршруту Відень-Львів створюють майстерні для ремонту паротягів і пасажирських вагонів. Спочатку дане підприємство виконує функції депо. Цехи займали територію, майже, у 83 тис. квадратних метрів на якій знаходились будови загальною площею у більше ніж 29,6 тис. квадратних метрів.

Цікавий факт: за час слідування поїзду, у топку паротяга потрібно було відправити близько 15 тон вугілля. Після прибуття на кінцеву станцію, локомотивна бригада була забов’язана заправити паротяг вугіллям та водою, протерти ганчіркою і змастити мастилом усі рухомі деталі, а за наявності на локомотиві декоративних елементів з кольорового металу, протерти їх до блиску, і тільки після цього локомотив можна було здавати наступній бригаді.

Майстерні підприємства, фото поч. ХХ століття
Майстерні підприємства, фото поч. ХХ століття

Після відкриття депо позаду вокзалу (теперішня територія депо “Львів-Захід”) майстерні займаються лише серйозним ремонтом рухомого складу, а незначний ремонт проводять вже у депо. Майстерні є самим великим підприємством міста. У 1870 році в них працювало понад 350 робітників, а у 1900 році – понад 800.

Схема залізничної станції Львів, червоним обведено локомотивні майстерні
Схема залізничної станції Львів, червоним обведено локомотивні майстерні

Порівняльна таблиця рухомого складу Львівської залізниці у 1861 та 1871 роках

Рухомий склад  1861 р. 1871 р.
Локомотивів 103 161
Службових вагонів 51 168
Пасажирських вагонів 171 299
Вантажних вагонів 2071 3798
Ремонтні майстерні, фото початку ХХ століття
Ремонтні майстерні, фото початку ХХ століття

Під час Першої світової війни майстерні було сильно пошкоджені. У міжвоєнний період для потужного розвитку міста і регіону виникала необхідність у ремонті рухомого складу. Починається відбудова пошкоджених цехів, а також зводять новий паротягоскладальний цех (зараз у ньому знаходиться кузня) та казарми пожежної охорони (тепер це електромашинний цех). Протягом 1913-1930 років було проведено центральне опалення та електричне освітлення майстерень, розширення котельного цеху, нових цехів — моделювального, бляхарського, лакувального, трубопрокатного, та оббивного. Але в часі Другої світової війни на місці майстерень знову постає руїна.

Один з цехів заводу
Один з цехів заводу

У повоєнних 1947-49 роках підприємство отримує назву Львівський паротяговагоноремонтний завод (ЛПВРЗ). Завод і надалі ремонтує паротяги, пасажирські вагони, а також облаштовує спец. вагони для перших осіб держави та інших специфічних потреб.

Вигляд на ЛПВРЗ з будівлі відбудовуваного головного вокзалу, фото повоєнних років
Вигляд на ЛПВРЗ з будівлі відбудовуваного головного вокзалу, фото повоєнних років
Цех ремонту колісних пар
Цех ремонту колісних пар

У 1979 році із території підприємства виїжджає останній паротяг серії “Л”. З 1977 року ЛПВРЗ починає ремонт електровозів постійного струму ВЛ8. У 80-х завод перейменовують у Локомотиворемонтний (ЛЛРЗ).

Платформа з колісними парами для локомотивів, на фоні електровози ВЛ8, фото 60-ті роки ХХ століття
Платформа з колісними парами для локомотивів, на фоні електровози ВЛ8, фото 60-ті роки ХХ століття
Прес у кузні заводу, наші дні
Прес у кузні заводу, наші дні

В кінці 1990-х на початку 2000-х років, через списання старих електровозів ВЛ60ПК, а також через електрифікацію нових ділянок, в Укрзалізниці спостерігається дефіцит електровозів змінного стуму. Почастішали випадки задіяння для водіння пасажирських поїздів вантажних електровозів ВЛ80С і ВЛ80Т, які не достатньо для цього пристосовані. З цієї причини у 2004 році було прийнято рішення модернізувати електровози, що простоюють в запасі. На ЛЛРЗ двосекційні вантажні електровози ВЛ80Т переобладнали в односекційні пасажирські, які отримали назву ВЛ40у.

Електровоз ДЕ1 в парку заводу, наші дні
Електровоз ДЕ1 в парку заводу, наші дні
Електровоз ВЛ40у на станції Львів, наші дні
Електровоз ВЛ40у на станції Львів, наші дні
Кабіна модернізованого електровоза ВЛ11, наші дні
Кабіна модернізованого електровоза ВЛ11, наші дні

Сьогодні завод надалі продовжує модернізацію обладнання та інтер’єру кабін на електровозах постійного струму: ВЛ8, ВЛ10, ВЛ11, ДЕ1, ВЛ11М6, а також розглядається можливість обслуговування та ремонту львівських трамваїв.

Костянтин БАРАНЮК

Джерела: Львівський локомотиворемонтний завод, Особлива подяка Музею історії Львівської залізниці.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.