Історія світлової реклами у Львові

0
770
Історія світлової реклами у Львові
Історія світлової реклами у Львові

Львів одне з перших міст в Україні де з’являється, і за короткий час стає надзвичайно популярною і розповсюдженою світлова, згодом неонова реклама.

Цікавим, передусім, є те, що місто у проміжок між двома Світовими війнами, не просто нарощувало кількість, а виробило цілу концепцію – обгрунтування вимог щодо встановлення, розміру, матеріалу, естетики рекламного матеріалу…

Світлова реклама ощадної каси на пл. Галицька, фото до 1939 року
Світлова реклама ощадної каси на пл. Галицька, фото до 1939 року

Від 1910 – х років на фасадах Львова з’являються перші електричні світлові реклами.  Як стверджує відомий історик, львовознавець А. М. Козицький першим світлову рекламу у місті використав кінотеатр “Байка” у 1912 році,  згодом “Геліос”…

Їх навіть увіковічнили у відомій львівській пісеньці тих часів про кінолихоманку :

… І майже щогодини повстають нові кіна

Там “Байка”,  “Фрашка”, тут “Гельйос” …

Представлять драмат-чар “Бандита Зігомар”

Саме кіновласники, виборюючи ” місце під сонцем” ( до 1939 року у Львові діяло близько 30 кінотеатрів ), застосовуючи найкращі досягнення прогресу, стали піонерами світлової реклами у Львові.

Розміри реклами на початках були різноманітні – від метрових літер “Corso” ( нині кіно – ресторація ” Грушевський” на пр-ті Шевченка ) до лише 20 – см. напису ” Фрашка ” ( нині – ” Київ ” ). Проте останній мав ще й електричний калейдоскоп, для привернення уваги – про нього ми дізнаємося через скаргу до магістрату ( 1913 рік ), внаслідок чого його демонтовано.

Реклама у вигляді лампи "Філіпс" на пл. Марійській, фото до 1939 року.
Реклама у вигляді лампи фірми “Філіпс” на пл. Марійській, фото до 1939 року.

Особливістю світлової реклами у Львові було те, що до ії створення долучались відомі архітектори, інженери, новатори – які, передусім дбали про архітектурні особливості міста, естетичний бік справи.

Відомі імена Альфреда Захаревича ( проект вивіски до тої таки ” Фрашки ” ), теоретика львівської сецесії Маріана Ольшевського ( вивіска у формі ангела з лампою для аптеки Еттінгера ) та ряду інших.

Після Першої Світової естетика відійшла дещо на другий план – обсяги і бізнесова складова справи брали своє …

В основі світлової реклами міжвоєнних років були написи викладені електричними лампами, часто їх фарбували у різні кольори, або ж попередники “лайтбоксів” – скриньки зі скла з нанесеними зображеннями і підсвічені зсередини.

Новинками періоду були проекційні апарати, що подавали зображення на екран чи тумбу – їх розміщували на будівлях, зупинках, вітринах і навіть ..фонтанах.!

Світлова реклама на пл. Марійській, 1932 рік
Світлова реклама на пл. Марійській, 1932 рік

На середину 20 – х років припадає ініційоване владою міста усунення незугарних, застарілих реклам. З’являються акуратні, накладні пластичні літери і ” король реклами “- неон.

Неонові лампи у Львові були здебільшого виробництва концерну ” Філіпс “. Числені проектно – інсталяційні бюро, що виготовляли рекламу залучали до справи знаних львівських архітекторів – Ф. Каслера, Т. Врубеля і багатьох інших.

Уряд будівельного нагляду магістрату суворо стежив за дотриманням норм і приписів розміщення і експлуатації реклами. Все ширше застосовувалась вертикальна світлова реклама середніх форм.

Вертикальна світлова реклама готелю Брістоль на вул. Легіонів (нині - пр-т Свободи ), фото до 1939 року
Вертикальна світлова реклама готелю Брістоль на вул. Легіонів (нині – пр-т Свободи ), фото до 1939 року

Світлова реклама надавала Львову сучасного, європейського вигляду і місто ні в чому не поступалось іншим великим містам континенту, лише Друга Світова війна перервала це бурхливе піднесення …

Використані джерела : Львів якого вже нема. Площа Міцкевича , Центр міської історії Центрально-Східної Європи , Павло Гранкін. Статті 1996-2007 роки , Анастасія Роздольська.Довоєнні рекламщики…

Напишіть відгук