Алоїзій Рейхан, або як огранити майстерністю фамільну коштовність

1970
Алоїзій Рейхан, або як огранити майстерністю фамільну коштовність – талант

Алоїзій Рейхан у середині XIX століття був видатним львівським портретистом. Живописець, прадіди якого загубилися десь між Саксонією та Нідерландами. Добру частину життя подорожував Європою, тільки не для того, щоб віднайти сліди прадідів, а щоб огранити майстерністю фамільний талант. Художник щонайменше в третьому поколінні студіював живопис у Відні, Римі, Парижі, а коли повернувся до Львова з вражаючою правдивістю закарбував для вічності десятки обличь.

Алоїзій Рейхан "Портрет дівчинки"(Львівська галерея мистецтв)
Алоїзій Рейхан “Портрет дівчинки”(Львівська галерея мистецтв)

Народився Алоїзій Рейхан 22 червня 1807 року, про що свідчить запис у метричній книзі костелу Марії Сніжної (зараз церква Богородиці Неустанної Помочі).  До парафії цього храму належав дім Алоїзієвого батька, знаменитого на той час портретиста Юзефа Рейхана. Вочевидь, саме в його майстерні майбутній живописець довідався про художницьке ремесло.

Костел Марії Сніжної, біля входу видно Скульптуру Богородиці. 1930-ті
Костел Марії Сніжної, біля входу видно Скульптуру Богородиці. 1930-ті

Але чи був Юзеф Рейхан вчителем Алоїзія? Відомо, що перш ніж оселитися у Львові, Ю. Рейхан працював при Варшавському палаці в Королівській художній майстерні, був учнем та помічником італійського портретиста Марчелло Бачареллі. Взявши участь у повстанні Тадеуша Костюшка (на боці повстанців) отримав важке поранення. У 1798 році переїхав до Львова, де прожив решту життя. На тлі місцевих портретистів якісно вирізнявся «приємним колоритом, легким та сміливим пензлем». Одружений був двічі, від першої дружини Барбари мав доньку і двох синів: Яна та Флоріана. Ян помер у дванадцятирічному віці, Флоріан, за деякими свідченнями, у свої сімнадцять вступив до Віденської академії. Народжений у другому шлюбі жінкою на ім’я Марія, Алоїзій не встигнув би багато навчитися від отця тому, що з’явився на світ занадто пізно. У 1807 році Рейхану старшому виповнилось сорок п’ять років, а за місяць до одинадцятого дня народження свого маленького спадкоємця чоловік помер.

Юзеф Рейхан "Дама у білій сукні"
Юзеф Рейхан “Дама у білій сукні”

Цікаво, що дід Алоїзія Рейхана – Мацей Рейхан – також був маляром, до того ж архітектором. Прибув до Речі Посполитої за правління Августа ІІІ, мешкав у Сандомирі, розмальовував стіни й склепіння костелів, писав ікони та портрети релігійних діячів. Досяг успіху в управлінській справі, зокрема удостоївся честі стати tribinus plebius – народним трибуном. Згадку про це знаходимо у Поніковського: «Останнім із них (трибунів) у часи занепаду Речі Посполитої в 1794 році був такий собі Рейтан (Rejtan!), майстер церковних образів і непоганий художник».

До сьогодні в дослідників немає однозначної думки, звідки бере початок митецька династія, де мешкав Мацей перед тим, як осів у Польщі. Ким би вони не були, Рейхани асимілювались настільки швидко, що виникає питання: чи знав своє походження Алоїзій, Мацеєв онук. Автором найнеймовірнішого припущення щодо його коріння є сучасник А. Рейхана, львівський художник на прізвище Моравський, який у 1843 році писав: «Алоїзій, син Юзефа Рейхана, котрий з Італії веде свій рід…» Більшість джерел називають М. Рейхана саксонцем. У це легко повірити, адже прізвище Рейхан (Reichan) досить схоже на німецьке. Між тим, правнук Мацея Станіслав Рейхан категорично заперечував «німецькість» родового імені, наполягав, що будучи в Німеччині жодного разу такого прізвища не зустрічав.

Алоїзій Рейхан "Портрет Юзефа Ґвальберта Павліковського"
Алоїзій Рейхан “Портрет Юзефа Ґвальберта Павліковського”

Біограф А. Рейхана Маріан Вуйчак, спираючись на данні в «Каталозі художників» Павліковсьвкого, розглядає версію, що його дідусь, відомий як Мацей, а згідно з Павліковським, Якоб, походив із Голландії. Версія ще потребує вивчення, можливо, прародителів династії варто шукати саме там.

Але повернемось до життя і творчості самого Алоїзія Рейхана. Опісля батькової смерті, а можливо ще за життя, хлопчик бере уроки в колишнього вчителя Юзефа Рейхана – Юзефа Клімесса. Маючи неординарні здібності, він оволодіває технікою куди швидше, ніж більшість ровесників, скоро переростає майстра, мусить звертатись до інших вчителів. У 1823 шістнадцятилітній Алоїзій успішно складає іспити та вступає до Віденської академії образотворчих мистецтв.

Академія образотворчих мистецтв у Відні
Академія образотворчих мистецтв у Відні

Відень 20-х років перебуває під значним впливом класицизму, зокрема творчості французького неокласика Делакруа. Надмірності й пишноти пізнього бароко, яке ще помітне у творчості зрілих авторів змінюються на суворість ліній, стриману гамму кольорів. Нові художники все більше звертаються до античних сюжетів, а в роботі з натурою ідеалізація, котра раніше межувала зі «сліпотою», поступається прагненню дійсності.

В Академії образотворчих мистецтв Алоїзій потрапляє до викладачів Франца Косіга й Антона Петтера. Ф. Косіг власною творчістю тяжів до зображення міфологічних та історичних сцен з античності, навчався у Відні, відтак Болонії, Римі та Венеції. Так само, як і А. Петтер твердо стояв на ґрунті класицизму. Незважаючи на високу технічну майстерність, жоден з професорів не зажив великої слави, проте вони обидва швидко просувались кар’єрною драбиною. Колишні випускники Академії обидва мали честь очолювати свою альма матер.

Алоїзій Рейхан "Портрет Гелени Мацель з Врошинелів" (Львівська галерея мистецтв)
Алоїзій Рейхан “Портрет Гелени Мацель з Врошинелів” (Львівська галерея мистецтв)

У 1828, Алоїзій Рейхан отримує диплом Віденської Академії образотворчих мистецтв за класом батального живопису, портрету і мініатюри. Двома роками пізніше повертається у Львів. Художник ніяк не вважає завершення академічного курсу апогеєм свого розвитку. У 1833 році зі Львова вирушає до Риму, вдосконалювати навички там.

Блукаючи римськими вулицями, копіює твори майстрів минулого, та за іронією долі, здобуває відомість завдяки своїм оригінальним. Так, на виставці Товариства образотворчих мистецтв в Римі 1835 багато схвальних відгуків отримує портрет співачки Аделіни Шпек зі своїм батьком роботи Алоїзія Рейхана. Щоденне видання «Іl Tiberino» відзначає вправність і легкість пензля художника, його сміливість, рубенсівський колорит. Припускаємо, проживши в Італії близько двох років, окрім Риму живописець відвідав чимало інших міст. Юнак повертається до Львова у тому ж таки 1835, але вже за два роки їде в Париж.

Ранні твори портретиста можемо віднести стилю бадермаєр, утвореного на межі класицизму і романтизму. Неймовірна увага до деталей: жести, міміка, текстури тканин, прикраси, елементи інтер’єру в максимально наближених до натури відтінках. Скурпульозно працюючи над відтворенням зовнішності, що старше Алоїзій стає, то більше зацікавлення виявляє до психологічного портрета. Здається, з тією точністю, що вимальовував мереживо на комірці сукні, тепер хоче відтворити стан людської душі.

Алоїзій Рейхан "Жіночий портрет"
Алоїзій Рейхан “Жіночий портрет”

У Франції митець знайомиться з одним із найвідоміших майстрів баталії, яскравим представником романтизму Орасом Верне. Останній стає його вчителем, під впливом романтика Верне на полотнах молодого А. Рейхана з’являється динаміка, ясніші барви, ідеалізування натури, не характерне йому до сих пір. Чи можемо сказати, що в майстерні паризького романтика завершив формуватися творчий почерк Алоїзія Рейхана? Деякою мірою, так. Невдовзі опісля подорожі до Франції портретист відвідує Голандію та Німеччину, але жодна з, між іншим, імовірних батьківщин вже не змінює його настільки, як свого часу змінив Відень, Рим, Париж.

З іншого боку, митець вчиться доти, доки живе. В зрілому віці Алоїзій Рейхан вже не мандрує. Натомість, осівши у рідному Львові, плідно творить, має успіх на колективних виставках, як повелося від діда-батька, малює образи. Приміром у 1843 створює образи Ігнатія Лойоли та Франциска Ксаверія для двох бічних вівтарів єзуїтського храму верховних Апостолів Петра і Павла (сьогодні Гарнізонний храм святих апостолів Петра і Павла), у 1852 відновлює образ Марії Сніжної в Куткірському монастирі. Велика колекція Рейханових полотен знаходиться у Львівській національній галереї мистецтв, також у музеях Варшави, Кракова Вроцлава.

Могила Алоїзія Рейхана на Личаківському кладовищі
Могила Алоїзія Рейхана на Личаківському кладовищі

Їх автор помер в 1860 у віці п’ятдесяти трьох років і похований на Личаківському кладовищі. Син живописця Станіслав пішов торованою стежкою – став художником.

Ксенія ЯНКО

Джерела:

Marian Wójciak. Alojzy Reichan  http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/rszs1959/0186

Алоїзій Рейхан– Вікіпедія https://uk.wikipedia.org

Alojzy Reichan – Internetowy Polski Slownik Biograficzny http://www.ipsb.nina.gov.pl/index.php/a/alojzy-rejchan

Юзеф Рейхан – Вікіпедія https://uk.wikipedia.org

Józef Reichan – Internetowy Polski Slownik Biograficzny http://ipsb.nina.gov.pl/index.php/a/jozef-rejchan

Жак-Луи Давид. Картины и биография http://smallbay.ru/david.html

Август III – Вікіпедія https://ru.wikipedia.org

Марчелло Бачареллі – Вікіпедія https://uk.wikipedia.org

Станіслав Август Понятовський – Вікіпедія https://uk.wikipedia.org

Академія образотворчих мистецтв (Відень) — Вікіпедія https://uk.wikipedia.org

 

 

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.